2022-09-20, 19:03
Medlem
Som rubriken lyder, vill enbart veta vad som gäller
Senast redigerad av Bananslickarn62 2022-09-20 kl. 19:11.
Citera
2022-09-20, 19:07
Medlem
MrMadoffs avatar
På mitt jobb lämnar de flesta in ledighetsansökan till jul vid årsskiftet och inte ens då är man garanterad ledighet..
Citera
2022-09-20, 19:09
Medlem
auruns avatar
Ja din chef kan neka dig. Jösses…
Citera
2022-09-20, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
På mitt jobb lämnar de flesta in ledighetsansökan till jul vid årsskiftet och inte ens då är man garanterad ledighet..

Jag förstår det, jag sa till vid förra julen redan att jag inte ville jobba denna julen, men eftersom vi är väldigt liten personalstyrka blev det mer ett ” jaa vi löser det sen” svar. Jag vet att ingen annan sökt ledigt. Utan chefen har antagit att ingen annan vill jobba vid jul (vilket självklart ingen vill).
Citera
2022-09-20, 19:12
Medlem
von Hindenburgs avatar
Din chef kan neka dig. Om du har föräldraledighet att ta ut så gör du det för det kan inte chefen neka om du gör det i tid.
Citera
2022-09-20, 19:13
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananslickarn62
Som rubriken lyder. Bad min chef idag ( 20 sep) om semester julafton då jag tydligen jobbar då. Jag jobbar inom handels på ett företag men liten personalstyrka i vår butik. Hon menar på att de inte är möjligt att ta semester då, då ” alla vill vara lediga vid jul” trots att hon inte frågat någon annan i personalstyrka. Ska tilläggas att jag jobbar extra och julafton ligger under min ordinarie helg.
Enligt FIFU principen i personalstyrkan ligger jag ungefär i mitten om man kan formulera det så, alltså finns det personer som jobbar betydligt mindre än mig, som rings in vid behov.

Har jag inga rättigheter kring detta?

Mod får ändra om det finns en befintlig tråd

Nej du har inga rättigheter. Du har rätt till 4 veckor sammanhängande semester under juni-august. Övrig semester ska tas ut i överenskommelse med arbetsgivare, kan man inte komma överens bestämmer arbetsgivaren.

Semesterlagen reglerar detta.
Citera
2022-09-20, 19:16
Medlem
Citat:
Jag förstår det, jag sa till vid förra julen redan att jag inte ville jobba denna julen, men eftersom vi är väldigt liten personalstyrka blev det mer ett ” jaa vi löser det sen” svar. Jag vet att ingen annan sökt ledigt. Utan chefen har antagit att ingen annan vill jobba vid jul (vilket självklart ingen vill).

Han vet ju inte om det blir sjukdomar under perioden, sedan många yngre/muslimer (som inte firar) vill ofta jobba( extra) storhelger då det ofta ger bra OB
Citera
2022-09-20, 19:28
Medlem
Kvalitetssnuss avatar
Ja din chef kan neka dig.
Citera
2022-09-20, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Din chef kan neka dig. Om du har föräldraledighet att ta ut så gör du det för det kan inte chefen neka om du gör det i tid.

Begär man föräldrarledigt vid 2 olika tillfällen så kan chefen inte neka, men om man kommer en 3e gång har han rätt att neka.

Exempel 1, Du önskar föräldraledig Midsommar och Jul ( lämnar man detta vid samma tillfälle är detta 1 gång)

Exempel 2, Du lämnar in om Påsk, veckan efter vill du även har midsommar och julafton ( detta är 2 tillfällen.

Exempel 3, I Januari lägger du in om Påsk, i Mars lägger du in om föräldrar ledigt till höstlovet, i Apil kommer du på att du missat lägga in om Jul ( detta är 3 olika tillfällen och chefen har rätt att neka)
Citera
2022-09-20, 19:59
Avslutad
Citat:

Beror på vilket kollektivavtal du går under. Generellt ska semestern beläggas under sommaren med minst fyra sammanhängande veckor i perioden juni-augusti. Utöver det kan man beroende på avtal ha rätt att vara ledig minst varannan julafton. Men pratar du längre ledighet över julhelgerna så är det inget du har någon rätt till.
Citera
2022-09-20, 20:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tuzzen81
Begär man föräldrarledigt vid 2 olika tillfällen så kan chefen inte neka, men om man kommer en 3e gång har han rätt att neka.

Exempel 1, Du önskar föräldraledig Midsommar och Jul ( lämnar man detta vid samma tillfälle är detta 1 gång)

Exempel 2, Du lämnar in om Påsk, veckan efter vill du även har midsommar och julafton ( detta är 2 tillfällen.

Exempel 3, I Januari lägger du in om Påsk, i Mars lägger du in om föräldrar ledigt till höstlovet, i Apil kommer du på att du missat lägga in om Jul ( detta är 3 olika tillfällen och chefen har rätt att neka)

Kan väl styras av kollektivavtal men jag vill minnas att det är antal perioder av sammanhängande ledighet som gäller, inte antalet ansökningar. Tre perioder per kalenderår, ansökan minst två månader innan, då kan inte arbetsgivaren neka.
Citera
2022-09-20, 20:06
Medlem
dwgs avatar
Citat:

Lagstadgade semester under sommarmånaderna dessa kan inte nekas
Vinter så kan det nekas. Om du inte förhandlingar bort dina veckor på sommaren och byter till vintern
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in