Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.Woods
Tveksamt om det skulle lösa problemet, men så länge det är du som betalar för ditt barns lur är det väl bara att övervaka helt och hållet efter behag?
Njae, det i sig löser inte problemet, men det kan vara ett användbart verktyg för att göra det.
Ser man i loggarna att barnet regelbundet kollar på något tvivelaktigt på telefonen så kan man lite smidigt ta upp det och hänvisa till sina mystiska föräldraknep.
"Hörru Pelle, råkar det vara så att du kanske kollar på X ibland? Eller brukar googla det här, eller det där
Inte, säger du? Kom hit lite, få se på dig. Pelle, du vet att jag har känt dig hela ditt liv, och att om jag vill det så kan jag se om du ljuger?
Hmm, ojdå... Men du, Pelle, jag är bara orolig för dig, och jag vill inte att du kollar på saker som inte är bra för dig. Typ om <sökt person> har gjort <vad grabben faktiskt har sett honom göra> eller något sådant där, du vet hur det kan vara."
Bara en sådan konfrontation skulle få mig i yngre tonåren att skita knäck.
Citat:
Ursprungligen postat av
darkSkye
Ja, det funkar ju liksom inte att man springer sin unge i röven vart den än är. Speciellt inte om det är 13-14 åringar.
Näe det förstås.
Tur nog är 14-åringar oftast inte så tekniskt literata att de har en aning om hur man formaterar telefonen, eller för all del att päronen i teorin kan se varje bokstav de skriver hemma på nätverket om päronen har varit kloka och köpt en router med portspegling.