2022-09-16, 19:16
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Så BRICS består av Nordkorea, Syrien och Iran? De är ju de enda länderna som godkänt ryssens annektering av Ukraina.

Detta är bara svart och vitt när det kommer till EU och US. Killgissar jag.
Citera
2022-09-16, 19:17
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Varför skulle de ens behöva en egen dist och vilket problem löser det?
Vem som helst kan forka vad som helst....

Astra Linux är baserad på Debian.
Utvecklad för ryska armens behov och andra myndigheter.
Vad som har gjorts vet jag inte.

Men visst, vem som helst kan fixa detta som du säger med lite ansträngning.
Citera
2022-09-16, 19:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OlleLiss
Ni rysshatare har gapat från första veckan att Rysslands ekonomi kommer kollapsa nu viken dag som helst. Ingenting sådant har skett och ni fortsätter bara gapa. Det har gått 7 månader. Sker det imorgon så för all del, jag är den första att gratulera, men ni har haft ganska många fel nu. Vad beror det på, kan inte dra någon annan slutsats än att ni inte riktigt verkar ha koll på rysk ekonomi. Ni verkar också tro det är helblockad mot handel, det är det inte. Dessutom finns det en andrahandsmarknad, andra handelspartners osv..

Spännande. Kan du länka?
Citera
2022-09-16, 19:18
Medlem
Jirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
BRICS-länderna gör klokt i att samarbeta. Sedan om det lyckas hela vägen återstår att se.
Fast med tanke på vart Rysslands ekonomi är på väg så får de nog döpa om sig till BICS.
Senast redigerad av Jiren 2022-09-16 kl. 19:26.
Citera
2022-09-16, 19:19
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alsson
Något geni menade tidigare i tråden ”att det bara är att porta till Linux”.
Det är häpnadsväckande hur förbannat okunniga och lågbegåvade rysstrolleen är. För en gångs skull kan man dra alla över en kam.
Har man sysslat med inköp och analys av affärssystem så fattar man nog hur illa ryssarna är med detta tapp.

De får helt enkelt gå tillbaka till Open Office och försöka bygga egna moduler i dess kalkyldel eller börja med papper och penna...
Citera
2022-09-16, 19:20
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ja du verkar ju vara en sån propagör för vad folk får yppa sig om och inte, vad folk ska tycka om Putin osv. Därför uppmanar jag nu dig och andra att tänka ett steg längre och underlätta för att kunna ersätta Zelensky så snabbt som möjligt. Han är en falsk man som drar sitt folk in i missär.
Om han menar att Ukrainare och ryssar är samma folk, har förstås Putin gjort det. Ibland undrar jag om ni ens vet vilka ni är själva.
Citera
2022-09-16, 19:21
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ni rysshatare har gapat från första veckan att Rysslands ekonomi kommer kollapsa nu viken dag som helst. Ingenting sådant har skett och ni fortsätter bara gapa. Det har gått 7 månader. Sker det imorgon så för all del, jag är den första att gratulera, men ni har haft ganska många fel nu. Vad beror det på, kan inte dra någon annan slutsats än att ni inte riktigt verkar ha koll på rysk ekonomi. Ni verkar också tro det är helblockad mot handel, det är det inte. Dessutom finns det en andrahandsmarknad, andra handelspartners osv..

Kollapsen kommer närmare för varje dag, synd att du inte förstår det.

När det gäller teknik, så kommer det slå oerhört hårt mot ryssarna, jag vet vad som krävs för att kunna ersätta ett SAP-system, det gör man inte på en handvändning.
Citera
2022-09-16, 19:22
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Du har så sjuka åsikter att jag inte vet vad. Ett imperialistiskt Ryssland behövs för den världspolitiska balansen. Vi måste byta ut Zelenskyregimen och det snarast. Tyvärr gick det alldeles för lång tid, det borde ha skett direkt första dygnet och nu följer en jävla missär. Hade USA ansett Sveriges regering är inkompetent i skarpt läge när ryssen hotar så hade de bytt ut den direkt utan att tveka. Det är det som händer nu i Ukraina. Kristersson, Åkesson, Andersson hade inte spelat någon roll, de hade satts i arrest direkt och låtit kompetent personal styra landet i ett pressat läge.
Kommentar:
Sjuka åsikter, var det. Du kanske grät dig till sömns under 90-talet då vi faktiskt levde i villfarelsen att det gamla aggressiva Sovjetunionen/Ryssland var ett minna blott, men vi andra ”behöver” sannerligen inte ett imperialistiskt Ryssland.

Med tanke på att Ryssland BNP per capita legat på ~1/5 av Sveriges och dess samlade BNP motsvarar Skandinavien så är det mycket tveksamt om genomsnitts-Ivan tjänar på den imperialistiska drömmen. Jag skulle säga att till skillnad fån USA och Kina så har Ryssland ingen ekonomi att stå för ”världspolitisk balans”.

———
Lite obekväma siffror för Rysslandskramaren:
BNP 2021:
USA 22 000 G$
EU ca 19 000 G$
Ryssland ca 1600 G$.
Fritt fram att dra slutsatser.
Citera
2022-09-16, 19:22
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
BRICS-länderna gör det som är bäst för dem. Rysslands och de andras resurser säkras inom BRICS.

I Ukraina är det krig mellan Ryssland och USA, det är du med på va?

Nej det är krig mellan Ryssland och Ukraina!

Lycka till med din vurm för Ryssland och dina andra fantasier om satanistpedofilkanibalerna.
Citera
2022-09-16, 19:23
Medlem
annica, sthlms avatar
Ursprungligen postat av
Citat:
Ursprungligen postat av schipperke77
Ukraina har rätt att attackera militära mål i Ryssland enligt folkrätten och det kommer accepteras av väst som självförsvar så länge den ryska invasionen pågår.
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Okej, tack! Det visste jag inte.
Då är allt lugnt då antar jag! Kör på, för min del
Joo- så är det. Det vore orimligt om ett land med sin krigsmakt bombarderar annat land från eget närgränsande territorium och det- av raketer och projektiler, ansatta landet inte skulle kunna besvara och freda sig mot framtida angrepp. Självfallet kan angrepp besvaras utan att det strider mot internationella lagar- därför kommer också Ukraina utrustas med 30-mila raketer just för detta ändamål.
Citera
2022-09-16, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Klipp där ryska attackhelikoptrar oskadliggör ett amfibiefordon som korsar Dnepr med en ukrainsk sabotagestyrka på väg mot kärnkraftverket i Zaporizhzhia:

https://vk.com/video-95492900_456240029

(har säkert postats förut med annan url)

hahah, ja det har det, du vet att det är ett betongfundament de skjuter på väll?

du kan tillochmed se fiskmåsarna fly.....ditt nöt...
Senast redigerad av slö 2022-09-16 kl. 19:28.
Citera
2022-09-16, 19:26
Medlem
mobeltasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Fånig argumentation. Jag läser inte någon rysk propaganda, följer inga ryska telegramkonton, aldrig kollat på rysk tv, jag kan inte ens ryska. Lika lite som jag tror att så många här följer ukrainsk dito även om det såklart är möjligt att det finnas enstaka som gör det. Jag vet mycket väl att båda sidor bedriver propaganda i krig, att tro något annat är naivt. Och jag vet att folk tenderar att vara naiva och gärna är snabba med att dra slutsatser när information kommer som "passar" deras egna åsikt, men som i många fall som senare tillbakavisats. Jag ser inte riktigt syftet, och hela det här forumet tappar alla nivåer av diskussionsunderlag om alla bara ska dunka rygg med sina gelikar. Det känns lite som man är i någon matchtråd till något sportevent ibland, folk vill bara "heja" på sitt lag som de är övertygade om är bäst och klanka ned på andras.

Ja, det kan bli en hel del ryggdunkande i sånna här forum, det kan jag hålla med om, utan att det gör den skull behöver vara nåt dåligt.

Jag följer inte heller något av de ryska kanalerna du nämner, men jag tar del av svensk media, som själva rapporterar om hur det rapporteras om i ryska medier. Så man ska få en bättre förståelse.
Det jag menar är att jag inte tror rysk media, tar upp det västerländska eller ukrainska perspektivet för att man ska förstår hur vi resonerar.

Både Ryssland och Ukraina överdriver mer eller mindre sina prestationer och nederlag. Det har det verkligen tagits upp i våra medier. Att mycket som rapporterats många gånger är osäkert, tills saken är bekräftad.
Tror knappast det sker från ryskt håll.

Att man själv vill spå framtiden i kriget är väl inget konstigt.. analysera och spekulera i vad nästa drag blir.

Har du nåt bra exempel annars på hur något har tillbakavisats på det sätt du menar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in