2018-01-23, 11:58
Medlem
shorty81s avatar
Pandora's Promise
http://www.imdb.com/title/tt1992193/
Citera
2022-08-29, 06:05
Medlem
En av endast tre filmer som regisserades gemensamt av Bröderna Boulting, brittiska Seven days to noon (1950) om en forskare som norpar en atombomb på jobbet och hotar pulverisera London om inte England slutar med kärnvapen. Vart gömmer sig den lymmeln? Jakten är frenetisk.

Stora likheter med The Peacemaker (1997) i slutet. Svensk titel: Ultimatum. Riktigt spännande, vann en Oscar för bästa story. Massa scener filmade on-location i London. Blev så populär så den fick en uppföljare, High Treason (1951).

Finns på Netflix i deras klassiker-arkiv:

https://www.netflix.com/se/title/60010876

Gjorde mig förbaskat sugen på att se om The Manhattan Project (1986) som jag nog inte sett sedan före sekelskiftet. Har märkligt nog inte nämnts i tråden sen innan.
Citera
2022-08-29, 09:51
Medlem
MatuldaochMegasens avatar
Dagen efter (The day after), amerikansk film (tv-serie?) från 1983. Visar livet i Kansa före och efter kriget. Rekordpublik när den hade premiär i USA. Visades även på svensk TV.
Citera
2022-08-29, 10:00
Medlem
Efter Rubicon : https://www.imdb.com/title/tt0092987/?ref_=fn_al_tt_1

/Dick
Citera
2022-09-12, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Året var 1979
Filmen var The China Syndrome
Svensk titel: Kina-syndromet
https://www.imdb.com/title/tt0078966/?ref_=nv_sr_srsg_0

En snygg reporter får endast i uppdrag att göra glada familjevänliga nyheter och är uppskattad för detta. Hon lyckas dock landa i en händelse som kan vara det mest intressanta nyheten på länge.

Jane Fonda, Jack Lemmon och Michael Douglas i en film som fångar upp flera aspekter i ett händelseförlopp. Detaljnivån i filmen är välgjord och upplägget (som kanske inte alltid är det mest underhållande) ger bra grund för slutet av filmen.

Det är kul att se Michael Douglas i en mindre roll där han inte är den världsvana, intelligenta kvinnokarlen utan mer en vanlig person. Det är dock Fonda och Lemmon som skiner i sina prestationer.

Tydligen ska filmen har släppts bara veckor innan en liknande händelse i verkliga livet och därför hamnat i ljuset. Det förtjänade den faktiskt oavsett.

Betyg på IMDB? 7,4 / 10
Mitt omdöme: Tummen upp!

Citat:
Ursprungligen postat av sim-man92
The China Syndrome http://www.imdb.com/title/tt0078966/
Bästa nysedda filmen för i år, easy. Skrev ett kortkort omdöme på filmtipset..
Citat:
Fy tusan vilken åktur, håller en på helspänn från första bildruta till den sista. Sjukt intressant story, som både är kompetent och effektivt berättad, Ja sen har vi Jack Lemmon som pricken över i:et. Just nu fullpott 5 av 5, men får nog sova på saken..

Jag ville se någon film igår som anspelade på valet, och sett till att den energipolitik, som lett till att elpriserna stiger sedan långt innan vårens världspolitiska händelser inleddes, har sina rötter mot slutet av 70-talet och specifikt eran då denna filmen kom, så kändes The China Syndrome (1979) passande. Hade haft den nerladdad i flera år och Geomeister's recension gjorde det än svårare att fortsätta stå emot.

Håller en ett stenhårt grepp från början till slut. Ett mästerverk. Möjligtvis att slutscenen med Fonda fallerar lite. En tanke som slog mig var även att Lemmon's karaktär borde gett en snabb teknisk sammanfattning under intervjun i TVn som tekniskt insatta förstod, in case dom avbröts, vilket mycket riktigt skedde. Hade inte tagit många sekunder att få fram faktumet att X-raybilderna för svetsfogarna var förfalskade.

Vad som står ut lite när man ser filmen med moderna ögon är att Michael Douglas faktiskt inte har en av huvudrollerna även om man kan ledas tro det pga hans idag upplevda status, han blev en filmstjärna först fem år senare med Romancing the stone (1984). Det är Lemmon och Fonda som innehar dom, och Lemmon var Oscars-nominerad men förlorade mot Hoffman i Kramer vs Kramer (1979).

Gav mig uppslag till att starta en ny röd tråd med gamla kärnkrafts-filmer längre fram, följande hittade jag i trivian på IMDb, så dom ska väl då ingå, men ska se om jag kan gräva fram lite äldre än så, kanske man tar med alla filmer där radioaktivitet råkat skapa monster av olika slag, finns en hel del mycket underhållande sådana från 50-talet och framåt:

Red Alert (1977)
The Chain Reaction (1980)
Memoirs of a Survivor (1981)
The Atomic Cafe (1982)
Whoops Apocalypse (1982)
Special Bulletin (1983)
Barefoot Gen (1983)
Silkwood (1983)
Testament (1983)
Threads (1984)
WarGames (1983)
The Day After (1983)
The Manhattan Project (1986)
When the Wind Blows (1986)
Dead Man's Letters (1986)
Ground Zero (1987)
Rules of Engagement (1989)

Citat:
Ursprungligen postat av T.H.F.C.
En klassiker! Underbart skägg på Michael Douglas också!

Han hade väl skägg i flera av sina filmer på den tiden, efter hans medverkan i historiens näst bästa polisserie någonsin(inte tack vare Douglas utan Karl Malden), The Streets of San Francisco.
Citera
2022-09-13, 09:05
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Och liknande kanske är ordet.

Beginning of the end (1957)
Radioaktiv strålning av grönsaker bestrålar även de insekter som finns i, och på grönsakerna, och snart har det blivit ett stort problem, bokstavligt talat.

The lost missile (1958) Minns inte exakt hur radioaktivitet var inblandad, men något radioaktivt behövdes för att få stopp på en skenande missil.

Them ! (1954)Myror från provsprängninsområde växer till jätteformat, och stökar till det i Los angeles.

From hell it came (1958) Om en ovanligt stygg stubbe, som märkligt nog är radioaktiv.
Citera
2022-09-13, 15:21
Medlem
Callebiltes avatar
Pumahunter hann före men skulle vilja bumpa för Threads. Finns på youtube har jag för mig..

Sedan har du ju alltid:
https://www.youtube.com/watch?v=DL36ryQFQ58
Senast redigerad av Callebilte 2022-09-13 kl. 15:23.
Citera
2022-09-13, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Callebilte
Pumahunter hann före men skulle vilja bumpa för Threads. Finns på youtube har jag för mig..

Threads är ju en TV-film från BBC, har den gått på svensk TV eller hur kände du till den? Jag hittar inte i SMDb att SVT skulle ha sänt den någon gång. Ska bli intressant att se om jag känner igen den när det blir dags, har lite andra trådar att plöja klart innan det blir massa radioaktivt, men då ska tråden komma till väl pass.

Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
From hell it came (1958) Om en ovanligt stygg stubbe, som märkligt nog är radioaktiv.
Ååh vad jag skrattade när jag läste det.

Jag såg denna undebara pärla för bara några månader sen, så jäkla rolig..

Citat:
Ursprungligen postat av pumahunter
Pga James Caan's bortgång håller jag på och plöjer hans filmer kronologiskt, och när jag såg psykologiska thrillern, eller skräckfilmen kanske, Lady in a cage (1964, så kollade jag upp regissören till den, Walter Grauman, och beslutade mig för att plöja även dennes katalog som ett av tusen sidospår.

Pga feltänk började jag icke-kronologiskt med hans nästkommande, Star Wars-inspirerande 633 Squadron (1964), för att först efteråt inse att jag missade hans debut, skräckfilmen The Disembodied från (1957).

Satte mig nu för att se den, bara för att läsa mig till medan opening creditsen rullade att den ursprungligen släpptes som en double feature nedanför From hell it came (1957), så jag fick stoppa och snabbt dra ner den, för att se den först, och där är jag nu. Först ett radioaktivt moster skapat av kärnvapentester, och sen voodoo. Sannolikt högkvalitativ skräck. Back to back. Nästan 10min in i första skriker en kvinna plötsligt. Jag känner skräcken.

"-Oh, save me, save me, help me!!" var hennes första ord när hon vaknade upp igen.

..stor humor var att kvinnor svimmade av skräck inte en, inte två utan tre gånger i filmen. Dessutom, sett till att det var en ganska långsam trädstubbe så var det imponerande att den ändå fick fatt i så många, mördade kvinnor ganska rått genom att slänga ner dom i kvicksand(eller om det var ett träsk?). Kändes spontant som en av dom roligaste filmerna någonsin inom skräckgenren. En mordgalen vandrade radioaktiv trädstubbe ute efter hämnd. Slå det.

Både mitt James Caan- och Walter Gauman-plöjande har för övrigt stannat upp lite, på tur står Games (1966) resp. I Deal In Danger (1966), men det är lågprioriterat.
Citera
2022-09-13, 20:32
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:

Ååh vad jag skrattade när jag läste det.

Jag såg denna undebara pärla för bara några månader sen, så jäkla rolig..

..stor humor var att kvinnor svimmade av skräck inte en, inte två utan tre gånger i filmen. Dessutom, sett till att det var en ganska långsam trädstubbe så var det imponerande att den ändå fick fatt i så många, mördade kvinnor ganska rått genom att slänga ner dom i kvicksand(eller om det var ett träsk?). Kändes spontant som en av dom roligaste filmerna någonsin inom skräckgenren. En mordgalen vandrade radioaktiv trädstubbe ute efter hämnd. Slå det.
.
Roger Cormans Crabmonsters från -57 är kanske inte heller så tokig.

På den tiden var det mesta i slräckfilm radioaktivt.
Citera
2022-09-13, 21:18
Medlem
Callebiltes avatar
Citat:
Threads är ju en TV-film från BBC, har den gått på svensk TV eller hur kände du till den? Jag hittar inte i SMDb att SVT skulle ha sänt den någon gång. Ska bli intressant att se om jag känner igen den när det blir dags, har lite andra trådar att plöja klart innan det blir massa radioaktivt, men då ska tråden komma till väl pass.
Jag kommer inte ihåg, tror vi såg den i skolan som en del av propagandan mot kärnkraft.

Sedan hade jag och en polare en undergångsträff under pandemin då vi körde ett filmmaraton med undergångsfilmer bl.a. Threads. Hade för mig att vi hittade den på youtube men kollade lite snabbt och den verka inte finnas så kanske vimeo eller någon streamingsida...

Hur som helst så gillar jag filmen.
Citera
2022-09-13, 21:59
Medlem
Uluchsheniyes avatar
Såg The Soldier från 1982 häromdagen.

Action-rulle med lite åttiotals-Bond-känsla-på-amerikanska skulle man kanske kunna sammanfatta den som.

Kärnvapen är själva huvudingrediensen.
Med Klaus Kinski och Ken Wahl.

https://youtu.be/JN_t9_Es9tc
Citera
2022-09-15, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Roger Cormans Crabmonsters från -57 är kanske inte heller så tokig.

På den tiden var det mesta i slräckfilm radioaktivt.

Det var ett tag sedan jag såg Attack of the Crab Monsters (1957) men jag håller på med en aningen avsomnad plöjning av monster- och scifi-filmer, är framme vid 1956 så det är snart dags för den, tackar dock för tipset. Kanske borde man dela upp det och starta en Corman-plöjning.

Däremot vill jag hävda att krabbor är ganska otäcka och ilskna i sitt naturliga tillstånd även om det givetvis blir farligare när dom är 100grr större. Trädstubbar däremot är rogivande och helt ofarliga i sitt naturliga tillstånd, att dom blir mordiska, hämndlystna och mobila pga radioaktivitet står ut!

Apropå varelser som blir farligare av radioaktivitet, kommer att tänka på en film med ett busslast med skolbarn som fick svarta naglar och blev mordiska av ett moln med radioaktivitet, men kommer inte ihåg titeln nu.

Citat:
Ursprungligen postat av Callebilte
Sedan hade jag och en polare en undergångsträff under pandemin då vi körde ett filmmaraton med undergångsfilmer bl.a. Threads.
Kunde in inte delat med er på forumet om vad ni såg?
Senast redigerad av pumahunter 2022-09-15 kl. 13:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in