Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Erdogan påstår nu att putin vill avsluta kriget, han kanske börjar inse att han förlorat sen länge?
Turkiets president Recep Tayyip Edogan säger att han tror att Rysslands president Vladimir Putin söker ett sätt att avsluta det krig han startat i Ukraina, rapporterar BBC.
Uttalandet kommer efter ett möte mellan de båda ledarna i samband med det asiatiska SCO-toppmötet i Uzbekistan i lördags.
Erdogan framhåller att han under de "mycket omfattande diskussionerna" fick intrycket att Putin önskar att "avsluta detta så fort som möjligt".
Turkiets president antydde att läget är "ganska problematiskt" för Ryssland.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/direktrapport-forsamrat-sakerhetslage
Jag ser det som ganska självklart att Putin vill avsluta detta. Fortsätter han i det här spåret så har han väl egentligen inte så mycket mer att se fram emot än sanktioner, fortsatt utnötningskrig, försämrat inflytande och minskat förtroende för CSTO och Ryssland som militärmakt. Det sker ju lite allt möjligt spännande på Rysslands bakgård nu som han inte har kunnat agera mot eller velat kommentera.
Jag tänker närmst på Azerbajdzjan - Armenien, där Putin t.o.m. fick se sig omsprungen av Nancy Pelosi, samt Kina - Kazakstan som gjorde ett gemensamt uttalande i Samarkand om fördjupat säkerhetssamarbete trots att Kazakstan redan är medlem i CSTO. Till detta kan man lägga den generella förnedringen när ledare för lilleplutt-länder låter honom stå och vänta framför kamerorna. Det är inte bara kriget som går dåligt, Putins s.k. "maktvektoral" har verkligen varit på dekis de senaste veckorna och jag kan inte tänka mig att han njuter av den utvecklingen.
Tråkigt för honom dock att han inte äger initiativet på slagfältet just nu. Om man angriper någon och sedan hamnar i underläge så skall man inte hoppas på att slagsmålet tar slut bara för att man plötsligt börjar skrika om fred. Ukraina lär nöta på tills de anser att de fått det förhandlingsläge de vill ha, alternativt tills de kort och gott kört ut ryssarna ur landet.
Nu tror jag dock för egen del inte att Putin själv kommer att försöka mäkla fred. Det vore en dubbel förödmjukelse att inleda en sådan förhandling om Ukraina ändå bara krigar vidare. En eskalering börjar också se svårt ut i och med att allmän mobilisering antas slå hårt mot hans inrikespolitisk inflytande, medan användning av tyngre vapen eller kärnvapen tros försätta honom i ett väldigt osäkert läge internationellt.
Ja, fan vet hur han skall kunna backa sig ut ur detta. Inga alternativ är speciellt bra. Det är väl kanske därför han försöker nöta ner Ukrainas civila infrastruktur nu och hoppas på att ukrainarna och Europas folk inte skall mäkta med allt elände han skapar.