Citat:
Ursprungligen postat av
Felstavaren
Jag ser det som ganska självklart att Putin vill avsluta detta. Fortsätter han i det här spåret så har han väl egentligen inte så mycket mer att se fram emot än sanktioner, fortsatt utnötningskrig, försämrat inflytande och minskat förtroende för CSTO och Ryssland som militärmakt. Det sker ju lite allt möjligt spännande på Rysslands bakgård nu som han inte har kunnat agera mot eller velat kommentera.
Jag tänker närmst på Azerbajdzjan - Armenien, där Putin t.o.m. fick se sig omsprungen av Nancy Pelosi, samt Kina - Kazakstan som gjorde ett gemensamt uttalande i Samarkand om fördjupat säkerhetssamarbete trots att Kazakstan redan är medlem i CSTO. Till detta kan man lägga den generella förnedringen när ledare för lilleplutt-länder låter honom stå och vänta framför kamerorna. Det är inte bara kriget som går dåligt, Putins s.k. "maktvektoral" har verkligen varit på dekis de senaste veckorna och jag kan inte tänka mig att han njuter av den utvecklingen.
Tråkigt för honom dock att han inte äger initiativet på slagfältet just nu. Om man angriper någon och sedan hamnar i underläge så skall man inte hoppas på att slagsmålet tar slut bara för att man plötsligt börjar skrika om fred. Ukraina lär nöta på tills de anser att de fått det förhandlingsläge de vill ha, alternativt tills de kort och gott kört ut ryssarna ur landet.
Nu tror jag dock för egen del inte att Putin själv kommer att försöka mäkla fred. Det vore en dubbel förödmjukelse att inleda en sådan förhandling om Ukraina ändå bara krigar vidare. En eskalering börjar också se svårt ut i och med att allmän mobilisering antas slå hårt mot hans inrikespolitisk inflytande, medan användning av tyngre vapen eller kärnvapen tros försätta honom i ett väldigt osäkert läge internationellt.
Ja, fan vet hur han skall kunna backa sig ut ur detta. Inga alternativ är speciellt bra. Det är väl kanske därför han försöker nöta ner Ukrainas civila infrastruktur nu och hoppas på att ukrainarna och Europas folk inte skall mäkta med allt elände han skapar.
Detta är fylletänket i Kreml just nu.
Ryssarna håller återigen på med att köpa sin egen propaganda, eftersom de till hundra procent tror att européerna kommer att ge upp sitt stöd till Ukraina bara för att det råkar bli vinter.
På Skabb-Olgas och Solovjevs dagliga tv-shower handlar det bara om hur kallt det är i Tyskland, redan nu, och att folk redan börjar protestera vilket "de svaga" demokratiska politikerna i väst inte kommer att kunna stå emot. Man visar klipp från random demonstrationer och säger att detta är européer som går man ur huse för att stödja Putin, så att man kan få olja och gas till sina hem. Den ryska planen är nu att "hålla ut" till i januari då det blir så kallt att Europa kommer att tigga Ryssland om olja och gas på sina bara knän. Detta är man HELT övertygade om. I den ryska ekokammaren amplifieras sedan detta och har nu fått gestalt av en sanning i paritet med naturlag.
Men ryssarna kommer återigen att få sig en kalldusch helt av egen förskyllan när de inser att vi inte kommer att vika oss. Ryssarna kommer nästa år att se på den gryende vårsolen med fasa i blicken: "Inte heller det här blev som vi hade tänkt!"