2022-09-20, 14:43
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Ordklyveri. Vilken president i USA har gullat med Putin sen 2014?
Trump har aldrig gullat med Putin och definitivt inte 2014 och 2015 när han inte var president.
Gå tillbaka till det jag kommenterade från början eller lägg ner.
Förvisso off-topic, men Trump var under sitt presidentskap ovanligt inkonsekvent och nyckfull i sin utrikespolitik. Han har understundom gullat med Putin, understundom hotat Putin. Den amerikanska resignationen som världsledare, vilken påbörjades under Trump (och som Biden delvis - men endast delvis - har fortsatt) är definitivt någonting som Kreml uppskattar.
Citera
2022-09-20, 14:44
Medlem
tenebriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Ja jävlar det vore ju en twist!

Inget är väl omöjligt men jag tror nog inte på ett sånt slut på kriget....

Om man tänker på vilka sätt som den här konflikten kan ta slut i närtid, det finns inte så många. Men låt säga att ryssen bröstar upp sig för att gå all-in, tar beslut i Duman som signalerar mobilisering, fortsatt nuke-hetsande, och sedan en 'folkomröstning' där folket i östukraina faktiskt inte vill gå med i ryska federationen. Då kan man iaf spinna det som att ryssen gjorde vad de kunde, de kunde hjälpt Donbassryssarna om de bara hade velat bli hjälpta.
Citera
2022-09-20, 14:49
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mashedpotatoe
Om Erdogans påståenden stämmer så kanske Putin försöker sig på en väg ut.
Kanske har han så lite verklighetsförankring att han tror sig kunna hota sig till fred. Alltså omröstning-allt blir del av Ryssland-anfall på dessa områden är ett anfall på hela Ryssland -insats av taktisk kärnvapen och/eller hot med strategiska kärnvapen.
Eller så råkar resultatet i folkomröstningen i vissa utvalda områden bli mot annektering. Då ”respekterar” Ryssland det och drar sig ”fredlig” tillbaka från dessa delar. Till exempel Kherson. Donbas såklart inte.

Det är också ett "smidigt" sätt att lyckas få allt sitt skrot med hem över floden från Kherson.

Jag tror inte man kan utesluta att det går att hota sig till fred. Inte enligt genierna här på Flashback, men jag tror det västliga samhället runtomkring kan resonera annorlunda än många här inne. Det har aldrig riktigt prövats.
Citera
2022-09-20, 14:50
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Skabb-Olga börjar kanske ana slutet?
"Russian state TV propagandists suddenly realized that downplaying the strength of the Ukrainian military and the effectiveness of US weapons only makes them look ridiculous, having recently lost occupied territories to an allegedly weaker enemy. Host slays an unsuspecting pundit:"
https://twitter.com/JuliaDavisNews/status/1572017454657708039

Nu när Ukraina får M1A1 state-of-the-art MBT:s och RyZZland får leta på museet efter T-34r att beväpna sina fängelsekunder med så kan det ju bara sluta på ett sätt.
Senast redigerad av JymdKjam 2022-09-20 kl. 14:54.
Citera
2022-09-20, 14:52
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det är också ett "smidigt" sätt att lyckas få allt sitt skrot med hem över floden från Kherson.

Jag tror inte man kan utesluta att det går att hota sig till fred. Inte enligt genierna här på Flashback, men jag tror det västliga samhället runtomkring kan resonera annorlunda än många här inne. Det har aldrig riktigt prövats.

Beslutet ligger ändå hos Ukraina och dess befolkning. Varför skulle man backa nu när man har nästan fällt björnen?
Citera
2022-09-20, 14:52
Medlem
Ola Schuberts avatar
Perverst samtal mellan en rySSk soldat och hans fru vilket visar på en enorm stor brutalitet och degenerering.

https://youtu.be/bT4nmYs92DY
(0.30 in i klippet)

Mer vansinnigheter ifrån rySSk propaganda TV:
https://youtu.be/nObMmHw_PEk

Detta är vad Biden sa när han varnade Putler:

https://youtu.be/vzF-edBv_QM

Jag hoppas att det i alla fall finns någon i Putlers närhet som inte är helt vansinnig!

Sovjetunionen förlorade mellan 20 och 30 miljoner människoliv under det andra världskriget.....

Slava Ukraini!
Citera
2022-09-20, 14:55
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Nej, det har jag inte sagt. Det jag säger är att många överdriver vikten av att veta vem som började och vem som är värst.

Vi vet vem som började och vi vet vem som är värst. Att du låtsas inte veta avslöjar din agenda här, som om inte alla dina poster redan gjort det.
Citera
2022-09-20, 14:56
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Ja, gäller Kherson också:
Citat:
Ursprungligen postat av Mashedpotatoe
Om Erdogans påståenden stämmer så kanske Putin försöker sig på en väg ut.
Kanske har han så lite verklighetsförankring att han tror sig kunna hota sig till fred. Alltså omröstning-allt blir del av Ryssland-anfall på dessa områden är ett anfall på hela Ryssland -insats av taktisk kärnvapen och/eller hot med strategiska kärnvapen.
Eller så råkar resultatet i folkomröstningen i vissa utvalda områden bli mot annektering. Då ”respekterar” Ryssland det och drar sig ”fredlig” tillbaka från dessa delar. Till exempel Kherson. Donbas såklart inte.

Ja en mycket allvarlig utveckling om Ryssland börjar tvinga till sig territorier med kärnvapenhot. Undrar hur reaktionen blir i Kazakstan och Kaukasien? Och USA, hur skall de bemöta detta? Farligt läge i världen nu.

Det som talar emot att "nej" skulle vinna någonstans är att det skulle ju innebära att Ryssland gjorde fel som ockuperade det, samt ta bort framtida krav på dessa områden. Ett officiellt erkännande att detta inte skall vara Ryssland.

Undrar var gränserna blir till dessa territorier? Kommer områden Ryssland aldrig haft militär kontroll över ingå?
Citera
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Ja, gäller Kherson också:

Nu vet ju Putler att han inte kan vinna kriget på konventionellt sätt. Planen att kunna ljuga ihop att Ukraina attackerar ryZZland är ju troligen för att motivera mobilisering.

Det blir ju automatiskt krig när Ukraina enligt ryZZlands bizarra fejkade folkomröstning anfaller "RyZZkt" territorium. O vips blir det allmän mobilisering.....

Väst kommer skicka sjukt mycket mer vapen till Ukraina o Orcherna kommer bli förintade.
Citera
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Erdogan påstår nu att putin vill avsluta kriget, han kanske börjar inse att han förlorat sen länge?

Turkiets president Recep Tayyip Edogan säger att han tror att Rysslands president Vladimir Putin söker ett sätt att avsluta det krig han startat i Ukraina, rapporterar BBC.

Uttalandet kommer efter ett möte mellan de båda ledarna i samband med det asiatiska SCO-toppmötet i Uzbekistan i lördags.

Erdogan framhåller att han under de "mycket omfattande diskussionerna" fick intrycket att Putin önskar att "avsluta detta så fort som möjligt".

Turkiets president antydde att läget är "ganska problematiskt" för Ryssland.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/direktrapport-forsamrat-sakerhetslage

Jag ser det som ganska självklart att Putin vill avsluta detta. Fortsätter han i det här spåret så har han väl egentligen inte så mycket mer att se fram emot än sanktioner, fortsatt utnötningskrig, försämrat inflytande och minskat förtroende för CSTO och Ryssland som militärmakt. Det sker ju lite allt möjligt spännande på Rysslands bakgård nu som han inte har kunnat agera mot eller velat kommentera.

Jag tänker närmst på Azerbajdzjan - Armenien, där Putin t.o.m. fick se sig omsprungen av Nancy Pelosi, samt Kina - Kazakstan som gjorde ett gemensamt uttalande i Samarkand om fördjupat säkerhetssamarbete trots att Kazakstan redan är medlem i CSTO. Till detta kan man lägga den generella förnedringen när ledare för lilleplutt-länder låter honom stå och vänta framför kamerorna. Det är inte bara kriget som går dåligt, Putins s.k. "maktvektoral" har verkligen varit på dekis de senaste veckorna och jag kan inte tänka mig att han njuter av den utvecklingen.

Tråkigt för honom dock att han inte äger initiativet på slagfältet just nu. Om man angriper någon och sedan hamnar i underläge så skall man inte hoppas på att slagsmålet tar slut bara för att man plötsligt börjar skrika om fred. Ukraina lär nöta på tills de anser att de fått det förhandlingsläge de vill ha, alternativt tills de kort och gott kört ut ryssarna ur landet.

Nu tror jag dock för egen del inte att Putin själv kommer att försöka mäkla fred. Det vore en dubbel förödmjukelse att inleda en sådan förhandling om Ukraina ändå bara krigar vidare. En eskalering börjar också se svårt ut i och med att allmän mobilisering antas slå hårt mot hans inrikespolitisk inflytande, medan användning av tyngre vapen eller kärnvapen tros försätta honom i ett väldigt osäkert läge internationellt.

Ja, fan vet hur han skall kunna backa sig ut ur detta. Inga alternativ är speciellt bra. Det är väl kanske därför han försöker nöta ner Ukrainas civila infrastruktur nu och hoppas på att ukrainarna och Europas folk inte skall mäkta med allt elände han skapar.
Citera
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Det säger nog mest om dig. Det är väl inte svårt att se att där varit en konflikt om ukraina mellan USA och Ryssland. Och det var en eskalering av den konflikten när Ryssland med trupper går över gränsen? Det måste väl du kunna förstå?

Återigen, nej. Det är en konflikt där Ryssland (Putin) i bästa fall inte kan acceptera att Ukraina själva vill bestämma sin säkerhetspolitik.

I sämsta - och troligast - att Putin inte accepterar att statsbildningen Ukraina existerar.

Ukraina har vänt sig västerut för att rädda sitt liv och kanske få välstånd.
Citera
2022-09-20, 14:57
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Beslutet ligger ändå hos Ukraina och dess befolkning. Varför skulle man backa nu när man har nästan fällt björnen?

Jag gissar (kan ha fel) att om ryssland "demokratiskt" låter Kherson rösta och sedan "respekterar folkviljan" och annonserar ett tillbakatåg så skulle Ukraina få mycket badwill om de insisterade på att attackera dem. Men det kanske inte stämmer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in