2022-09-16, 10:19
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Vad menar du ? Hur skulle det förändra det som händer idag ?

Jadu, hur kan vad som hände för 8 år sedan förändra vad som händer idag? Är du en guldfisk? Ska vi inte diskutera Holodomor, Sovjet, Euromaidan, Kalla kriget?

Vi diskuterar Rysslands invasion av Ukraina. Jag gissar att du tycker att Ryssland invaderade Ukraina i februari och april 2014. Då var vice statsminister nazist. Det förklarar kanske ett och annat, och ställer vissa frågetecken i förhållande till varför USA stöttade herr vice statsminister. Och nej, det ger inte ryssland rätt att invadera.
Citera
2022-09-16, 10:20
Medlem
mobeltasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleLiss
Det är väl snarare så att folk här har tagit för givet att det rör sig om civila? Och sedan blir de sura när någon ifrågasätter den hastiga konklusionen. Nu kommer allt fler källor som säger att det rör sig om Ukrainska soldater.

https://www.theguardian.com/world/2022/sep/16/ukraine-mass-grave-with-440-bodies-discovered-in-recaptured-izium-says-police-chief

Så gå inte på all ukrainapropaganda du ser!

”Ryssland har upprepade gånger förnekat att det riktar sig mot civila eller har begått krigsförbrytelser.” (Text från the guardianartikeln)
Men detta tror du på?
Att det finns 17 ukrainska soldater, betyder ju inte att alla i gravarna bär soldater.
Citera
2022-09-16, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Kan bara hålla med dig i sak, om Ryssland låtit bli att militärt engagera sig i Ukraina, (då menar jag redan 2014), så hade situationen sett annorlunda ut och Ukraina hade kunnat haft en sund relation till både EU och Ryssland.
Nu ville Ryssland tvinga fram sin lösning för Ukraina, vilket gjort att en vettig relation blir omöjlig för en lång tid framåt.

Japp. Det enda bra som den ryska invasionen fört med sig är att ukrainarna fått tillbaka sin nationella självbild. Nationalismen är stark nu vilket glädjer mig.
Det roliga är att västerländska liberaler inte vet hur de ska förhålla sig till detta då de hatar nationalism. Det är därför de låtsas att ukrainarna slåss för trams som demokrati. Hatar västerländska liberaler lika mycket som jag hatar Putin.
Citera
2022-09-16, 10:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OlleLiss
Det är väl snarare så att folk här har tagit för givet att det rör sig om civila? Och sedan blir de sura när någon ifrågasätter den hastiga konklusionen. Nu kommer allt fler källor som säger att det rör sig om Ukrainska soldater.

https://www.theguardian.com/world/2022/sep/16/ukraine-mass-grave-with-440-bodies-discovered-in-recaptured-izium-says-police-chief

Så gå inte på all ukrainapropaganda du ser!

Men vad bra!

Det vara "bara" Ukrainska soldater som ryssjävlarna mördar!

Puh, vilken tur dom hade! Att pisshelvetet Putin bara tar död på nåt hundratusentals ukrainare i uniform! Då är det ju ingen fara!

Förbannade klappmongo!
Citera
2022-09-16, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
Skulle Putin inte ha stöd från BRICS-länderna säger du? Det har jag missat helt. Får man fråga vad du baserar det på?

Men om vi fortsätter på temat om BRICS som du verkligen, verkligen verkar vilja så är det väl liknande där. Ryssland har genom anfallskrig på grannlandet skjutit sig själva i foten och försämrat sitt utgångsläge. Behöver be om hjälp istället för att kunna ge hjälp och försvagat alliansen. Vi får se hur BRICS lyfter Ryssland ur krisen de själva försatt sig i. Har inte hört någon annan säga att det är på väg att hända i närtid samtidigt som många säger att Rysslands problem är väldigt här och nu.
Citera
2022-09-16, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
De är ju jämbördiga militärt. I konventionella vapen är Ryssland den svagare parten t om på sikt. Att du insinuerar att jag sagt att man "ensidigt ska lägga ner vapnen" visar att du ska...som jag har sagt förr...citera mer, och när du väljer mellan två tolkningar på citatet så ska du välja den smartaste/mest rimliga. Annars sitter du och hetsar upp dig över saker som folk inte säger.
Jag blir inte upphetsad men blir bara konfunderad på att du faktiskt inte verkar förstå dina egna inlägg?
Utan hela tiden försöker hitta argument till att delvis ge Ryssland rätt, och inte verkar förstå att Ukraina fortsatt behöver militärt stöd för att kunna överleva.
Citera
2022-09-16, 10:24
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Jadu, hur kan vad som hände för 8 år sedan förändra vad som händer idag? Är du en guldfisk? Ska vi inte diskutera Holodomor, Sovjet, Euromaidan, Kalla kriget?

Vi diskuterar Rysslands invasion av Ukraina. Jag gissar att du tycker att Ryssland invaderade Ukraina i februari och april 2014. Då var vice statsminister nazist. Det förklarar kanske ett och annat, och ställer vissa frågetecken i förhållande till varför USA stöttade herr vice statsminister. Och nej, det ger inte ryssland rätt att invadera.

Frågan gällde : Vad spelar det för fucking roll ifall det fanns en "nazistisk" vice president... Istället skriver du osammanhängande smörja som svar.
Citera
2022-09-16, 10:26
Medlem
Kycklingtasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnoAlco
Det trista är att Putin genom sin invasion tvingat Ukraina in i EU's globohomoagenda vilket kommer att döda Ukrainas nationella självkänsla till sist på samma sätt som Ryssland dödade den pre 2014.

Ukrainarna kommer att lockas av EUs enorma investeringar i Ukrainas infrastruktur vilket kommer med ett pris: Prideparader och öppnandet av gränsen mot MENA. Om Ukraina står emot kommer EU att pressa dem till det på samma sätt som man gjort mot Polen och Ungern.

Tror även att Ukraina kanske kan att innebära döden för EU's imperialistiska projekt så något gott kanske kommer ur detta.

Hade inte Ryssland invaderat Ukraina så kanske Ukraina hade haft en mer nyanserad syn på EU.
Om du ser det på det sättet så är det ju bra om Ukraina kommer in i EU och kan agera som en konservativ motpart till t ex Sverige tillsammans med Polen, Ungern mfl.
Citera
2022-09-16, 10:27
Medlem
OlleLisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mobeltass
”Ryssland har upprepade gånger förnekat att det riktar sig mot civila eller har begått krigsförbrytelser.” (Text från the guardianartikeln)
Men detta tror du på?
Att det finns 17 ukrainska soldater, betyder ju inte att alla i gravarna bär soldater.
Nu är det väl inte relevant i just det här fallet vad ryssar sagt eller vad folk anklagar andra för. 17-0 till mig hittills då i just detta fall, vi får väl se var det landar tillslut.

Vad tjänar man på att kasta skit och sprida propaganda som ni ukrainavurmare gör? Ni ska bara ljuga och när ni får sanningen presenterad för er så försöker ni bara slingra er. Vore det inte bättre att låta fakta tala för sig själv och sluta insinuera och ljuga?
Citera
2022-09-16, 10:30
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Frågan gällde : Vad spelar det för fucking roll ifall det fanns en "nazistisk" vice president... Istället skriver du osammanhängande smörja som svar.

Du skrev att 2.5% röstade på dem (bra!) 2015. Det jag skrev är andra sidan av myntet.

En annan sida av myntet är att 2019 (tror jag, kommer inte ihåg exakt) röstade parlamentet genom att Banderas födelsedag skulle vara en nationell helgdag. Det finns massvis med statyer av honom runt om i landet. De reser så klart inte statyer av honom för att han vunnit pris för bästa nazist, men naturligtvis finns där en extrem sympati för nazism i landet. Har du sett videon där Zelensky diskuterar med nazisterna om att de ska lägga ner vapnen i Donbass och de bara hånskrattar åt honom? Nazisterna hade stor makt.

Varför det spelar roll att om är en nazistisk vice statsminister (inte president) får din mamma förklara för dig, det är så dumt att det orkar jag inte.
Citera
2022-09-16, 10:32
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:

Det här är en riktig nazist, att ta i så man kräks för att diskreditera Ukraina imponerar inte på någon:

https://www.so-rummet.se/kategorier/reinhard-heydrich
Citera
2022-09-16, 10:33
Medlem
Patrick Boyles funderingar omkring den ryska ekonomin (publicerad imorse) https://www.youtube.com/watch?v=Omdq2EvM1dQ
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in