2022-09-20, 21:09
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Nej då. Det är så det är. Det är långa avstånd.

Ok jag är skeptisk.
Citera
2022-09-20, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Så havet är inte en lång plan yta? Utan vattnet bildar en höjd som solen går ned bakom?

https://t-ec.bstatic.com/images/hotel/max1024x768/261/26148980.jpg

Nej men saker bortanför havet. Den går inte ner i havet.

Sen kan man inte lite på saker över havet eftersom man kan se städer som hägringar.
Citera
2022-09-20, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
När då?

Bildbevis tack.

Men gå ut och kolla nästa gång. Fundera.
Citera
2022-09-20, 21:14
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Jag svarade ju faktiskt på en person som trodde det.

Vad som kastar en skugga?
Som sagt vid solförmörkelse antas det vara jorden. Men solen har många bevittnat vara i en sån position innan att det inte kan vara jorden.

Sen vad som styr månens olika faser vet jag inte. Det verkar ju mer vara nåt som laddas upp i just fyra olika faser. Sen lyser starkt, med kallare ljus. Alltså det är varmare i skuggan av månen.

Lär väl vara så att månen och solen är septisk och antiseptisk, för att saker ska växa som det gör.

Jag frågar igen- Vad är det som kastar skuggan på månen?
Citera
2022-09-20, 21:14
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Jag svarade ju faktiskt på en person som trodde det.

Vad som kastar en skugga?
Som sagt vid solförmörkelse antas det vara jorden. Men solen har många bevittnat vara i en sån position innan att det inte kan vara jorden.

Sen vad som styr månens olika faser vet jag inte. Det verkar ju mer vara nåt som laddas upp i just fyra olika faser. Sen lyser starkt, med kallare ljus. Alltså det är varmare i skuggan av månen.

Lär väl vara så att månen och solen är septisk och antiseptisk, för att saker ska växa som det gör.

Arma krake. Du började i tråden som en som litade på sitt vattenpass. Nu är du långt nere i hålet… ’Septisk och antiseptisk’, ja kära nån.
Citera
2022-09-20, 21:16
Medlem
Citat:
Ok jag är skeptisk.
Upp till dig att leta sanningen.
Citera
2022-09-20, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeCastle
Med handen på hjärtat.
Finns det nåt psykfall som tror att jorden är platt? Kan nån säga det rakt ut eller är ni för fega?

Vad händer vid världens ände om man seglar jorden runt, måste man ta en u-sväng?

Vem har sagt att det finns en ände?
Tänk om det är oändligt plant med olika "solsystem" som solen funkar här, bortom isen.
Som smälta pölar där solar snurrar runt.
Sen vad som är uppåt vet ingen.
I denna tråd iaf.

Om rymden kan vara oändlig kan jag påpeka att det vi står på kan vara oändligt.
Citera
2022-09-20, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Jag frågar igen- Vad är det som kastar skuggan på månen?

Jadu, troligtvis en himlakropp vi inte ser.
Rahu kallade väl de flesta gamla kulturerna den tror jag.

Nånting svart åker in över månen.

Du har en teori, men forska lite i det här så kommer du hitta massa exempel där vinklarna inte går ihop.
Citera
2022-09-20, 21:24
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ja tack för att du tycker synd om mig.
Din framtoning är inte professionell på nåt plan och jag nu när vet att jag fått dig känslomässig så är det väl ingen mening å svara mer, orkar inte med kärringar.

Hahahahaha, nä professionaliteten är det du som står för.

”Som smälta pölar där solar snurrar runt.”

Jag dör.

Varför gräver du dig längre och längre neri ett hål i sin jakt på den platta jorden? Är det inte bättre att se om den modell du kritiserar funkar - vilket den ju gör.
Citera
2022-09-20, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Hahahahaha, nä professionaliteten är det du som står för.

”Som smälta pölar där solar snurrar runt.”

Jag dör.

Varför gräver du dig längre och längre neri ett hål i sin jakt på den platta jorden? Är det inte bättre att se om den modell du kritiserar funkar - vilket den ju gör.

Jag letar inte nåt. Det jag finner finner jag.
Sen verkar solen och månen ha olika roller, och med tanke på de olika ljusens motsatta verkan, varmt och kallt så kan man ju tänka att det spelar en roll i, växtriket, oss? Nåt? Eller är det stopp där?

Ja ett istäcke med olika solar som skapar förutsättningar för liv genom att smälta det till vatten och kontinenter kan växa fram..
Kalla det fantasy, men det är iaf roligare att nämna än att repetera det jag lärt mig i skolan.

Om du tror nån här, inkl dig, har svar på nåt har du helt fel.
Senast redigerad av PrivatPiratPrimat 2022-09-20 kl. 21:37.
Citera
2022-09-20, 22:10
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Jag letar inte nåt. Det jag finner finner jag.
Sen verkar solen och månen ha olika roller, och med tanke på de olika ljusens motsatta verkan, varmt och kallt så kan man ju tänka att det spelar en roll i, växtriket, oss? Nåt? Eller är det stopp där?

Ja ett istäcke med olika solar som skapar förutsättningar för liv genom att smälta det till vatten och kontinenter kan växa fram..
Kalla det fantasy, men det är iaf roligare att nämna än att repetera det jag lärt mig i skolan.

Om du tror nån här, inkl dig, har svar på nåt har du helt fel.

Inget piggar upp mer än lite hantverkarvrede.

Vad menar du med varmt och kallt ljus, från solen respektive månen? Är det något du ’lärt dig’ nånstans, eller har du kollat det själv?
Citera
2022-09-20, 22:15
Medlem
Citat:
Den går inte ner i havet.

Ja vi får verkligen hoppas att solen inte går ned i havet. Däremot så kan vi observera att den försvinner ned under siktlinjen till horisonten.

Citat:
Sen kan man inte lite på saker över havet eftersom man kan se städer som hägringar.

Så det krävs en hägring för att man ska kunna se städer på avstånd? Och utan hägringar så döljs saker under horisonten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in