2022-09-21, 09:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Som jag ser det, så verkar ju många utav ryssarna att se igenom Putins bs. Att nationen inte står på spel utan att det hela är ett rövartåg. Därav den dåliga moralen och soldatbrist. Man har ju även måsta använda pengar som ett lockmedel.
Britternas reaktion när Falklandsöarna attackerades är ett exempel på att människor i ett land kan känna djup solidaritet med andra människor som de menar tillhör samma nation som dem, även om de bor långt ifrån varandra geografiskt. Varför har du svårt att tro att ryssarna i Ryssland har samma känslor för de ryskdominerade delarna av Ukraina? Jag vet inte hur den ryska befolkningen i Ryssland ställer sig, men jag har inte svårt att se att Putin kan ha ryssarna bakom sig i detta.
Citera
2022-09-21, 09:34
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glenn-Matthews
Som någon påpekade, om allt nu går enligt planen för ryssen, varför måste de då moblisera? dessutom när Shoigu hävdar att enbart 6000 soldater dött..
Kan inte ryssen gör något annat än att ljuga?

Ja, vad ska de säga? We run out of soldier because Ukraine kill all, we need more, we mobilize now blyat.

Om Ryssarna har VPN så vet de att det går åt helvete för dem och mobiliseringen blir ju väldigt uppenbar då.
Citera
2022-09-21, 09:35
Medlem
tenebriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Undra vem som är fjollan när du skyggar för tanken på att detta kan leda till en upptrappning och en öppen krigsförklaring. Blev det blött i byxan vid tanken?

Nej jag är vuxen och kan göra en bedömning av situationen. Om ryssen mobiliserar för att angripa över Östersjön kan du räkna med att jag kommer göra mitt för att det misslyckas. Men det finns inte i korten, inte ens i närheten.
Citera
2022-09-21, 09:36
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllskalle
Bara för att du skriver ner valfria siffror så blir inte det sant.

https://en.wikipedia.org/wiki/Casualties_of_the_Russo-Ukrainian_War
https://www.nytimes.com/2022/08/24/world/europe/russia-ukraine-war-toll.html

9000 Ukrainska soldater (troligen för lite uppgett av Ukrainska myndigheter)
20.000 Ryska soldater (möjligen överdrivet av Ukrainska myndigheter)

The toll on civilians
On Monday, the United Nations reported that it had confirmed the deaths of 5,587 civilians

Ukrainska myndigheter misstänker att 22.000 civila kan ha dött i Mariopol.

Så officiellt ca 30.000 döda soldater samt 5500 döda civila i slutet av maj med jokern Mariopol.
Citera
2022-09-21, 09:37
Medlem
donald12s avatar
Dagens skörd av orcher

The total combat losses of the enemy from 24.02 to 21.09 were approximately:

personnel / about 55110 (+300) persons were liquidated / persons were liquidated,
tanks ‒ 2227 (+11) units,
armored combat vehicles / APV ‒ 4748 (+24) units,
artillery systems – 1340 (+17) units,
RSZV / MLRS – 318 (+0) units,
anti-aircraft warfare systems ‒ 168 (+0) units,
aircraft – 253 (+1) units,
helicopters – 217 (+0) units,
UAV operational-tactical level – 932 (+7),
cruise missiles ‒ 239 (+0),
ships / boats / warships / boats ‒ 15 (+0) units,
vehicles and fuel tanks – 3610 (+23) units,
special equipment ‒ 125 (+0).

The enemy suffered the greatest losses in the Donetsk direction.

#stoprussia #BELIEVE inZSU
Citera
2022-09-21, 09:39
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Som jag ser det, så verkar ju många utav ryssarna att se igenom Putins bs. Att nationen inte står på spel utan att det hela är ett rövartåg. Därav den dåliga moralen och soldatbrist. Man har ju även måsta använda pengar som ett lockmedel.

Ja det är många ryssar som inte gillar Putin och den förda politiken, känner till och med ryssar som fördömer kriget. Miljoner Ryssar har släkt på båda sidor men när de kommer till kritan så väljer man att heja på sitt hemmalag.

Dåliga moralen kan jag inte uttala mig om, ingen i den här tråden vet sanningen.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllskalle
Sverige är inte med i NATO.
Sverige o Finland har ansökt om att gå med i NATO och om det blir krig kan nog den ansökan godkännas pronto med tanke på Sveriges och Finlands strategiska läge.
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
NATO kan gå i krig mot andra länder om inte dessa först invaderar ett NATO-land.
Och varför i hela friden tror du att väst skulle vilja förklara krig mot Ryssland?
Kan inte NATO förklara krig om inte NATO är direkt attackerat? England kunde förklara Tyskland krig när Tyskland attackerade Polen, så varför skulle inte NATO kunna förklara Ryssland krig om Ukraina intas?

Jag tror inte att väst vill förklara Ryssland krig, men det kan komma till det ändå.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Britternas reaktion när Falklandsöarna attackerades är ett exempel på att människor i ett land kan känna djup solidaritet med andra människor som de menar tillhör samma nation som dem, även om de bor långt ifrån varandra geografiskt. Varför har du svårt att tro att ryssarna i Ryssland har samma känslor för de ryskdominerade delarna av Ukraina? Jag vet inte hur den ryska befolkningen i Ryssland ställer sig, men jag har inte svårt att se att Putin kan ha ryssarna bakom sig i detta.

Jo, och så kunde det nog ha blivit om det var ryssarna som blev attackerade utav ukraina. Men nu var det ju tvärtom.

Och facit ljuger ju inte : Soldatbrist, dålig moral på ryssarnas sida. Man vill inte ta del av detta. Folk har ju t.o.m flytt det egna landet i våras.
Citera
2022-09-21, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BonerBatman
Troligtvis kommer de att tränas på de vapensystem som NK skickar över. Lär ju inte vara någon hit.
Det är säkert inte alla pjäser som exploderar vid första avfyringen och några projektiler kommer säkert att träffa rätt kommun, men att sätta sin tillit till skräp som är piratkopior där ryssarna utrangerat originalen lär knappast vinna dem kriget. Mordkoreas kvalitetskontroll är väl tveksam.
Citera
2022-09-21, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
De tar personer som gjort GMU i Ryssland, förmodligen från fattigare regioner. Dessa kommer utrustas med vad som än finns i närheten och sen får de ett lycka till.

Ryssland har ju påstått att de bara använder sin gamla utrustning för att spara sin nya mot NATO (som om det skulle göra skillnad) så för de 300 000 rekryternas skull hoppas jag de får något att känna sig säkra med.

Vilket moralsänkare detta måste vara i Ryssland. Helt befängt.

Då är allt som kommer ännu sämre än det vi sett av ryska styrkor i Ukraina hittills, både gällande materiel och soldater. Att Ryssland skulle ha sparat på sin "nya" utrustning är ett skrattretande påstående från rysk sida.
Citera
2022-09-21, 09:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tenebris
Nej jag är vuxen och kan göra en bedömning av situationen. Om ryssen mobiliserar för att angripa över Östersjön kan du räkna med att jag kommer göra mitt för att det misslyckas. Men det finns inte i korten, inte ens i närheten.
Du utgår från att det inte finns i korten, annars skulle du inte vara hälften så ”tuff”. Som alla ”tuffingar” är det bara på stort säkerhetsavstånd från konflikten som du vågar hetsa.
Citera
2022-09-21, 09:41
Medlem
Reimers avatar
Slakten av orcher tog lite fart igen igår, c:a 300 stycken blev avlivade vilket ger en total på c:a 55110 stycken, rena Vietnamsiffror.

Materielförlusterna sköt i höjden också efter några avvaktande dagar, 11 stridsvagnar, 17 artillerisystem, 23 lastbilar/tankbilar bland mycket annat, logistiken är under stor press.

https://www.facebook.com/photo/?fbid=406332955012496&set=a.234922835486843
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in