2022-09-18, 23:01
Medlem
VladTheImpotents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Japp det jag vänder mig emot är den så överdrivna beskrivningen av ett Ukraina i total anarki, misär och eländes elände. Svårt har Ukrina det men landets infrastruktur och myndigheter fungerar förvånansvärt väl trots situationen i landet.Dom allra flesta ukrainare lever nog ett nästan, jag betonar nästan, vanligt svenssonliv för annars hade ju inte landet fortfarande fungerat som statsbildning.
Ja det verkar som livet 'nästan' är normalt utom i de nu och tidigare ockuperade delarna. Det som hörs därifrån är obeskrivligt vidrigt. Ryssarna är tveklöst filterlösa, empatilösa, barbariska sadister, man kan bara hoppas de alla får vad de förtjänar till slut.
Nu släpps dessutom toppskiktet av nämnda avarter ut från fängelse, möjligt de överträffar 'normal' ryssen om de nu ens går att styra i fält.
Ukraina kommer trots allt bli befriat.
Citera
2022-09-18, 23:03
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mashedpotatoe
Ser på DeepstateMAP att det verkar vara kosacker där: 208th Separate "Cossack" Motorized Rifle Regiment (LPR) och Kuban Regiment

Jag tror det bara är ett namn, inte att alla som är med är kosacker. Men jag kanske har fel. Ukraina hade någon kosacktrupp men de var inte ett regemente utan någon mindre trupp.
Citera
2022-09-18, 23:05
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herter
Finns någon smidig möjlighet för att flytta trupperna över floden?

Vilkas trupper? Ryssarnas över Dnipr?
Citera
2022-09-18, 23:08
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ser på DeepstateMAP att det verkar vara kosacker där: 208th Separate "Cossack" Motorized Rifle Regiment (LPR) och Kuban Regiment
Intressant. LPR-regementet gick ju från att vara rebeller (straffbart i sig) till högförräderi samma dag som Ryssland gick över gränsen och de valde att stödja fienden.

Nu har väl Ukraina knappast dödstraff i straffskalan, men långvarigt fängelsestraff väntar väl om man inte på något sätt säger upp medborgarskapet och deporterar dem till Ryssland efter kriget.
Citera
2022-09-18, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Vilkas trupper? Ryssarnas över Dnipr?
Precis. Var lite otydlig där kanske.
Citera
2022-09-18, 23:09
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:

" Ukrainare " med andra ord tvångsrekryterade från de " frivilligt " utropade republikerna ?

Det slutar inte väl hur de än gör
Citera
2022-09-18, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rolandiz
Är du helt efterbliven? Du sitter och glorifierar det topp korrupta landet i Europa (Ukraina) som att det vore en prägel för demokrati och frihet? Är du helt dum i huvudet? Du har Zelensky som är en docka åt USA och bombat Donbass över 1200 gånger kring februari månad. Du har ukrainska män som fråntagits sina pass och tvingas dö på frontlinjen. Du har politiska partier som bannats av Zelensky för att de inte är tillräckligt anti-Ryssland och istället föreslår diplomatiska lösningar. Vad är det egentligen du runkar åt?

Kan du överhuvudtaget hitta någon källa som stödjer dina yrande teorier, förutom ryska konton. Det först jag skulle rekommendera är att kolla korruptionen, och demokratinivån i olika länder. Om du orkar läsa så ligger ryssland mycket sämre till än Ukraina, ta sedan en funderare varför Putin genom sina vettlösa krig i Georgien, Tjetjenien och Ukraina har dödat mångdubbelt fler ryssar än Ukraina har lyckats med. Och då bör man ha i åtanke att Ukraina är mångdubbelt effektivare i sin krigföring än ryssarna.
Citera
2022-09-18, 23:15
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Precis. Var lite otydlig där kanske.

Om Ryssarna tvingas till en snabb reträtt över floden så kommer det bli kaos, soldaterna kanske hinner över i små båtar men det mesta av stridsvagnar etc. kommer de inte kunna få över. Om de redan nu gradvis börjar ta över saker på sina färjor de bygger samtidigt som de försvarar fronterna tror jag de kan få över det mesta. Men hittils verkar Ryssland alltid skjuta upp beslut till sista stunden som utanför Kiev och i kharkiv, och då kan förlusten i Kherson bli större än de två tidigare.
Citera
2022-09-18, 23:17
Medlem
MasterBaits avatar
Ett par YT shorts, pro Ukraina som berättar om hur otroligt dåliga ryssarna är i kriget. Bjuder på dom för de som står på ukra-nazzarnas sida och deras egon.

https://youtube.com/shorts/CqGEwflz9kU?feature=share

https://youtube.com/shorts/d9uASLOeCGs?feature=share
Citera
2022-09-18, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Om Ryssarna tvingas till en snabb reträtt över floden så kommer det bli kaos, soldaterna kanske hinner över i små båtar men det mesta av stridsvagnar etc. kommer de inte kunna få över. Om de redan nu gradvis börjar ta över saker på sina färjor de bygger samtidigt som de försvarar fronterna tror jag de kan få över det mesta. Men hittils verkar Ryssland alltid skjuta upp beslut till sista stunden som utanför Kiev och i kharkiv, och då kan förlusten i Kherson bli större än de två tidigare.
Ja det är ju ändå några tusen man, om jag förstått det rätt. Ska bli intressant att följa.
Citera
2022-09-18, 23:19
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ja det är ju ändå några tusen man, om jag förstått det rätt. Ska bli intressant att följa.

Det har varit uppskattningar på 10-20 000 man. Det kommer vara tusentals olika fordon, artilleripjäser etc. som skall över floden.
Citera
2022-09-18, 23:27
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Emojihjärta till henne.
Men det tog ett halvt år och ett stort ryskt nederlag för kärringen att öppna käften.
Skål tamme fan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in