2022-09-20, 23:40
Medlem
Adrenaline976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hoftigahenkrik
Att tro att försörjningsstöd är samma som inkomst är ju att ta i. Du har ingen rätt till dom pengarna så tycker att 80% ska dina föräldrar ha. Har dom varit duktiga i sin ungdom är nog det deras förtjänst att du ens får försörjningsstöd. Tror ni ungdomar att pengar faller från trädet? Dom kommer från hårt arbetade generationer som dött av gullsot och mjältbrand så att ni kan ligga i eran divansoffa hålla i mobilen och dela ut likes till folk ni aldrig ens kommer att träffa.
Hon har aktivitetsersättning, stor skillnad.
Citera
2022-09-21, 01:02
Medlem
hjaelploskilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PersonligPerson
Tattigt som fan att som föräldrar ta betalt av sin barn, skäms ni inte?

Förvisso en kulturell sak men det är fan bättre än att låta barn som redan curlats sönder bo gratis
Citera
2022-09-21, 02:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tindraindra
Jag är nitton år och pluggar på komvux. Min far betalar cirka 2000 i underhåll, resten är aktivitetsersättning.

Inte så slipad med andra ord.
Känns som att du kommer att kosta oss skattebetalare några runda miljoner innan du grävs ner och blir maskmat.
Citera
2022-09-21, 05:22
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EIIer
4K är svinbilligt ifall man får husrum, mat, el och all tillgång till bredband etc! Själv betalar jag väl över 10K för detta (bor ensam) och säkert mer då jag slösar mycket på mat!

Tack för att du kommer in och förtydligar detta.
Blir helt galen på folk i tråden.

OT: Har tröttna lite på Flashback för att jag har haft en teori att det är mer snorungar/minderåriga här än vad det varit tidigare. Den här tråden kanske är beviset på det..
Citera
2022-09-21, 05:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Tack för att du kommer in och förtydligar detta.
Blir helt galen på folk i tråden.

OT: Har tröttna lite på Flashback för att jag har haft en teori att det är mer snorungar/minderåriga här än vad det varit tidigare. Den här tråden kanske är beviset på det..
Tycker mest att folk tar ut sitt mörker här och kommer med hat och personangrepp. Men brukar inte hetsa upp mig över det men tråkigt så klart att det blivit så. Var här inte under en lång tid men nu kollar jag runt här vissa dagar när jag mest chillar.

Möjligt det är fler yngre här i dag än innan.
Citera
2022-09-21, 06:46
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tindraindra
Min inkomst är på 10 000 kr i bidragspengar varje månad. Jag bor hemma och min mamma vill att jag betalar 4000 kr i månaden till henne. Jag är inte så insatt i området och tyckte först att det lät mycket men känner i efterhand att det är en rimlig summa.
Tycker ni 4000 är en rimligt? Och hur mycket betalar ni era föräldrar?

4000 är en tredjedel av vad jag skulle ta betalt.
Konsumentverket hade för ett tiotal år sedan en beräkning och en man 18 år och äldre kostade runt 8000:- i månaden.
Allt under 10000:- anser jag är parasiterande/gratisboende.
Citera
2022-09-21, 06:50
Medlem
10.000 för att plugga skattat o klart? Gött ju. 4000 hade varit mycket om du bara fick in 4000 men nu ser det ju inte ut så. 6000kr det är mer än vad en annan har kvar efter alla utgifter.
Citera
2022-09-21, 07:14
Medlem
Citat:
Allt beror på hur ens familj är. Man kan inte generalisera som du gör anser jag. Jag tror vi såg oss som en enhet. Hade föräldern det svårt och jag lite mer så såg jag ju till så det ändå fungerade och tvärtom. Ta hand om varandra inom familjen är väl det viktigaste. Sen vem som betalar vad spelar mindre roll i långa loppet. Jag märker det på kompisar och fd sådana hur de är med pengar. En del kan jag utan problem låna flera tusen av ifall det skulle behövas tillfälligt medan jag inte ens kunde låna 200 en gång av en annan så. Har själv inte haft problem att låna ut 20-25% av mitt sparkonto till någon enstaka vän som jag vet kommer betala tillbaka och jag faller inte ekonomiskt även om hon skulle dö dagen efter!

Tror man kan argumentera i det oändliga vad som är bäst. Studier visar dock på (enligt David Ebenhardt) att så länge man som föräldrar uppfostrar sina barn på det sättet man tror är bäst så spelar metoden mindre roll och det blir "normala" människor av de allra flesta likväl! Det är helheten men ekonomin (och ansvaret över den) ingår som en liten tårtbit där!

Du är medveten om att ytters få ungdomar vet hur man betalar en räkning? Det tyder ju på att du har fel där iaf. Jag jobbar som gymnasielärare, frågar lite random frågor ibland.

Baserat på de svaren vet ca 90% inte hur man handlar med aktier eller tar ett lån. Ca 10% vet inte vad ränta är.

Ca 50% har aldrig ens läst en bok. Men det är ett annat ämne...
Citera
2022-09-21, 08:05
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Vem behöver riktlinjer från en myndighet eller vad Konsumentverket nu är! Det är inte rocket science enligt mig att lösa ekonomiska situationer inom en familj. Men det finns gifta par som skriver äktenskapsförord också. Vem vill leva i en sådan familj undrar jag. Det kan inte finnas mycket kärlek där känns det som - men det är min subjektiva uppfattning.

Sen om man ska vara kritisk till den sidan du länkade till så varför äta lunch ut 20 gr i månaden? 4310 kronor i månaden på mat för en person? Det är lyx, även om jag själv ligger klart över det jag borde kunna hålla mig inom! Går utmärkt att äta för 1500 om månaden (även om vi nu har en kraftig inflation så justera upp det till 1650). Sen kan man ju stryka facket. Vem betalar 700 för hygienartiklar i månaden? En flaska schampoo räcker ju några månader minst för 25 spänn, toapapper runt 90 spänn kanske. Två räcker ju också några månader och kostar 10-15 kr behållare. Rakapparat (hyvel) eller mensskydd drar inte heller iväg så mycket. Kanske snitt 100 spänn max och då kan vi säkert lägga till något mer. Tops kostar typ 10-15 kr för 200 st så en kostnad på max 2 kr i månaden. Är det meningen att spendera 400 spänn sen på parfym eller? Har jag glömt något inom hygien?

1470 på medier? Bredband kostar max 400spänn och det är allt man behöver i dag! Lyxa till det med någon film- och serietjänst för under 200 i månaden! Så där kan vi sänka 800 kr rakt av!

Tvättmedel, diskmedel, allrengöring, dammsugarpåsar, etc

I hygienposten ska ingå tandläkarbesök och hårklippning.
Citera
2022-09-21, 12:16
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vadsadusadu
Beror ju på vad som ingår om 4000 är billligt. Internet, försäkring, mat osv. Jag betalade 3000 hem när jag slutade gymnasiet (det var dock 17 år sedan), och då ingick mat/hushållsprodukter typ städ och tvättmedel, internet och hemförsäkring (som jag utnyttjade en gång). Resten betalade jag själv.

Hadde i princip samma förutsättningar. Bra att kunna hjälpa till att lasta av ekonomin hemma, och man har ju varit en kraftig minuspost tidigare i deras ekonomi så det är rimligt att mab i alla fall hjälper till lite.

Till TS.

4000 kr är inte mycket pengar idag. Lycka till att få ett billigare boende.
Citera
2022-09-21, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LucianMacAndrew
För ungen kommer inte ha respekt för pengar. Kommer tex inte klara de tider vi nu är på väg in i.

Bo gratis under utbildningen, som TS, fine. Men inte när man har ett jobb. Det bör inte ens föräldrar be om, bör vara självklart ifall man uppfostrat ett ansvarigt barn. Kan faktiskt vara ett bra test på hur bra man lyckats som förälder. Erbjuder sig ungdomen att betala har du lyckats.

Ah eller vara en äcklig sosse som vill att barnet skall vara lika patetiskt som en själv. Nåja vi kommer ingen vart, du har din ståndpunkt och jag min!

Mina framtida barn kommer ha köpt sin första lägenhet och även ha körkort tidigt då jag vill ge de bra start i livet och jo, de kommer ha respekt för pengar för det kommer läras tidigt, men du verkar tro att ungarna blir bortskämda bara för man ger de bra möjligheter.
Citera
2022-09-21, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trefemmor
Du glömmer bort att många svenskar hatar sina barn och hellre kastar ut dom så de får kämpa många år med nöd o näppe för o kunna skrapa ihop till egen bostad medans de hyr dyrt i andrahand

Tackar vet jag mina föräldrar som lät mig bo gratis de har dock när de blir gamla alltid ett rum hos mig då de vet att jag kommer ta hand om dom så som dom tagit hand om mig

Ja, lätt hänt att glömma bort och hatet är inte obesvarat så att säga, föräldrarna hatar sina barn och barnen hatar sina föräldrar tills nån bryter cirkeln.

Jag kommer låta mina framtida barn få bo gratis och jag kommer även spara till dem så att de får en bra start i vuxenlivet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in