2022-09-20, 16:21
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Är det ett nytt Koreakrig vi snart kommer att få uppleva.

- Ryssland invaderar Ukraina.

- Ryssland mobiliserar hela armén för att ta Ukraina.

- Nato/FN sätter ner foten på riktigt

- Nato/FN slår tillbaka Ryska styrkor i Ukraina.

- Vågar de gå längre än ryska gränsen?

Känns som klockan är fem i tolv igen på domedagsklockan. Alla ni som upplevt kalla kriget vet vad det är.

FN kan aldrig göra något på allvar i det här kriget.
Citera
2022-09-20, 16:23
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Skulle Ryssland ta hela Ukraina och närma sig polska gränsen så kommer någonting att hända tror jag. Det går inte att tillåta Ryssland en full mobilisering.
Citera
Medlem
MakingteaattheBBCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Vad förebådar detta?

"Statsduman godkände vid en plenarsession på tisdagen ett ändringsförslag som föreslår att begreppen mobilisering, krigslagar, krigstid, väpnad konflikt införs i den ryska federationens strafflag, rapporterar RIA Novosti."

https://www.km.ru/v-rossii/2022/09/20/gosudarstvennaya-duma-rf/900203-gd-odobrila-popravku-o-vvedenii-v-uk-ponyatii-mo

Att de absolut inte vill mobilisera och få tyst på alla nazister som gormar och kräver det?
Allt prat om att Putin letar anledningar till att få mobilisera tycker jag är struntprat.
Han vill inte för att han kan inte.
Citera
Avslutad
Nu blir det snart val i donetsk och luhanskr

Det blir ett dilemma för Ukrainas offensiv, om än så framgångsrik

Ska man fortsätta, och anfalla en valrörelse ?

Detta måste Ukraina ta ställning till. Tänk om Sverige blivit angripet vid riksdagsvalet tex
Citera
2022-09-20, 16:24
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison

Precis, det som hände i Korea var att Sovjet bojkottade säkerhetsrådets beslut istället för att lägga veto. Efteråt kom de på att det inte var någon bra idé ...
Citera
2022-09-20, 16:25
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Hitintills så har krigets följder gått den ryske "Svensson" förbi. Skall det nu mobiliseras och folk kallas in under fanorna, till ett okänt öde. Frågan är hur detta kommer att påverka det ryska samhället, kanske det är dags att återinföra de blå mössorna....

Förhoppningsvis samma effekt som 1917? Ett ännu blodigare krig i Ukraina kan vara en utlösande faktor?
Citera
2022-09-20, 16:25
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av porslinslandet
Nu sjunker skeppet.

https://twitter.com/Liveuamap/status/1572196550251614208

Russian stock exchanges collapsing
Tack för det. En lisa för själen. Hoppas det går åt h-e för det ondskefulla Ryssland. Det ska inte löna sig att ljuga och mörda sig till framgång. Punkt!,
Citera
2022-09-20, 16:26
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Men det finns väl ingenting som säger krigsförklaring och mobilisering? Då stoppar nog inte börsraset vid 10%.

Jag är skeptisk till att Ryssland mobiliserar. De förbanden kommer knappast att vara stridsberedda förrän december-januari, och bortfallet av arbetskraft kommer att sammanfalla med sanktioner och bortfall av olje/gas-intäkter.

Samtidigt förefaller det helt osannolikt att Ryssland skall kunna knäcka Ukrainas försvarsförmåga med de trupper (100’-150’?) de har nu. Mycket talar snarare för att de inte kommer att kunna försvara sina erövringar. Så vem vet vad Putin skall hitta på.

Kanske inte stridsberedda, men många arbetsföra ryska män kommer åtminstone att ha hunnit lära sig hur det känns att försöka sitta ner efter lite reglementsenlig "dedovshchina".

Undrar för övrigt hur intresserad gemene ryss är av att riskera livet för just Donbabwe och Luganda. Det kan knappast väga lika tungt som om det handlade om att försvara t.ex. St. Petersburg, oavsett vad resultatet från en framhastad fejkomröstning gör gällande.
Citera
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Vad menar du är syftet med lagändringarna och folkomröstningarna?
Nu förstår jag inte din fråga?

Jag menade att det som framgår av lagändringen i Duman förefaller mig vara ungefär samma lagar som man resan hade. Vad gäller folkomröstningar i de ockuperade områdena så ser jag inte vad skillnaden blir, även om de genomförs. Ukraina kommer självfallet inte att sluta kriga pga det, och enligt den ryska propagandan har man resan legetimt ”befriat” dessa områden. Så samma som innan tänker jag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Är det ett nytt Koreakrig vi snart kommer att få uppleva.

- Ryssland invaderar Ukraina.

- Ryssland mobiliserar hela armén för att ta Ukraina.

- Nato/FN sätter ner foten på riktigt

- Nato/FN slår tillbaka Ryska styrkor i Ukraina.

- Vågar de gå längre än ryska gränsen?

Känns som klockan är fem i tolv igen på domedagsklockan. Alla ni som upplevt kalla kriget vet vad det är.

EDIT: Såg förresten att domedagsklockan fortfarande existerar och har aldrig varit närmare midnatt än vad den är nu. :/
https://sv.wikipedia.org/wiki/Domedagsklockan

Den justerades 2020 till 1.5min ifrån midnatt...
Citera
2022-09-20, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja jag är rädd nu faktiskt. Kärnvapen mot Kiev efter dessa folkomröstningar.
Det är iaf någon ändring på gång. Det finns dock många vägar efter omröstningarna. Blir det ja till annekteringen överallt blir det ingen ändring. Omvärlden accepterar inte resultatet. Blir det bara ja i Donbas så kan Ryssland satsa på att försöka dra sig tillbaka till 2014 års gränser. Visst accepteras det inte av Ukraina men Ryssland har nu samtidigt satt igång ”hotet om mobilisering” och kommer att skramla med kärnvapen. Ryssland har ju nyss suttit med Kina, Indien med mera i toppmöte så en del lär vara förankrad. Det kan bli uppbackning av dessa länder för en vapenvila för att ”förebygga eskalering”. Jag är mer och mer övertygad om att det vi ser och den bakomliggande planen är ett försök att gå tillbaka till det låsta läget från 2014. Ryssland hoppas att väst tar det budet för rast och ro inför kommande vintern. Kanske USA och väst redan gått med på det, vad vet vi. Jag tror inte det men konstigare saker har ju hänt. Jag hoppas däremot att väst backar Ukraina fullt ut och att man driver på nu när Ryssland går på knäna.
Citera
2022-09-20, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Vänta på komponenter från väst😅
Ja då får dom vänta länge länge för det blir nog inte i första taget som ett skepp kommer lastat med dessa komponenter🤣
Mobiliserar ryssland så är allt över innan jul.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in