2022-09-19, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Ja, svenskan är inte mitt modersmål utan finska. Är sverigefinne vilket några förstår.

Skiter i om att skriva korrekt svenska, bara man gör sig förstådd.

Ni däremot är mer rasister än vad ni kan ana, påpeka om någon stavar fel eller så. Själv så har jag problem med grammatiken, och? Hjärnan fungerar trots all åren i Vänster Sverige, hjärntvätteri och vara så god man kan vara. Skit ner på er, landa på jorden istället och se hur världen är, som den är!

Det klassiska är ju, ni gör inga fel, ni är de goda, i hela världen, ni har bästa maten jafan listan kan göras lång.

Sen att ni ska ha ryssfobi, det får stå för er.

mvh barnbarn till någon som krigat mot sovjet och de röda. Svider för er kommunister.

Jag frågade bara varför din svenska var så dålig och nu är jag rasist och kommunist för det. Min släkt, likt miljoner andra, fått lida och sätta livet till pga den ryska imperialismen. Det du kallar ryssofobi är en fullt förståelig respons på de etniska reningar, folkmord och krig som dem ryska imperialismen orsakat. Det finns inte en finne kvar i Viborg efter Rysslands invasion, tusentals dog och förlorade sina hem de haft i generationer. Om du nu är finne, vilket jag misstror, är du en skam för din far och morföräldrar. Ditt försvar för den ryska propagandan förtjänar inget mer än förakt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joohnn
Fortum plus stöd.
Det var 800 miljoner dollar för bara december.
Då det här skiten ens hade startat.
Vete tusan hur mycket pengar och dom har sänkt sen första januari tills nu..
Men mycket är det.
Som en sosse sa i dansk tv för några år sen..
Miljarders Miljarder....
En miljard är mycket om man räknar som privatperson men inte överdrivet mycket för länder med ekonomi i biljoner... däremot är varje miljard som slösas bort något som inte kan användas till något bättre, det handlar om prioriteringar helt enkelt
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jo men det kan bli problem om Ryssland går med på att de blir en del av Ryssland och Ukraina går in där. Då kan Ryssland hävda att deras eget territorium blivit anfallet och börja hota med kärnvapen igen.
Både FN och Nato är redo för en sådan förbrytelse nu. Det är detta vi har bidat vår tid för, och vad det gäller FN so kommer det fortare än en is-glass smälter i helvetet bli en uteslutning utav Ryssland om så krävs. Reglerna ligger öppna nu, även på jurisdiktionellt plan. Så låt Ryssen förklara krig på de premisserna som om att Donbas eller Krim vore deras. Tic toc tic toc
Citera
2022-09-19, 22:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Inflation.. Läs på min gode herre.
Sverige är inte längre ett självförsöjande land tack vare muppar till politiker.

Att sedan skylla på ryssland är komiskt. Ni såg ju alla vad som hände under pandemin.
Folk fick panik och bunkrade upp. Ryss och virusfobi.. Det lider ni av.

Fan. Det finns alltså folk som tycker att vi ska sparka folk från högteknologiska företag som Ericsson för att skola om ingenjörerna till bönder istället.

Så att vi blir "självförsörjande".

Eller hur tänker du? Ska vi tvinga random svensk att bli kött- och mjölkbonde? Har du anmält dig?

AHHAHHHAahhhaa......!!
Citera
2022-09-19, 22:27
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Med betoning på fick. Det är västerländska bolag som gjort entré i Ryssland och som gjort att ryssen fått ordentliga kläder, skor och hemelektronik.
Trots att den ryska befolkningen är nästan hälften så stor som den amerikanska, kommer i stort sett ingen teknologi eller uppfinningar från Ryssland. Nämn ett stort internationellt ryskt företag, som inte sysslar med olja eller gas? Nej.. det var inte så lätt.

Kan rekommendera dokumentären ”att skapa en Putin” ger en detaljerad inblick i vad som hände,med intervjuer från sachs och de iblandade när Ryssland skulle reformeras.
Citera
2022-09-19, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Video12
Krig och imperialism har skett i hela mänsklighetens historia, långt innan det militärindustriella komplexet existerade. Det är inte en rimlig förklaring för Ryssland krigsföring.
"Ukraina har extremt rika och kompletterande mineraltillgångar i höga koncentrationer och nära varandra. Landet har rikliga reserver av kol, järnmalm, naturgas, mangan, salt, olja, grafit, svavel, kaolin, titan, nickel, magnesium, timmer och kvicksilver."
Citera
2022-09-19, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskfarsan
"Ukraina har extremt rika och kompletterande mineraltillgångar i höga koncentrationer och nära varandra. Landet har rikliga reserver av kol, järnmalm, naturgas, mangan, salt, olja, grafit, svavel, kaolin, titan, nickel, magnesium, timmer och kvicksilver."

Bra då förstår vi varför Putin försöker annektera Ukraina
Citera
2022-09-19, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Kommit överens om.

Hur länge skulle den överenskommelsen ha gällt?

I evigheters evighet som gamla kungar, kejsare och påvar beslutade.

Hur eviga är beslut. Och landsgränser enligt traktat.

De hålls till de bryts av nån starkare. Så gick det till historiskt.

Och så går det tydligen till när någon inte är i fas med historien.

Ryssland ligger mentalt cirkus 500 år efter Europa. De missade att träldom och livegenskap upphörde i väst för 700-800 år sedan. Ingen upplysning nådde dem och därmed gick de miste om liberalismen och därigenom demokratisering.

De missade att t.o.m. att vi gick över till Gregoriansk tid. De körde Juiansk tid tills 1918. Andra länder hade lämnat det för århundranden sen.

Ryssland kan bara förstås i sin efterblivenhet. De grymheter de begår kan nog bara förstås i att de aldrig nåtts av den västerländska upplysningen som, förutom vetenskap, även innebar humanism.

Ukraina möter inte nutida västerlänningar, fast de är vita. De möter vita som kulurellt är från vårt 1500-tal.

Därav grymheterna mot motståndarna och därav också brist på omtanke om liv ryssar emellan.
500år🤣🤣🤣🤣
Varför tror du vi fick 5G?
Ryska armén använde dessa frekvenser tills för tre år sen ungefär.
Prova sök varför vi inte kunde ta ibruk 5G fören 2020.
Vad ryska armén använder vet inte jag.
Men garanterat är det inte sämre.
Citera
2022-09-19, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Med betoning på fick. Det är västerländska bolag som gjort entré i Ryssland och som gjort att ryssen fått ordentliga kläder, skor och hemelektronik.
Trots att den ryska befolkningen är nästan hälften så stor som den amerikanska, kommer i stort sett ingen teknologi eller uppfinningar från Ryssland. Nämn ett stort internationellt ryskt företag, som inte sysslar med olja eller gas? Nej.. det var inte så lätt.
Jo, jag vet. Smugglade själv med mig BASF band (chrome) under min tjänstgöring där. Och då pratar vi inte om särskilt länge sedan . Rock'n' roll var forfarande ett givet fängelsestraff om det hördes officiellt. Men du skall veta hur jag njöt när jag såg kojernas dörrar stängas på fartygen i hamn. Då visste jag att där låg en liten människa med ett leende på läpparna. Med barrikaderad dörr (skrivbordet var flyttbart i ryska flottan då, som användning som flytetyg om olyckan skulle komma. Ja, det är sant!) och vetskapen om att det kunde kosta tid i fängelse. På den tiden var där ingen som pratade om att invadera någon, utan mer en djup förhoppning att Gorbatjov skulle lyckas så att ens barn skulle kunna få läsa språk och fria ämnen i skolan. Samt att kunna försörja sig på en lön, vilket inte ens en Major kunde utan att behöva hora och ljuga lite. Men, men - tack för flashbacken
Citera
2022-09-19, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnceUponACreek
Både FN och Nato är redo för en sådan förbrytelse nu. Det är detta vi har bidat vår tid för, och vad det gäller FN so kommer det fortare än en is-glass smälter i helvetet bli en uteslutning utav Ryssland om så krävs. Reglerna ligger öppna nu, även på jurisdiktionellt plan. Så låt Ryssen förklara krig på de premisserna som om att Donbas eller Krim vore deras. Tic toc tic toc

Lägg ner. Kina kommer aldrig gå med på att utesluta Ryssland i FN.

Det mest absurda är att Storbritannien och Frankrike fortfarande har permanenta platser och VETO.

De är mikroländer numera. Medan länder som Indien och Brasilien borde ta plats.
Citera
2022-09-19, 22:38
Medlem
raskenss avatar
Har hört väldigt lite prat om BV308/309 för trupptransport i Ukraina. Nu när hösten kommer är väl det fordonet överlägset i dom leriga åkrarna, nackdelen är väl avsaknaden av tung beväpning.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Bandvagn_308/309
Citera
2022-09-19, 22:38
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joohnn
Det tåget har gått tyvärr.
Hoppas att Ukraina och Ryssland kan lösa det här utan andra lägger sig i nu.
Men det ser inte så bra ut som sagt.
Ryssland har mycket att förlora om dom ger sig nu och Ukraina tillåts inte ge sig.
Läget är låst så länge vi lägger oss i detta.
”Utan att andra lägger sig i”?

Har inte Ryssland låtit (eller snarare bönat och bett) trupper från andra länder strida för Rysslans i Ukraina?

Borde inte det tillåta trupper från Väst aktivt delta? Om man skulle låta lika vara lika?

Nu är inte Ryssland en sjysst motspelare. De vill fulspela men om nån annan hänger på så svarar dom ”kärnvapen”.

Ryssland är den fulaste och smutsigaste av spelare. Om en ärlig reko kämpe förlorar kan jag ändå hålla på honom.

Men Ryssland fulspelar alltid. Och blir därför föraktade. Men de förstår det inte för de är så efterblivna.

Om Ryssland låter andra länder delta i sitt krig så skulle hela EU och NATO kunna ställa upp med trupper för Ukraina.

Men ingen vill det. Varför gå holmgång med en dyngrak svåger. Han kommer att säcka av sig själv. Eller så räcker det om nån petar på honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in