2022-09-23, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Varför har man alltid kallat Ryssland för en militär stormakt då när dom har så usel krigsmateriel? Israel har säkert mer avancerad militär än Ryssland

Dom har inte visat upp sig mot en riktig motståndare förrän nu. Dom trodde nog själva att dom var en stormakt hela första månaden. Jag var övertygad om att UA skulle vara tvugna att ge upp nästan direkt.
Citera
2022-09-23, 22:03
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Någon
Enligt den här ryska youtubern verkar det som att de tvångsmobiliserade ska sköta vardagliga underhållssysslor i de redan ockuperade områdena. Vad som händer när fronterna kollapsar är oklart. https://youtu.be/n73-lCnIgE4

Tror att det kommer vara väldigt potato potato med rollerna dessa värnpliktiga tilldelas vilket jag glömde nämna i ett föregående inlägg. Väl på plats och i operativ tjänst så kommer de användas till vadhän befälen finner lämpligt efter order uppifrån även om de på pappret är på plats för att försvara moderlandet (nyss till Tsardömet införlivat ockuperat territorium).

Är du en gosse bördig från krokarna runt St. Petersburg eller Moskva så behöver du nog inte vara allt för orolig över att agera offensiv kanonmat däremot. Rysk byråkrati kommer se till att den uppgiften landar i knät på försumbara söner öster om Uralbergen.
Citera
2022-09-23, 22:05
Medlem
Ser ut som att omröstningarna går bra.
Ryssland har snart officiellt fyra nya oblaster.
Citera
2022-09-23, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Innerfittefett
Belarus stoppar export av 250 industriprodukter till Ryssland, bland annat smarta telefoner och kärnreaktorer.

– Relationerna mellan våra länder är sådan att detta ska kunna diskuteras på ett konstruktivt sätt, sa Putins talesperson Dmitrij Peskov i en kommentar på fredagen.

Vilket egentligen betyder:
"När vi har hotat Belarus ett tag så kommer exporten i gång igen".
Citera
2022-09-23, 22:06
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Dom har inte visat upp sig mot en riktig motståndare förrän nu. Dom trodde nog själva att dom var en stormakt hela första månaden. Jag var övertygad om att UA skulle vara tvugna att ge upp nästan direkt.

Men Ryssland kanske inte visat musklerna ännu ordentligt . Dom har kanske bara nafsat lite på Ukraina hittills . Nu mobiliserar man en miljon soldater och hade jag varit Zelensky hade jag blivit rejält skraj.
Citera
2022-09-23, 22:07
Medlem
Snapcounts avatar
Grejen som jag ser.., är att "showdown" börjar nästa vecka.

Dessa "folkomröstningar" kommer ju att hålla på till måndag/tisdag var det väl, och "resultaten" utav dessa väntades ju snabbt.

Således, så på onsdag (senast) kommer Putin att proklamera att detta är ryskt territorium, och kommer att försvaras till sista kärnvapenmissil (typ). Något annat val har han inte.

Så, vad kommer att ske sedan ?
Citera
2022-09-23, 22:07
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Varför har man alltid kallat Ryssland för en militär stormakt då när dom har så usel krigsmateriel? Israel har säkert mer avancerad militär än Ryssland

Det är klart Israel har mer avancerad militär, dålig jämförelse. Alla västländer har mer avancerad militär.

Ryssland har klassats som stormakt för att de känner så själva och om vi inte håller med så kommer de kärnvapenbombar 6000 städer i väst.

Typ.

Ryssland är ett patetiskt land, en karikatyr av en stormakt.
Citera
2022-09-23, 22:08
Medlem
sektledarenIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
En stridsvagn som visade sig så usel i strid att ryssarna, efter vagnarnas fiasko i Libanonkriget 1982, valde att döpa om den uppgraderade versionen till T90 för att ens kunna sälja dem på export till kommunistländer. De lär dessutom ha rostat bort under 40 år i fuktiga bergrum, därför ser vi nu 60-talsvagnar på väg till fronten. Ryssen har slut på något att slåss med, imponerande vad ohämmad korruption kan göra för en arme.

Rysk logik enligt ryss trollen: Låt våra bäst utbildade trupper använda 60 tals utrustning först och bli slaktade, SEN sätter vi in våra 2 veckors utbildade fyllon i supermodern utredning. Smart va?
Citera
2022-09-23, 22:08
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Ryssarna har inget som ens kommer i närheten av Tomahawks. Den ryska versionen av långdistans robot (Kalibr) är till att börja med rätt opålitlig så att få iväg den har till att börja med inte visst sig alltid vara helt självklart. Sedan har de ett kasst navigeringssystem som gör att de för det första inte kan träffa med någon större precision och för det andra visat sig vara rätt lätta att skjuta ner.

Rapporter pekar på att de har en felprocent på hela 60% som jag inte kan bekräfta om den stämmer men oavsett om den siffran stämmer eller inte så är den hög. Utifrån vad jag även förstår, så skjuter man därtill ner mellan 70-80% beroende såklart vilken ritt de tar. Lägg därtill att ryssarna innan kriget och sanktioner bara hade kapacitet att tillverka ca 100 st om året och att de kostar en sådär 70 miljoner kronor styck. Så nej! Ryssland har viss kapacitet när det kommer till kryssningsmissiler men inget som längre har någon större påverkan i kriget och särskilt inget som ens ska jämföras med ex Tomahawk. Motsvarande gäller också för Iskander.
Exakt! en Tomahawk kan pricka ett fönster i valfri byggnad var so helst i världen.

Trots eller kanske därför har den varit med i flera operationer.

De har aldrig missat!

Ryssarnas skämt missiler är ju bara ett av bevisen att deras krigsmakt är ett skämt!

En
Citera
2022-09-23, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noone1
Ser ut som att omröstningarna går bra.
Ryssland har snart officiellt fyra nya oblaster.

Haha, det är hittepå, det är ingen omröstning överhuvudtaget. Du säger att "detta tillhör nu mig", och sedan tror du att det tillhör dig? Testa det i verkliga livet och se om det funkar.
Citera
2022-09-23, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Med två beväpnade tjetjener ståendes bredvid dig så är det nog lätt att rösta rätt

Helt rubbat att Putin ens försöker men det är ju för den egna befolkningen farsen spelas upp.

Men måste man rösta - jag vet inte vad jag vill rösta på - jag tror inte på det politiska systemet.
Vem ger mig en ny mercedes för att rösta rätt - ingen då vill jag inte rösta för ingen ger något
direkt för mig. Hur kan ryssar göra laglig röstning i annat land?
Citera
2022-09-23, 22:11
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emtor
Vilket egentligen betyder:
"När vi har hotat Belarus ett tag så kommer exporten i gång igen".
Ja

Men nu känns det som hoten inte längre är lika farliga.

Luka verkar ju sen länge försökt distansera sig från Putin...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in