2022-09-16, 20:28
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappyUW
Fattar inte hur folk jämför.
Ska man jämföra nåt i denna konflikt, exempelvis BNP, ska man väl jämföra Ukraina med Ryssland, mellan vilka konflikten står? Att blanda in massa andra länder verkar konstigt.
Varför då? Kremls megafoner ältar ju 24/7 hur dyrt det blir för EU att stötta Ukrainas krig. Då är det väl i högsta grad relevant att om EU tog Sveriges 1%-mål som utgångspunkt så täcker det HELA Ukrainas BNP. Alltihop.

Sedan har du förstår USA, Kanada (större ekonomi än Ryssland...), Japan och Australien som alla hjälper till, och du får borra strutshuvudet bra djupt för att undgå att se att Ryssland aldrig kan besegra Ukraina ekonomiskt, helt enkelt för att Ryssland självt är en ekonomisk dvärg, snarare än en stormakt.
Citera
2022-09-16, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnceUponACreek
Strategisk reträtt? Ja, lika strategisk som om Hamilton kör in i depå med fräsha däck och säger - Jag tycker vi spar på bränslet till nästa lopp, eller vad säger ni grabbar och töser? Resten av teamet vet att Verstappen leder med 3 minuter, men alla håller med och brainstormar fram ett beslut på sekunden vilket självklart gör att Hamiltons beslut är ett medvetet och intelligent dito. Jo, man kan ju dra lögnen dit man vill om man bara häller lite socker i tanken. Jävla strunt du pratar. Ryssland retirerade pågrund utav att den ena inte vet vad den andra gör och därför faller kort inför både kula och granat

Hört talas om bakåtpassningar i fotboll? Bondeoffer i schack? Krig handlar inte alltid om att ta territorium utan att bryta ner sin motståndare och vinna kriget.

Att springa och sätta flaggor på olika byggnader kan vara bra ur en propagandasynvinkel men man vinner inga krig på det.
Citera
2022-09-16, 20:31
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappyUW
Ditt förslag om sanktioner var enligt dig själv dumt och rasistiskt?
Vilket jag visade på med min väldigt enkla argumentation när jag vände på det för att få fred i mellanöstern. Man kan inte sanktionera alla ryssar eller alla judar för vad en regering gör.
Så det går bra för Ryssland att strypa gasen till Europa och straffa miljoner civila européer som inte har någonting med Rysslands invasion av Ukraina att göra, men att göra det omvända och straffa Ryssar är rasistiskt?
Jag förstår verkligen inte hur du bajsar ihop dina argument? Det känns lite slumpmässigt faktiskt.
Citera
2022-09-16, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Haha du menar att reträtten var helt enligt planen? Alla vapen man lämnade kvar, var der också enligt planen?

Jag vet inte hur mycket vapen dom lämnade kvar. Vet du? Gissar att Zelensky visat upp en hel drös med vapen som man beslagtagit. 😊
Citera
2022-09-16, 20:33
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manfredkaltz
Hört talas om bakåtpassningar i fotboll? Bondeoffer i schack? Krig handlar inte alltid om att ta territorium utan att bryta ner sin motståndare och vinna kriget.

Att springa och sätta flaggor på olika byggnader kan vara bra ur en propagandasynvinkel men man vinner inga krig på det.
Men det låter inte så strategiskt att lämna massor av stridsvagnar och ammunitionslager till Ukrainarna? Upplys oss gärna om det strategiska i det!
Citera
2022-09-16, 20:35
Medlem
hellos avatar
Jag har ett guilty pleasure i att observera Ryssfantaster som vänder på allt och hittar på de mest bisarra orsakerna till sakers tillstånd, denna tråden är ju guld i det avseendet men jag kan också rekommendera denna kanalen: https://www.youtube.com/watch?v=trePeF5q3X4
Det är fascinerande hur de spinner ALLA Rysslands nedergångar till fördelar.
I detta avsnittet har de med Gonzalo Lira också om ni minns honom från början av kriget, en av de största idioterna som vandrat på denna jord.
Citera
2022-09-16, 20:36
Medlem
Citat:

Själv spelar jag mer än gärna ett parti eller två, så ja. Sedan har jag en liten basker på hatthyllan som agerar frisbee lite nu och då, så vart ville du komma med din faktoid om hur propaganda kan föra ett syfte? Det är en hiskelig skillnad på propaganda av effektivitet och ren skär dumhet som vissa TROR är propaganda. För att anknyta till din forbollsplan så finns där de som sitter och brölar även när deras lag ligger under med 14-0, sedan finns det dem som kan och spelar riktig fotboll. Vart du vill komma med flaggexemplet vet jag ej, men jag förmodar att du tänkt igenom faktumet att RYSSHELVETET har sprungit runt och satt flaggor på annans land.....eller missade du den biten i dina dagdrömmar utav intet?

EDIT - Nej, krig vinner man inte på propaganda oavsett vad efterblivna stater önskar det vara. Krig vinner man på att bjuda på en kopp kaffe som inte kan tackas nej till
Senast redigerad av OnceUponACreek 2022-09-16 kl. 20:38.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Men det låter inte så strategiskt att lämna massor av stridsvagnar och ammunitionslager till Ukrainarna? Upplys oss gärna om det strategiska i det!

Jag vet inte hur mycket man lämnade kvar. Vet du?

Ryssarna hade inte många soldater där så jag förstår inte varför dom då skulle haft enorma mängder granater och vapen.
Citera
Medlem
Citat:

Ryssen rymmer. Dom lämnar inte utrustning, ammunition, vapen och livsmedel samt bränsle om dom retirerar taktisk. Alla fattar detta utom ryssapologeterna. Även Putin har börjat fatta.
Citera
Medlem
QuietExits avatar
Citat:
Jag vet inte hur mycket vapen dom lämnade kvar. Vet du? Gissar att Zelensky visat upp en hel drös med vapen som man beslagtagit. 😊

Varför vet du inte det? Låtsas du som det inte har hänt.
Citera
2022-09-16, 20:37
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blektfetto
Den berömda trestegs raketen;
Lämna alla grejer
Spring
???
Profit
Verkar vansinnigt. För om de behållit utrustningen, borde de fått bra för den på svarta börsen.
Citera
2022-09-16, 20:37
Medlem
Tillssons avatar
En krigshetsande 82-årig kärring, Nancy Pelosi, är USAs företrädare för kriget i Ukraina. Pinsamt värre....vilket skitland/organisation NATO som gömmer sig bakom senila stofiler, Pelosi, Biden.

Stoltenberg har varit tyst ett tag - semester på Seychellerna i privatjet på EUs/din bekostnad.

Citat:
🇺🇸🇷🇺🧓🍸'Sanctions, sanctions, sanctions that make sure Russia feels the pain' - Pelosi at G7 Speakers’ Summit in Berlin

Video: https://twitter.com/AZmilitary1/status/1570839934336110592
Senast redigerad av Tillsson 2022-09-16 kl. 20:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in