2022-09-16, 21:59
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiddieoxo
Har Lyman äntligen fallit?

Var läser du det? Jag tycker alla fronter verkar lite låsta nu.
Citera
2022-09-16, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappyUW
Vad jag läst är det en sann rapport från Rand. Sen om den använts av politikerna vet jag inte.

det enda vi vet är att Ukraina garanterat inte har nåt med moral eller gott och ont att göra. Det är så klart geopolitik som är orsaken.

USA och UK vill sabba för Ryssland och samtidigt för EU(Tyskland). Det tycker dom är en win/win.
Tyskland och Ryssland är ju dom två mest fruktade länderna för gänget som styr USAs state department (samma familjer som också startat en blogg som heter ISW).
Så USA ser ju detta krig som en framgång, sen tror jag dom biter sig själva i svansen på lång sikt, men dom skrattar nog hela vägen till banken med några miljarder extra i plånboken personligen dessutom.

Hur vet du att det är en sann rapport?
Citera
2022-09-16, 22:01
Medlem
Defense of Ukraine har på Twitter lagt upp en bild inifrån en rysk tortyrkammare i Balaklia där fångarna ristat in Guds böner i cementväggen.
Kan inte länka till Twitter men artikel finns här:

https://www.dagbladet.no/nyheter/del-av-typisk-russisk-atferd/77186562
Citera
2022-09-16, 22:02
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Långa bilköer för att lämna Ukraina nu. Ja det är bara att vakna upp och lukta kaffet haha.

https://twitter.com/NatalieSmal/status/1570855390035988480

Ett förtydligande, man lämnar Donetsk för att man inte litar på att Kreml fixar säkerheten.
Citera
2022-09-16, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Rapport ikväll rörande massgravar.

Många civila döda.
Soldater bakbundna och skjutna i huvudet

Krigsbrott efter krigsbrott uppdagas efter ryssarnas framfart.

Rysstrollen på fb slår dövöronen till. Trickfilmat och påhittat säger de. Rysstrollen har brallorna nere skriker att jorden är platt. Skönt att veta att de grinar och skäms i sin ensamhet.

Inte förvånande tyvärr. Det här ägnade separatisterna/ryssarna sig åt redan 2014.
Citera
2022-09-16, 22:05
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Killing fields. Det här är en västanfläkt vad som kommer när Mariupol befrias:

https://twitter.com/liz_cookman/status/1570785678858006531?t=AyYOh5iol4bKGZLRIZsGRA&s=19
Vidrigt!

Att folk fått öron bortskurna kan ju knappats räknas som normala fall av olyckor vid granatattack?

Fan vad vidriga ryssar och våra egna proryssar i tråden är!

Hoppas på att Ukraina kommer hit efter att spöat ryssen.

Nån på Säpo kommer säkert att läcka...
Citera
2022-09-16, 22:06
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Putlers alternativ enligt "Joe blogs"

https://youtu.be/WSRUzrhCWag

Jag ser inget bra alternativ för Putler, alls.....

Så RuSSia är kört!

Slava Ukraini!

Jag gillar han, detta citat från kommentar under video "Russia is an example of what a country is like if it was run by internet trolls."
Citera
2022-09-16, 22:08
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
Du behöver bredda dina källor.

Vad består BRICS-ländernas problem av? Om BRICS och ett par till skulle sköta sig själva utan US och EU så skulle de givetvis klara sig väldigt mycket bättre än nu. En stor del av EU's och US's välfärd har vi på deras bekostnad.
Det här är ett så infantilt påstående att det bara måste bemötas. Realiteten är att det är precis tvärt om. Det är vi i väst som lyft BRICS-länderna genom att handla med dem. Vi har byggt fabriker i Kina och Indien, och ingenjörskunnandet som vi lärt ut har de snappat upp. Den allt större mängd helkinesiska produkter som lämnar Kina, kommer som resultat av handeln med väst. De hade varit på EN HELT ANNAN PLATS om vi inte handlat med dem och byggt upp deras industri.
Citera
2022-09-16, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Nää- jag tror inte européer vill hålla igång något krig- jag tror de allra flesta, eller kanske bara 95% si-så-där, vill snarast se Ryssland falla samman och herr Putin inför skranket i Haag. Omedelbart.

Det var väl inte så svårt att förstå det orealistiska med det redan från början?
Citera
2022-09-16, 22:11
Moderator
Diagorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Länge sen jag följde tråden, men nu verkar det för första gången i kriget som att Ukraina faktiskt har lite framgång.

Vad baserar du det på? Ukraina hade en stor framgång i början av kriget när man slog tillbaka anfallet mot Kiev. I söder blev det också ganska snabbt stopp för ryssarna när de försökte nå Odessa via Mykolajiv. Vad man däremot kan säga är att det här är den första stora offensiva framgång som Ukraina har haft.
Citera
2022-09-16, 22:13
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappyUW
lol, att dom själva säger det är falskt, du måste verkligen vara en av dom minst källkritiska människorna

Jag frågade vem som påstår att den är äkta? Och vad är bevisen?

Vem som helt kan sätta ihop ett dokument på några sidor och fylla den med vilken text som helst. Så några foton på några A4-sidor bevisar absolut ingenting. Alla här i denna tråd kan skapa ett eget RAND-dokument om de vill.

Det krävs något mer för att bevisa att den är äkta. Finns det något sådant?
Citera
2022-09-16, 22:13
Moderator
Diagorass avatar
En liten mer försiktig analys av situationen från en tidigare general i brittiska flygvapnet. Ukraina har gjort framsteg men det kommer bli svårare härifrån.

https://www.youtube.com/watch?v=ohVUE_uo4v8
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in