2022-09-17, 14:23
Medlem
leachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Varför skriver du så?

För att det är sant. Kommer visa sig snart.
Citera
2022-09-17, 14:24
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Citat:

Ukraine will receive two NASAMS air defence systems in "the next two months or so", the Pentagon says.

NASAMS* - Norwegian Advanced Surface-to-Air Missile System - is a short to medium-range ground-based air defence system.

https://news.sky.com/story/ukraine-war-latest-updates-putin-rejected-deal-that-met-his-demands-on-ukraine-before-war-12541713

""the next two months or so"" så mest troligt på plats redan.. Det där är väl rätt bra vapen.
Citera
2022-09-17, 14:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
När ska vi börja sända lite tyngre saker till Ukraina? Tycker de får lite magert med vapen, jag vill de ska få tillgång till tunga saker..

Lening lease är väl igång från 1 oktober? Då du jävlar ska det slaktas rysspatrask så det står härliga till. 1 000 om dan är nedre gränsvärde.
Citera
2022-09-17, 14:27
Medlem
mobeltasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Kostnaden är långt, långt högre än de där 0,5%.

Det är bara budget spending. Den missar:
- Elkostnader
- Inflationskostnader ("Putins del av inflationen)
- De individuella ländernas bidrag
- De kostnaderna som kommer att släpa - när vi ska betala återuppbyggnaden
- flyktingkostnader "inne i" socialförsäkringskostnaderna
- eventuella kostnader i pensionssystem och liknande (återhämtar sig kanske, beroende på hur kriget slutar energi-mässigt).

Så det är säkert 10 ggr mer. För ett enda land - skitlandet Ukraina. Hur mycket ska vi lägga på att stödja andra länder som också förtjänar ett bättre öde och demokrati på nivå med väst? T ex balkan, Turkiet, Kaukasus? Jag föreslår allokering av en del av medlen, från Ukraina till andra ställen.

Kul att du börjar lägga in värderingen ”orättvisa”, när du vill sänka västs förmåga till att hjälpa.

Det är fortfarande Putin som ska lägga ner vapnen och dra ifrån Ukraina, så har vi större chans att fokusera på andra behövande områden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Kostnaden är långt, långt högre än de där 0,5%.

Det är bara budget spending. Den missar:
- Elkostnader
- Inflationskostnader ("Putins del av inflationen)
- De individuella ländernas bidrag
- De kostnaderna som kommer att släpa - när vi ska betala återuppbyggnaden
- flyktingkostnader "inne i" socialförsäkringskostnaderna
- eventuella kostnader i pensionssystem och liknande (återhämtar sig kanske, beroende på hur kriget slutar energi-mässigt).

Så det är säkert 10 ggr mer. För ett enda land - skitlandet Ukraina. Hur mycket ska vi lägga på att stödja andra länder som också förtjänar ett bättre öde och demokrati på nivå med väst? T ex balkan, Turkiet, Kaukasus? Jag föreslår allokering av en del av medlen, från Ukraina till andra ställen.

Nu är jag inte medveten om att något annat land håller på att invaderas på det sätter som sker i Ukraina nu?
Vet att det är lite skärmytlingar där bla. Turkiet och Ryssland är inblandade.
Men i gen av dessa nationer är hotade på det sättet Ukraina är just nu.
Men kan bli så i framtiden. Framför allt i Kaukasus om Putin får hållas.
Citera
Medlem
Sgt.Blands avatar
Pro-rysk källa rapporterar att det finns ingen panik bland Röda Arméns trupper. Vågar man gissa på att verkligheten är den motsatta??

Citat:
Basically, the Ukrainian Armed Forces are trying to repeat the success of their Balakley operation, where they were able to cut roads and go to the rear in small maneuverable groups. The main difference from that "great retreat" is the personnel of our troops that hold the Oskol front. No one runs or panics here.

https://t.me/epoddubny/12321
Senast redigerad av Sgt.Bland 2022-09-17 kl. 14:39.
Citera
2022-09-17, 14:28
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Citat:

Ukraine will receive two NASAMS air defence systems in "the next two months or so", the Pentagon says.

NASAMS* - Norwegian Advanced Surface-to-Air Missile System - is a short to medium-range ground-based air defence system.

https://news.sky.com/story/ukraine-war-latest-updates-putin-rejected-deal-that-met-his-demands-on-ukraine-before-war-12541713
Glädjande nyheter., Från O-Ryska källor så man vet att det är sant.
Citera
2022-09-17, 14:29
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Diitt nonsens som jag citerade är tydligen redan borttaget, så du är räddad. Vi tvingas att lämna det.

Pga det var off topic! Precis som jag sa, ditt spån. Klarade mig

Vad tror du händer på marken i östra Ukraina nu? Ukraina verkar vara bra på att hålla tyst, och ryssarna går det ju inte att lita på.
Citera
2022-09-17, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
""the next two months or so"" så mest troligt på plats redan.. Det där är väl rätt bra vapen.
Hittade en artikel från 1 juli där Biden lovade NASAMS till Ukraina och skulle finnas på plats i mitten av september.
Så kan ju hända att det finns i Ukraina redan
Citera
2022-09-17, 14:32
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Som jag påpekade tidigare i tråden: "best friends forever". Turkiet har veto i NATO angående artikel 5... Behöver jag ens säga det?
Alla natomedlemmar har veto vad gäller artikel 5, på så sätt att den inte binder till deltagande i stridigheter- men det vore osjysst att inte ställa upp då det på riktigt, och verkligen gäller. Man ställer upp- åtminstone på vad sätt man kan och förmår. Vad menar du med veto ang artikel 5? Att ingen kan åberopa denna om inte Turkiet ger godkännande till sådan sak?
Citera
2022-09-17, 14:36
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Nu är jag inte medveten om att något annat land håller på att invaderas på det sätter som sker i Ukraina nu?
Vet att det är lite skärmytlingar där bla. Turkiet och Ryssland är inblandade.
Men i gen av dessa nationer är hotade på det sättet Ukraina är just nu.
Men kan bli så i framtiden. Framför allt i Kaukasus om Putin får hållas.

Man bör inte nödvändigtvis bidra mer till ett ställe bara för att där är krig. Det får man avgöra från fall till fall. Oftast gör det mycket mer nytta att förebygga krig än att utkämpa dem. De flesta krig de senaste 25 åren har haft väldigt dålig return of investment. Kosovo är nog undantaget. Däremot har t ex uppbyggandet av baltikum (lite mer än 25 år sedan starten) gett mycket. Ukraina är bara en gökunge.

Sen blir det ju inte bättre av att stödet verkar vara designat för att ha ett förlängt krig och uppmuntrar till krig andra ställen (kirgistan, armenien) istället för att snabbt avsluta detta. Visst, Putin kan rulla hem men han är inte en del av de som designat stödpaketet...
Citera
2022-09-17, 14:36
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mobeltass
Kul att du börjar lägga in värderingen ”orättvisa”, när du vill sänka västs förmåga till att hjälpa.

Det är fortfarande Putin som ska lägga ner vapnen och dra ifrån Ukraina, så har vi större chans att fokusera på andra behövande områden.

Komiskt att du citerar "orättvisa" när jag inte sagt det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in