Citat:
Ursprungligen postat av
Tamigfaan
Jag hade ALDRIG släppt in en sådan person i min lägenhet
Håller med, nu pratade jag om ifall han hade varit laglydig och råkat ut för denna attack oprovocerat.
Citat:
Ursprungligen postat av
Rattatatata
Oj då, är nån arg på dig för att du säljer droger, nä men kom in så kokar jag kaffe
Läs gärna mitt originalinlägg igen:
(FB) Två personer knivskurna till döds i lägenhet, Ulricehamn (2022-09-14)
Hade han bara skött sig, och varit laglydig, så hade han, ...
Han har sig själv att skylla för sin situation, och ska därför inte erkännas mer nödvärnsrätt.
Han kan inte kontakta polis för sin kriminella livsstil, och han kan inte gömma sig hos grannen pga sin kriminella livsstil.
Då ska han inte få mer rätt att försvara sitt hem, utan då får han stå sitt kast att han saknar lagliga alternativ för att skydda sig själv. Jag hoppas domstolen tar upp dessa 2 alternativ som möjliga alternativ istället för dödligt våld, och även tar upp att dessa alternativ är förkastade på grund av egen förskyllan, varav alternativen fortfarande ska beaktas i en nödvärnsbedömning.
Så han döms till ett mångårigt fängelsestraff.
Citat:
Ursprungligen postat av
eyecreate
I Sverige låser vi inte in människor som försvarar sig mot kriminella drägg
Jo om det funnits alternativ till att försvara sig, t.ex. fly eller ringa polisen eller söka skydd.
Har man genom egen förskyllan förverkat sådana alternativa handlingsvägar genom en kriminell livsstil, och då inte ha möjlighet att söka skydd eller ringa polisen, då får man stå sitt kast.