Citat:
Ursprungligen postat av
liksom-fb
Nu var det data från SEB. Framgick ganska tydligt.
Det är inte jag som räknat.
Ja, därför frågade jag efter dina tankar/kalkyl, inte SEB:s glädjeprognos.
Citat:
Ursprungligen postat av
liksom-fb
Sedan finns det naturligtvis händelser som kan inträffa och ändra prognosen.
T ex att Ringhals 4 skulle skära ihop och vara avstängd länge lär inte ha ingått.
Alla, utom kärnkrafts-tokarna, kan inse att kärnkraftverk kan skära ihop. Speciellt gamla skrotkraftverk. Inte minst då hälften av Frankrikes kärnkraftverk har just stått still under åren och orsakat höga elpriser i hela Europa.
Elransonering slår brett, över varje bransch, i flera länder samtidigt, antagligen, och det var bland annat detta jag undrade över hur man ska kunna räkna på. Eller om det ens går. Ditt svar gav mig inte mycket att gå efter, men tack ändå Centerpartisten.
Citat:
Ursprungligen postat av
liksom-fb
Skillnaden mot banker och seriösa bedömare är att dom räknar med viss risk för div elände. (Vilket är inprisat i terminskontrakt). Medan de svårt oseriösa misantroperna här i forumet (vilka du kanske hör till) utgår från att allt elände ska inträffa. Och när det inte inträffar så skyller man på att det är pga Riksbankens låga räntor. Någon logik existerar inte bland dessa individer.
Diverse utredningar kring fördolda hot är knappast något mer än en studie i gissningar och mer kvalificerade gissningar, som i bästa fall mynnar ut i ett mindre eländigt resultat.
Tar givetvis lätt på alarmisternas klagorop. Vad gäller de värsta klagolåtarna i varje fall. Nått ohanterligt stålbad lär det inte bli tal om. På sin höjd permitteringar och annat stöd till krisande bolag.
Citat:
Ursprungligen postat av
liksom-fb
Väldigt oklart varför tyska industri skulle stanna av. Tycker du inte själv att du borde ha motiverat det med någon slags logik och data?
Tyskland är en nettoexportör av el. Och har fått hålla Frankrike under armarna under året.
Höga naturgaspriser driver upp energipris. De höga priserna beror främst på att man i Asien har köpt mer naturgas. Och inte pga konflikten i Ukraina. Även om den senare har bidragit sedan 22 Feb.
Dock har man i Tyskland och EU fyllt sina lager ganska rejält. 83% fyllnadsgrad. Då klarar man 2.5 mån utan leveranser öht.
Men i Nov är Freeporthamnen i gång igen och då kan importen från USA återupptas.
Så mycket talar för att det mesta kommer lulla på som vanligt men med högre priser. Och folk och företag kommer vara mer sparsamma, vilket kommer hålla ned priserna.
Tyskarna tog även över oljebolaget Rosnefts verksamhet i dagarna. Det borde hjälpa en del.
Ryskägda Rosneft står för cirka 12 procent av Tysklands raffinaderikapacitet. Verksamheterna vid raffinaderierna har stoppats och minskats sedan Tyskland och EU infört sanktioner mot Ryssland.
https://sverigesradio.se/artikel/tyskland-tar-kontroll-over-ryska-oljejattens-verksamhet-i-landet