2022-09-17, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Molotov666
Jaha, då åkte man på covid för tredje gången trotts vaccin

Japp, jag känner folk som fått det 4 gånger trots vaccinering.

Skiten funkar inte alls. Hjälper inte alls mot att bli smittad om det var det man trodde när man vaccinerade sig. Faktum är att de jag känner som inte vaccinerat sig har haft covid färre gånger än de som har vaccinerat sig.

De flesta som inte vaccinerat sig har bara haft det en gång. Flera andra som jag känner som har vaccinerat sig har haft det uppåt 4 gånger.

Känns som att i min lilla statistik så bör man inte vaccinera sig om man vill hålla sig borta från att få skiten om och om igen.

Ingen stor undersökning som sagt,handlar bara om ett 20 tal personer jag känner, men bland dessa så är det typ 3 som inte vaccinerats och de har alla bara fått covid en gång. Bland de övriga 17 som vaccinerats så har de flesta haft det minst 2 gånger och upp till 4 gånger
Citera
2022-09-17, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund

Skiten funkar inte alls. Hjälper inte alls mot att bli smittad om det var det man trodde när man vaccinerade sig. Faktum är att de jag känner som inte vaccinerat sig har haft covid färre gånger än de som har vaccinerat sig.

De flesta som inte vaccinerat sig har bara haft det en gång. Flera andra som jag känner som har vaccinerat sig har haft det uppåt 4 gånger.

Känns som att i min lilla statistik så bör man inte vaccinera sig om man vill hålla sig borta från att få skiten om och om igen.

Ingen stor undersökning som sagt,handlar bara om ett 20 tal personer jag känner, men bland dessa så är det typ 3 som inte vaccinerats och de har alla bara fått covid en gång. Bland de övriga 17 som vaccinerats så har de flesta haft det minst 2 gånger och upp till 4 gånger

För att citera mig själv. Det säger ju till mig, även om det handlar om få personer, att de som fått covid och inte vaccinerats verkar klara sig mycket bättre mot att få det igen än de som vaccinerats.

Som sagt för er statistiknördar så handlar det om få personer, men jag litar mer på vad jag ser i min närhet än vad jag läser på nätet.
Citera
2022-09-17, 11:36
Medlem
Stryp-Enoks avatar
Citat:

Är ju bara anekdoter men har liknande upplevelse som dig. Jämför jag mig själv med släktingar och vänner så verkar jag vara en av dem som drabbats minst hårt av Covid. Ovaccinerad och haft bekräftat Covid två gånger. Första gången lätt feber i två dagar och andra gången i princip inga symptom.

Så tillskillnad från dig har jag varit sjuk två gånger men pandemin överlag har varit smooth sailing. Inget maskbärande, inget extra handtvättande, ingen nojja etc. Känner många vaccinerade som säger sig ha haft det 4 gånger vid det här laget trots att det varit extremt försiktiga ( och också blivit rejält sjuka av Covid). Plus att de mått dåligt dagarna efter vaccinering.

Men som sagt är anekdoter så går ju inte att säga något bestämt utifrån det. Är intressant i alla fall. Sen känns det ju som sagt bra att man levt så obekymrat och normalt under dessa 2,5 år med facit i hand.
Senast redigerad av Stryp-Enok 2022-09-17 kl. 11:43.
Citera
2022-09-17, 11:41
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Nej problemet är att man inte vet hur många som dött av covid. Det enda som mätts är hur många som haft covidinfektion när de avlidit.

Hur många som helst kan ha dött av hur många anledningar som helst samtidigt som covid fanns i kroppen, men då räknar man det som att folk har dött av covid för det skulle vara helt omöjligt att starta en djup utredning om den exakta orsaken för alla dödsfall.

Så med andra ord kan uppgiften vara 20 000, men 12 000 kanske dog av andra anledningar som de hade dött av oavsett om de hade covid i kroppen eller inte.
Ja herregud, antivaxxar-patrasket förnekar sig inte i sina bombastiskt ointelligenta krumsprång i deras fantasivärld. Vi med lite intelligens och vanligt folkvett kan enkelt konstatera att de i vanlig ordning snackar skit, ljuger, hittar på och drar till med vad som helst som låter bra. Det är så patetiskt så det liknar ingenting. Det är faktiskt synd om de små antivaxxar-patraskarna.

Så vad säger fakta i ärendet? Vet vi hur många som dött av COVID-19. Ja, det gör vi så klart. Den statistiken sköter Socialstyrelsen[1] om. Fram till 12 September uppgår antalet döda i COVID-19 till 17,157[2] personer.

Citat:
Folkhälsomyndighetens statistik över avlidna tas fram för att övervaka bördan av epidemin i närtid medan Socialstyrelsens statistik tas fram för att producera officiell statistik över dödsorsaker.
...
Statistiken från de två myndigheterna fyller alltså något olika syften. I det här faktabladet presenteras en jämförelse mellan Socialstyrelsens och Folkhälsomyndighetens statistik över avlidna. Uppgifterna är framtagna genom en sambearbetning av inkomna dödsorsaksintyg hos Socialstyrelsen med SmiNet som är Folkhälsomyndighetens register över smittade personer inklusive avlidna. En jämförelse mellan Folkhälsomyndighetens och Socialstyrelsens statistik har tidigare också presenterats av Folkhälsomyndigheten, där statistiken från dödsorsaksintygen jämfördes med Folkhälsomyndighetens statistik och överdödlighet enligt MOMO-modellen [3].

I Folkhälsomyndighetens dödsfallsstatistik ingår personer som har fått en laboratoriebekräftad covid-19 diagnos och är rapporterade som avlidna i databasen SmiNet. Personerna rapporteras som avlidna av behandlande läkare eller identifieras som avlidna inom 30 dagar efter en covid-19 diagnos. I ett begränsat antal fall kan det vara känt av Smittskyddsenheten att dödsorsaken inte varit relaterad till covid-19 och då tas dödsfallet bort ur statistiken.
...
Socialstyrelsens statistik baseras på dödsorsaksintyget som skrivs av den behandlande läkaren eller den läkare som fastställer döden och sammanställs i dödsorsaksregistret. I dödsorsaksintyget beskrivs den kausala kedja av händelser, sjukdomar och tillstånd som lett fram till dödsfallet och dessutom diagnoser som bidragit till att förloppet ledde till döden. Den sjukdom eller händelse (t ex en olycka) som startade den kausala kedjan benämns underliggande dödsorsak och är vad som presenteras i Socialstyrelsens dödsorsaksstatistik. Datakällorna har beskrivits i mer detalj i ett faktablad från 2020

Så nej, du har som vanligt helt fel. Avlider man av COVID-19 framgår det på dödsorsaksintyget. Avlider man av andra orsaker står DET på dödsorsaksintyget och den avlidne kommer inte med i den officiella statistiken över avlidna i COVID-19. Att verkligheten inte passar in i din och andra antivaxxar-patraskares världsbild kan vi tyvärr inte ta någon hänsyn till. Fakta och verkligheten är koncept som vi andra använder oss av när vi diskuterar - inte fantasier och hittepå-trams.

Antivaxxar-patrask, ständigt detta antivaxxar-patrask...

Referenser:
1. https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/
2. https://static.dwcdn.net/data/0vAge.csv
3. https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/statistik/2020-11-7034.pdf
Senast redigerad av korrektamund0 2022-09-17 kl. 11:45.
Citera
2022-09-17, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Ja herregud, antivaxxar-patrasket förnekar sig inte i sina bombastiskt ointelligenta krumsprång i deras fantasivärld. Vi med lite intelligens och vanligt folkvett kan enkelt konstatera att de i vanlig ordning snackar skit, ljuger, hittar på och drar till med vad som helst som låter bra. Det är så patetiskt så det liknar ingenting. Det är faktiskt synd om de små antivaxxar-patraskarna.

Så vad säger fakta i ärendet? Vet vi hur många som dött av COVID-19. Ja, det gör vi så klart. Den statistiken sköter Socialstyrelsen[1] om. Fram till 12 September uppgår antalet döda i COVID-19 till 17,157[2] personer.

Så nej, du har som vanligt helt fel. Avlider man av COVID-19 framgår det på dödsorsaksintyget. Avlider man av andra orsaker står DET på dödsorsaksintyget och den avlidne kommer inte med i den officiella statistiken över avlidna i COVID-19. Att verkligheten inte passar in i din och andra antivaxxar-patraskares världsbild kan vi tyvärr inte ta någon hänsyn till. Fakta och verkligheten är koncept som vi andra använder oss av när vi diskuterar - inte fantasier och hittepå-trams.

Referenser:
1. https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/
2. https://static.dwcdn.net/data/0vAge.csv

Du ljuger ju återigen! Du har helt missat alla kunniga i ämnet som snackat om att folk märks som avlidna i covid om de hade covid när de dog. De kanske dog av hjärtfel, kanske lungproblem eller cancer, men eftersom de hade covid så markerkerar man dom döda i covid.

Sen är det mer eller mindre omöjligt att säga om de dog av covid eller deras andra problem eftersom det inte finns i närheten av dom resurserna att utreda det. Du låtsas som att vi har hela världens resurser och kan utreda sånt här när vi inte har resurser till det minsta lilla i detta skitland med svinhöga smatter, men skitdålig sjukvård och generell välfärd.

Vilken värld lever du i?
Citera
2022-09-17, 13:17
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Du ljuger ju återigen! Du har helt missat alla kunniga i ämnet som snackat om att folk märks som avlidna i covid om de hade covid när de dog. De kanske dog av hjärtfel, kanske lungproblem eller cancer, men eftersom de hade covid så markerkerar man dom döda i covid.

Sen är det mer eller mindre omöjligt att säga om de dog av covid eller deras andra problem eftersom det inte finns i närheten av dom resurserna att utreda det. Du låtsas som att vi har hela världens resurser och kan utreda sånt här när vi inte har resurser till det minsta lilla i detta skitland med svinhöga smatter, men skitdålig sjukvård och generell välfärd.

Vilken värld lever du i?
Men snälla lilla antivaxxar-patrasket, hur är det med läskunskaperna? Är det svårt med bokstäver? Krångligt? Oj oj oj, lilla bubben så halledudanedej krångligt det blev. Skall vi ta det igen, och den här gången försöker jag förklara som om jag talar med en idiot som knappt har det antal hjärnceller som krävs för att veta om man skall bajsa inåt eller utåt (även kallat antivaxxar-patrask)?

Ok, häng med här nu.

På Folkhälsomyndigheten redovisar de uppgifter som innehåller personer som avled MED COVID-19. Det gör de för att man skall kunna övervaka epidemin i närtid. Precis som det står i det dokument jag länkat till. Förstår du?

Citat:
Folkhälsomyndighetens statistik över avlidna tas fram för att övervaka bördan av epidemin i närtid medan Socialstyrelsens statistik tas fram för att producera officiell statistik över dödsorsaker.

Ja, jag vet att det är krångligt för ointelligenta antivaxxar-patrask att förstå det här, men den typen av information som FHM genererar är nödvändig för att man skall kunna besluta om åtgärder baserad på information som är relativt färsk.

I motsats till Folkhälsomyndighetens uppgifter har Socialstyrelsen ett uppdrag från regeringen att redovisa den OFFICIELLA STATISTIKEN över avlidna i COVID-19. Den baseras i motsats till FHMs statistik på dödsorsaksintyget. På ett sådant framgår vad som var den terminala dödsorsaken, vad som var den underliggande anledningen till den treminala dödsorsaken, samt något annat som anses ha bidragit till att personen avled.

Citat:
...
Statistiken från de två myndigheterna fyller alltså något olika syften. I det här faktabladet presenteras en jämförelse mellan Socialstyrelsens och Folkhälsomyndighetens statistik över avlidna. Uppgifterna är framtagna genom en sambearbetning av inkomna dödsorsaksintyg hos Socialstyrelsen med SmiNet som är Folkhälsomyndighetens register över smittade personer inklusive avlidna. En jämförelse mellan Folkhälsomyndighetens och Socialstyrelsens statistik har tidigare också presenterats av Folkhälsomyndigheten, där statistiken från dödsorsaksintygen jämfördes med Folkhälsomyndighetens statistik och överdödlighet enligt MOMO-modellen [3].

I Folkhälsomyndighetens dödsfallsstatistik ingår personer som har fått en laboratoriebekräftad covid-19 diagnos och är rapporterade som avlidna i databasen SmiNet. Personerna rapporteras som avlidna av behandlande läkare eller identifieras som avlidna inom 30 dagar efter en covid-19 diagnos. I ett begränsat antal fall kan det vara känt av Smittskyddsenheten att dödsorsaken inte varit relaterad till covid-19 och då tas dödsfallet bort ur statistiken.
...
Socialstyrelsens statistik baseras på dödsorsaksintyget som skrivs av den behandlande läkaren eller den läkare som fastställer döden och sammanställs i dödsorsaksregistret. I dödsorsaksintyget beskrivs den kausala kedja av händelser, sjukdomar och tillstånd som lett fram till dödsfallet och dessutom diagnoser som bidragit till att förloppet ledde till döden. Den sjukdom eller händelse (t ex en olycka) som startade den kausala kedjan benämns underliggande dödsorsak och är vad som presenteras i Socialstyrelsens dödsorsaksstatistik. Datakällorna har beskrivits i mer detalj i ett faktablad från 2020

Obegripligt och skrattretande nog lever antivaxxar-patrasket med övertygelsen om att när en avliden kommer in på sjukhuset via ambulans från en trafikolycka, med en instrumentpanel intryckt i ansiktet, en styrkolumn som punkterat ena lungan och trängt in vänstra förmaket, då kommer personen att hamna i statistiken över avlidna i COVID-19 om hen tolv dagar tidigare testade postivt för SARS-CoV-2 för att läkaren då skriver "COVID-19" som dödsorsak. Nej, lilla antivaxxar-patrasket, så är det inte. Vi registrerar inte heller vad folk "kanske" dog av i det här eller något annat land. Att du fått det för dig efter att ha läst det på någon obskyr webplats gör som sagt att man starkt ifrågasätter hur du faktiskt klarar av att bajsa.

Referenser:
1. https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/dokument-webb/ovrigt/information-till-dodsorsaksintyg-lakare-covid19.pdf
Citera
2022-09-17, 16:33
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DiiMinores
Gillar och gillar, mina barn följer BVC vaccinationsprogram. beprövade vaccin som funnits ute 20-40år Senaste vaccin jag tog var när jag var i 6-10 åldern, kommer dock inte ihåg vad det va.

Sen åker inte jag eller min familj till U-länder på semester, har dock varit i Asien ett par gånger när jag var yngre ( Thailand,Vietnamn,Kina,Indonesien) har du hört någon Kines eller Thailändare ta fästing, influensa eller hepatit a-b-c spruta? Inte jag heller

Vi utsätter våra kroppar med så många bakterier och virus varje dag så efter 40+ år så känner jag att min kropp klarar det mesta.Har fungerat bra för mig och min familj under denna pandemi

Beror ju på vad man utsätter sig för. Jag vistas en del i skog och mark. Är vaccinerad mot TBE. Har även blivit rekommenderad att vaccinera mig mot hepatit när jag jobbade i Indonesien och givetvis gjorde jag det. Alla vaccin har varit nya någon gång. När det kommer nya sjukdomar vill man givetvis ha skydd omgående och inte vänta 20 år. Speciellt inte mot potentiellt dödliga sjukdomar.
Citera
2022-09-17, 16:38
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Lögn och åter lögn.

Nej och det är ju enkelt att kontrollera. Du kan glömma det där MED/AV Covid. Den diskussionen känns SÅ år 2020. Att det skulle vara en stor skillnad är bara fantasier vilket siffrorna visar när man gör korsjämförelser.
Citera
2022-09-17, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nej och det är ju enkelt att kontrollera. Du kan glömma det där MED/AV Covid. Den diskussionen känns SÅ år 2020. Att det skulle vara en stor skillnad är bara fantasier vilket siffrorna visar när man gör korsjämförelser.
Ang 2020 alla dessa åldringar som dog morfindöden istället för kvaletativ vård. döds attesten, står det covid eller morfin/missvård.
Citera
2022-09-17, 17:22
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TestoGubbe
Ang 2020 alla dessa åldringar som dog morfindöden istället för kvaletativ vård. döds attesten, står det covid eller morfin/missvård.

Tyvärr många gånger det senare. Finns bedömningar att det missades cirka 2000 personer under våren år 2020, där det inte finns vare sig med eller av covid.
Citera
2022-09-17, 18:05
Medlem
Glöm aldrig detta...

https://sverigesradio.se/artikel/7613016
Citera
2022-09-17, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Det går inte att argumentera mot vetenskapliga studier och ärlig statistik.

Kemikalieinspektionen säger i en rapport på deras hemsida att nanopartiklar orsakar autoimmuna svar i kroppen om partiklarna tar sig in i blodet. Det är vetenskap som KI har kollat upp innan dom skrev rapporten.

Att det sen dyker upp statistik som visar autoimmuna svar händer i folk som injicerade nanopartiklar några gånger i blodet.. Det går lixom inte att hävda att vetenskap inte bevisat nånting genom tester genom att hävda att statistik är falsk fast den visar samma sak som studier har bevisat.

Men visst när vasaskeppet sjönk så hade dom ju så mycket förtroende för sig själva att dom behövde inte ens vetenskap för att få ett skepp att flyta med så många kanoner att skeppet sjönk i hamnen.
Svensk högmod är på en annan nivå lol.

Att man fifflar med covid och vaccinstatistik är väl förväntat precis som att folk tror på myndigheter som fifflar med sjukvårds statistik helt offentligt som att folk inte enss tänker tanken att det finns en anledning bakom ihopblandningen av två grupper som heter vaccinerade och ovaccinerade.

Diskussion om covidstatistiken i uk.

https://www.youtube.com/watch?v=w6Zlz-z-8ZQ
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in