Citat:
Ursprungligen postat av
Geomeister
Året var
1979
Filmen var
The China Syndrome
Svensk titel:
Kina-syndromet
https://www.imdb.com/title/tt0078966/?ref_=nv_sr_srsg_0
En snygg reporter får endast i uppdrag att göra glada familjevänliga nyheter och är uppskattad för detta. Hon lyckas dock landa i en händelse som kan vara det mest intressanta nyheten på länge.
Jane Fonda, Jack Lemmon och Michael Douglas i en film som fångar upp flera aspekter i ett händelseförlopp. Detaljnivån i filmen är välgjord och upplägget (som kanske inte alltid är det mest underhållande) ger bra grund för slutet av filmen.
Det är kul att se Michael Douglas i en mindre roll där han inte är den världsvana, intelligenta kvinnokarlen utan mer en vanlig person. Det är dock Fonda och Lemmon som skiner i sina prestationer.
Tydligen ska filmen har släppts bara veckor innan en liknande händelse i verkliga livet och därför hamnat i ljuset. Det förtjänade den faktiskt oavsett.
Betyg på IMDB? 7,4 / 10
Mitt omdöme: Tummen upp!
Citat:
Ursprungligen postat av
sim-man92
The China Syndrome http://www.imdb.com/title/tt0078966/
Bästa nysedda filmen för i år, easy. Skrev ett kortkort omdöme på filmtipset..
Citat:
Fy tusan vilken åktur, håller en på helspänn från första bildruta till den sista. Sjukt intressant story, som både är kompetent och effektivt berättad, Ja sen har vi Jack Lemmon som pricken över i:et. Just nu fullpott 5 av 5, men får nog sova på saken..
Jag ville se någon film igår som anspelade på valet, och sett till att den energipolitik, som lett till att elpriserna stiger sedan långt innan vårens världspolitiska händelser inleddes, har sina rötter mot slutet av 70-talet och specifikt eran då denna filmen kom, så kändes
The China Syndrome (1979) passande. Hade haft den nerladdad i flera år och Geomeister's recension gjorde det än svårare att fortsätta stå emot.
Håller en ett stenhårt grepp från början till slut. Ett mästerverk. Möjligtvis att slutscenen med Fonda fallerar lite. En tanke som slog mig var även att Lemmon's karaktär borde gett en snabb teknisk sammanfattning under intervjun i TVn som tekniskt insatta förstod, in case dom avbröts, vilket mycket riktigt skedde. Hade inte tagit många sekunder att få fram faktumet att X-raybilderna för svetsfogarna var förfalskade.
Vad som står ut lite när man ser filmen med moderna ögon är att Michael Douglas faktiskt inte har en av huvudrollerna även om man kan ledas tro det pga hans idag upplevda status, han blev en filmstjärna först fem år senare med
Romancing the stone (1984). Det är Lemmon och Fonda som innehar dom, och Lemmon var Oscars-nominerad men förlorade mot Hoffman i
Kramer vs Kramer (1979).
Gav mig uppslag till att starta en ny röd tråd med gamla kärnkrafts-filmer längre fram, följande hittade jag i trivian på IMDb, så dom ska väl då ingå, men ska se om jag kan gräva fram lite äldre än så, kanske man tar med alla filmer där radioaktivitet råkat skapa monster av olika slag, finns en hel del mycket underhållande sådana från 50-talet och framåt:
Red Alert (1977)
The Chain Reaction (1980)
Memoirs of a Survivor (1981)
The Atomic Cafe (1982)
Whoops Apocalypse (1982)
Special Bulletin (1983)
Barefoot Gen (1983)
Silkwood (1983)
Testament (1983)
Threads (1984)
WarGames (1983)
The Day After (1983)
The Manhattan Project (1986)
When the Wind Blows (1986)
Dead Man's Letters (1986)
Ground Zero (1987)
Rules of Engagement (1989)
Citat:
Ursprungligen postat av
T.H.F.C.
En klassiker! Underbart skägg på Michael Douglas också!

Han hade väl skägg i flera av sina filmer på den tiden, efter hans medverkan i historiens näst bästa polisserie någonsin(inte tack vare Douglas utan Karl Malden),
The Streets of San Francisco.