2022-09-21, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det är dessa galna motsatser som är svåra att förstå med Ryssland. Shoigu säger att 5900 ryssar dött i Ukraina och att nu måste de mobilisera 300 000 man. Varför om så få har dött? De borde ha en massa trupper ju!
https://mobile.twitter.com/antiputler_news/status/1572477774454996994
I Afghanistankriget rapporterade ryssarna bara en tiondel av de verkliga förlusterna medan fiendens förluster multiplicerades med 10. Samma sak ser vi i Ukraina, de 5900 är i själva verket 59000 vilket passar rätt bra med Ukrainas siffror och de läckta utbetalningarna till drygt 50000 stupade ryssars efterlevande häromveckan.
Citera
Medlem
Drozds avatar
Har träbocken Stoltenberg kommenterat Rysslands mobilisering ännu på sin pinsamt usla skolengelska? Ska bli intressant att se hur NATO och Washington reagerar på denna upptrappning. Det troliga är väl att de öser in ännu mer vapen som bensin på brasan och gör allt för att sabotera en förhandlingslösning. Det var ju som bekant britterna som torpederade Istanbul-avtalet genom att (i samarbete med SBU) iscensätta false flag-massakern i Butja.

"Intressanta" tider onekligen. Nu när vi just fått uppleva en pandemi kanske vi får uppleva ett världskrig också?
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandbob
Vilken utrustning ska de där 300 000 sold… personerna använda?

Man går "old school", för att "keeping it real" !
Citera
2022-09-21, 11:56
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Det är ju Zelensky och hans regering som är Nigeriabrevens konungar. de använder exakt de manipulativa strategier, den mix av vaga men glänsande löften och "du måste ta tillfället nu, snabbt! - så får du massor tillbaka sen!" som hör till Nigeriabrevets typiska retorik.

Skillnaden är att Zelensky öppet kräver en insats på flera miljarder dollar i månaden, inte typ 2000 dollar (i första steget). Men i grunden är det samma metod, med premissen: "Backa upp mig nu så krossar jag ryssen åt er och sen tar vi hans rikedomar!".
Det är alltså därför ryssarna anfaller och försöker ta Ukrainarnas rikedomar. Fast vänta nu, jag ser inte logiken. Kan du förklara hur det hänger ihop.
Citera
2022-09-21, 11:56
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Ryssland arme påminner mycket om Irak och deras, på pappret, fantastiska arme egentligen. Civilisationsmässigt verkar ryssarna inte ha stigit upp från 3:e världen än. Sen är inte NATO och härjar i Ukraina, utan det är Ryssland. Du blandar ihop människor, länder och organisationer med varandra.

Ja tänk om Irak haft tillgång till kärnvapen då hade USA backat, samma med Somalia, Libyen, Afghanistan, Syrien, Kosovo ja där de varit o härjat.
Har aldrig nämnt att de varit i Ukraina.

Så vi får se, men jag tror många har höga förväntningar på Nato som kanske aldrig infrias.
Citera
2022-09-21, 11:57
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
De bäst utrustade lär ha äldre varianter av T-72 och T-80, samt BMP-1 och 2 av äldre modell. Artilleriet lär vara av äldre bandburen variant, eller draget.

De sämst utrustade förmodligen T-62 av senare modeller, BMP-1 och uteslutande draget artilleri.

I grova drag.

Det här börjar mer och mer påminna om rälsmål ? Eller har de tänkt ösa på i en sådan takt att vi inte hinner öka på leveranserna av kvalificerat pansarvärn ?
Citera
2022-09-21, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Backboliten
Sett två inkallelseordrar på Twitter och ser ut som de inkallade är födda 1980 respektive 1986 så är inga unga pojkar utan medelålders män så kanske snarare är fruar och barn än mammor som ska oroa sig för vad som ska bli av deras män och pappor när de skickas till köttkvarnen i Ukraina. De Ukrainska fruarna och barnen vet ju i alla fall att deras män slåss för dem och deras frihet och för att de ska slippa bli våldtagna och mördade. Vad ska de ryska tro? Att deras män ska befria Ukraina från "nazister", är de verkligen så korkade?

Ja, fast det är inte heller direkt 65-åringar som blir inkallade. Det är ryssar som är inne i en god arbetsålder.
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Backboliten
Sett två inkallelseordrar på Twitter och ser ut som de inkallade är födda 1980 respektive 1986 så är inga unga pojkar utan medelålders män så kanske snarare är fruar och barn än mammor som ska oroa sig för vad som ska bli av deras män och pappor när de skickas till köttkvarnen i Ukraina. De Ukrainska fruarna och barnen vet ju i alla fall att deras män slåss för dem och deras frihet och för att de ska slippa bli våldtagna och mördade. Vad ska de ryska tro? Att deras män ska befria Ukraina från "nazister", är de verkligen så korkade?

Framgår det om dessa är värnpliktiga som bara gjort värnplikt eller är de f.d. yrkessoldater som slutat? (För jag tror reservister betyder det, inte värnpliktiga. Men jag vet inte ännu)
Citera
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
NATO har aldrig härjat i något land (endast bombat ett). Ryssland är ett 3:e världens land på alla sätt.

Och låter vi Ryssland hota sig till landområden med kärnvapen så tar det aldrig slut, då drar man gränsen vid första försöket och sen får vi hantera konsekvenserna av det.

Ryssland överlever inte ett krig mot NATO.

Du kan få heja på Ryssland hur mycket du vill, men det förändrar inte läget.

Jag hejar inte på Ryssland, jag önskar detta ska sluta snarast men nu är vi där vi är.

Det jag är rädd för det är denna övertro att NATO kommer asap o räddar oss, men hur fan ska det gå till utan att de sätter sina egna länder i pant.
Citera
2022-09-21, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Du har väldigt kort minne

Irak-Kuwait kriget vann USA

Irak kriget vann ju USA

Kalla kriget vann USA.

Dock är det ju inte USA som krigar, så då är det svårt att vinna.
Även Afghanistan vann de militärt. Däremot blev de jäkligt less på att behöva vara polis efter 20 år i ett skitland. Samma som skulle drabba Ryssland om de mot förmodan skulle vinna militärt i Ukraina.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Ja tänk om Irak haft tillgång till kärnvapen då hade USA backat, samma med Somalia, Libyen, Afghanistan, Syrien, Kosovo ja där de varit o härjat.
Har aldrig nämnt att de varit i Ukraina.

Så vi får se, men jag tror många har höga förväntningar på Nato som kanske aldrig infrias.

Kan det vara så att en del önskar att att Nato inte gör slag i sak på det dom lovat?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sandbob
Går det att uppskatta hur många fungerande stridsvagnar RuAF har kvar i sina lager? Över 1100 stridsvagnar är redan nu förlorade.

Kan de ha kvar ca 1000 kvar, av äldre modell mestadels?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in