Citat:
Den stora delen av summan är inte det militära. Det är att Ukraina nu är en helt failed state, väldigt lite i den produceras. Deras BNP har fallit med 40-50%, estimeras det. Så en väldigt stor del är löner till personal och annat i "offentlig sektor".
Jag håller med dig om att det finns många saker i den militära materielen som blir konstig när man "översätter det till bokföring". Dels det du nämner, dels tror jag ofta man använder "list-priserna" som en köpare i t ex Afrika betalar när denne köper material av Ryssland, EU eller USA. Men det är inte säkert att man betalar alls samma pris, t ex är kanske inte HIMARS-ammo så dyrt som man tror eftersom helt plötsligt ska gigantiska mängder produceras som ingen hade räknat med (dvs den fasta utvecklingskostnaden slås ut på många fler enheter än man trodde).
Jag håller med dig om att det finns många saker i den militära materielen som blir konstig när man "översätter det till bokföring". Dels det du nämner, dels tror jag ofta man använder "list-priserna" som en köpare i t ex Afrika betalar när denne köper material av Ryssland, EU eller USA. Men det är inte säkert att man betalar alls samma pris, t ex är kanske inte HIMARS-ammo så dyrt som man tror eftersom helt plötsligt ska gigantiska mängder produceras som ingen hade räknat med (dvs den fasta utvecklingskostnaden slås ut på många fler enheter än man trodde).
Jo det går inte räkna priser rätt av, även vissa som säger att kriget kostar Ryssland x miljoner/miljarder per dag och så räknar de vad en ny stridsvagn kostar. Men den gamla T-72an som köptes in av Sovjet 1985 och sprängdes i Ukraina kostar ju ingenting nu. Och den kommer aldrig att ersättas. Ryssland kommer aldrig igen köpa in 10000 stridsvagnar. Samma med Moskva, nu när de sjunkit så kostar det ju inget förrän den dagen man bygger en ny, inte nu. Tvärt om spar Ryssland pengar varje månad för en sådan båt är mycket dyr att driva varje månad.
Jag såg ett exempel från USA, jag tror det var för M113-pansarvagnar. De är gamla men om man skall skrota dem enligt alla regler som gäller i västländer med miljö, återvinning etc. så kostar det väldigt mycket för varje pansarvagn. Så man spar pengar genom att skicka dem till Ukraina!