Citat:
Ursprungligen postat av
Cockinson
Däremot ser jag ett scenario med BW som GM mycket intressant, då med H*nrik J*ngert (dåvarande M*gnusson) (e,u,a) direkt inblandad som GM alt. medbrottsling. Alternativt byt ut HJ mot SP, S*ane Pumfr*y (h,e).
Tar beslut att bli av med kroppen, tänker ut snabbaste/enklaste platsen med vatten, väljer plats nordväst om sjukhuset som har en mycket liten grusväg gående utmed Vänern parallellt med sjukhuset sedermera Sten-, Järn- samt Bronsåldersvägen.
Åker dit via Lockerudvägen västerut ut och sedan höger in på grusvägen. Kör bilen på grusvägen så långt det går innan den smalnar , ställer bilen, bär kroppen väster genom ca 50m av träd och sänker kroppen i sumpmarken/vattnet.
HJ bor i dessa trakter och gör det mer troligt att de använder Vikingavägen till Sjukhuset och sedan dumpar kroppen ovanför Stenåldersvägen via grusvägen.
HJ sägs(enligt Prinsessan) haft tillgång till båt '92 så det kan också vara troligt att den båten låg i slutet på den grusvägen (som idag har ett flertal båtar) och att BW och HJ dumpat kroppen i Vänern.
Detta scenario spinner lite in på GW's bok där det är två goda kompisar, och i HA's närhet.
En sådan närhet då de tillsammans enligt tråden letar i kohagen dagen därefter. Och drog igång Skallkedjan dagen efter.
Citat:
Ursprungligen postat av
IB03
Jag finner det då mer troligt ändå att man istället för att åker med båt från Helenas bostadsområdes småbåtshamn och hämtar kroppen sjövägen i Sandviken, så lastar man i kroppen i bilen igen och åker tillbaka förbi Rödjan och svänger vänster in på den lilla grusväg som finns strax innan sjukhuset. Förstora upp detta flygfoto så ser ni detta, denna väg går i skogspartiet bakom sjukhuset och fram, förbi Ekuddens bostadsområde (Helenas), bakvägen nära strandlinjen, ända fram ner till småbåtshamnen, c. a 1 kms sträcka totalt.
Denna väg går förbi den gata som Henr*k J*ngert tidigare Magn*sson då bodde på, Stenåldersvägen 1, hans föräldrahem. Om vi skall gå efter GWs scenario så tror jag att de är dessa två han menar med två gamla vänner till Helena i hennes egen ålder. Han har förtydligat detta senare i TV-studio med: "ungefär i hennes egen ålder". BW(f.1968 ) och en av hans bästa vänner HMJ (f.1969).
Om HMJ var på Stadt skulle han ju hem efteråt. Kunde BW plockat med han i bilen ? Om BW fick en kram av Helena det sista och han såg att hon promenera hem med någon ville han åka efter henne, om han var intresserad av henne. Lägg därtill att han var arg sen tidigare på kvällen, dopad, ev. sprit , speed och svartsjukt lagd, då har du en lös kanon här.
Frågan är om HMJ var på Stadt ville han nog ha skjuts hem av sin vän BW. Om de åker efter Helena genskjuter det henne och pilotmannen (vem det nu råkar vara) och det som händer sen det händer.
Eller så då om inte Helena gick hem så, kan hon ha åkt hem med BW och HMJ . Om HMJ är inblandad i detta är det förstås inte han som orsakar Helenas död. Han blir indragen i detta och det eskalerar så fort så han vet, oavsett om han är oskyldig så kommer han ändå bli brännmärkt livet ut för detta av Mariestadsborna, som medskyldig. En spekulation.
Om HMJ är inblandad är det nog han som tänker ut detta undanröjande , för han har också med stor sannolikhet båt liggandes i denna småbåtshamn som tillhör det bostadsområde han bor i. Frågan är om även HMJ var golfare liksom BW, stor sannolikhet för det också. Material för inpackning kunde eventuell tas på golfbanan eller kanske från HMJs garage på Stenåldersvägen 1. Om föräldrar sover är allt sådant här ändå riskabelt, men oavsett vilken del av undanröjandet man ser på så måste nog GM ta någon form utav risk när denna oväntade alarmerande situation ändå uppstår.
Efter man åker ner till båten vi denna småbåtshamn och lastat i kroppen i båten, så tror jag de tar beslutet att man vill flytta undan bilen. Nu har man ändå åkt ner hyfsat nära husen vid detta bostadsområde (sista huset på Bronsåldersvägen avstånd: c.a 30 meter) dock är det lite träd i vägen ser jag, men då 1992 kan det ha varit mycket mer sly här, precis som vid stigen i Kohagen.
Jag har komprimerat Cockinsons inlägg.
Efter att ha "hittat" denna grusväg som går in efter Rödjan, vänster innan sjukhuset och fortsätter bakom med en bredd på ca:3 meter, men smalnar av till ett körfält på ca:1,5-1,6 meter, nästan ända ner till Helenas bostadsområdes småbåtshamn. Så står det klart för mig: här körde man ner med kroppen, man ställde bilen här bland träden skymd för närmsta huset vid Bronsåldersvägen. Man hjälps åt att bära ner kroppen ner till sin båt. Den ene av dem kör tillbaka bilen, vänster direkt in på Bronsåldersvägen fram, vänster och sen direkt höger in på Vikingavägen kör vidare fram ut mot cykelvägen och ställer bilen där med nosen mot norr.
De hade aldrig dumpat kroppen till sjös om de inte själva hade tillgång till båt. Den åsikten har jag nog kommit fram till.
I denna mycket stressiga situation håller man sig till det som man är mest bekant med. Man hade aldrig kommit på denna ide annars och iden att "låna" en annans båt för detta ändamål blir ytterligare en osäkerhetsfaktor plus att ägaren kan ha märkt att denna båt används och man kan även ha blodat ner denna båt, vilket man( GM )kan ha missat att rengöra i mörkret och i stressen som var. Jag kan även tänka mig att paketering av kroppen kan ha skett på själva båten, inte otänkbart. Även material för detta kan ha funnits på båten. En fundering.
Varför man ställer bilen på cykelvägen, kan ju vara att man instinktivt (bra eller ej) inte vill ha båten och bilen på samma ställe, bilen som är "uppställd" för en flykt med nosen mot en större väg (Ekuddenvägen), istället för då där nere mer "instängd" på en mindre grusväg i bostadsområdet. En tanke.
Hursomhelst stod denna bil här och måste förklaras, och inte någon har gett sig till känna som ägare av bilen. Så vad jag vill komma till är följande:
Polisen, GW samt systrarna tror med största sannolikhet att Helena antingen slog följe med eller åkte med i en bil med någon som hon kände mycket väl. Någon som finns i bekantskapskretsen, och jag vill även tillägga
någon som hade/ägde en egen båt vid Helenas bostadsområdes småbåtshamn.
En båt som denne GM/MGM alltså var väldigt
bekant med.
Detta är jag helt hundra på att: dumpningen utgick härifrån och inte via "gropen"-Sandviken i någon mer "Indiana-jones" lik hämtning till sjös, detta scenario går jag ifrån efter att ha "hittat" denna grusväg. Jag ser även att denna sneda riktning förbi Kidholmen på babord(vänster) sida och ut en distansminut, kan ha haft större chans att träffa mer Kroppholmen söderöver (Sten Ekholms kollision), än utgångspunkt från Sandviken om en svag ström även går västerut mot Vänersborgs-hållet och Göta Älv (Vänerns utlopp). En fundering här.
Så vilka kan då vara aktuella för båt i denna hamn ? För någon annan hamn finns inte som, i alla fall kan relatera till bilen som Carina såg på cykelvägen. I denna hamn kunde inte heller vem som helst få ställa sin båt utan den var helt klart i första hand vikt för dem som bodde i detta bostadsområde. Om någon utifrån kunde få ha sin båt här om så tillfälligt behövde denna person ha i så fall haft kontakter i bostadsområdet och blivit "godkänd". För helt klart så har de boende/bryggföreningen järnkoll på denna mycket lilla hamn. Något annat har jag mycket svårt att tro.
Efter att ha kommit fram till att en av GM i alla fall måste ha känt Helena väl, som hon litade på och dessutom
också hade tillgång till en egen båt i denna speciella hamn vid detta bostadsområde, kan listan av tänkbara gärningsmän kraftigt reduceras. Jag anser att dessa båda kriterier måste uppfyllas för att kunna vara Helenas GM/MGM.
De som kan komma i fråga då är ju först och främst HMJ, som också bodde i området bör helt klart haft båt här, han som dessutom tillsammans med sin nära vän BW hade stort seglingsintresse. En annan är då BW själv, om han hade sin båt (föräldrarnas ?) här tillfälligt ? En annan då PV/PF kanske , enligt ToreTips. Bröderna Brunnh*gen ? Alltså antal personer som kan uppfylla dessa två kriterier blir högst begränsad som sagt.
Denna båthamn tycker man, måste blivit kartlagd, men det är ändå högst osäkert med tanke på Polisens tidigare insatser i detta ärende. Kan man ta reda på detta nu ? Finns de folk att fråga som var involverade i denna båthamn 1992 ? Svaret på detta borde vara ja, tycker man spontant.
Slutligen bara en betraktelse kring denna "besynnerliga" bil Carina såg på cykelvägen , som hade takrails och tonade rutor. Om man tänker på den blodiga och repiga hyrbil som dök upp på Motortrend efter försvinnandet, så har jag lite svårt att tro att det skulle kunna handla om denna bil, som både hade just takrails och tonade rutor. Hur troligt är det att en hyrbil är utrustad på detta sätt ?