Scenariot :
Ngn börjar, tex Putin inkl hans tomansiktade generaler som skålar i vodka & vrider om nycklarna och skickar missiler mot mål i EU/USA.
Syns givetvis direkt på satellit/radar, varpå :
Generaler över hela världen vrider in sina nycklar världen över - honörer avlöser varandra, kaffe spills samtidigt som de spamtrycker alla knappar.
Vad hinner vi få för information på de 10-15 minuterna som detta sker?
Tutar tex "hesa fredrik" vid nukleär avfyrning mot mål inom EU?
SVT "Viktigt meddelande" Nike "en atombomb på väg dårah mot Stockholm" med teckentolk som tecknar "Atombomb på väg" samt textremsa på Svenska Arabiska som rullar "Vaccinations mottagning öppen" stödlinje för HBTQ/transpersoner Tittarfrågor "Hinner jag sopsortera innan bomben kommer"
en fars rush utan dess like, Anna Anka Live från Florida talar till Sverige.
Kungen stammar fram lugnande ord från säkerhet långt ute i skogen.
Hinner Södermalmsbor 1 mil på 15 minuter om de kastar sig in i bilen på Södermalm, gasar, kör mot rött.
Hinner folk ta sig ner till tunnelbanan åka 1 mil med tunnelbanan från tex medborgarplatsen på 15 min?
*förseningar linje 17,18,19 pga atombombsstörningar*
Hinner folk springa 1 mil på 15 minuter? Världsrekordet är på 26 minuter.
The official world records in the 10,000 metres are held by Ugandan Joshua Cheptegei with 26:11.00 minutes for men and Ethiopian Letesenbet Gidey with 29:01.03 for women.
https://en.wikipedia.org/wiki/10,000_metres_world_record_progression
Cykla 1 mil på 15 minuter? Annat? tex mountainbike?
Your best bet, depending on your purposes, is to extrapolate between the 4 km individual pursuit (4:10.534) and the hour record (51.115 km in 1:00:00). This suggests a 10km time between 10:26 and 11:44. (Numbers using the wikipedia article from Jens Voigt's hour record.)
https://www.reddit.com/r/bicycling/comments/2joud2/world_record_10km_cycling/
Miljövänligt? Elsparkcykel?
Hjälper 1 mils radie om Rysslands grövsta atombomb släpps mitt i centrala Stockholm (T-Centralen)
Hur långt under marken bör man vara för att överleva atombomben?
Frågorna haglar, när kommer MSB foldern?