2022-09-15, 03:28
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Det vet man inte, det är något man fantiserar ihop om man ha iq fiskmås.
Ja men jag undrar hur plattjordarna förklarar detta med att Jorden är platt eftersom det strider ju mot alla fysiska lagar och logik.
Citera
2022-09-15, 05:25
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Ja men jag undrar hur plattjordarna förklarar detta med att Jorden är platt eftersom det strider ju mot alla fysiska lagar och logik.

Nej men de här individerna har inga problem med att påstå att vissa naturkrafter inte ens finns. De har samma liberala inställning till naturlagarna.

Därmed faller logikargumentet.
Citera
2022-09-15, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Nej men de här individerna har inga problem med att påstå att vissa naturkrafter inte ens finns. De har samma liberala inställning till naturlagarna.

Ääää ni snackar skit. Vi accepterar inte bara naturlagar eller krafter för att någon säger att det nog är så. Eller tar gift på att någon "påhittad eller äkta" vetenskap från 1400-talet hade rätt i sina beräkningar då för väldigt längesedan och att det inte får ifrågasättas nästan för då skriker folk rakt ut KONSPIRATIONSTEORI BUUUUUUU.

Nej vi gillar nog att dra tankarna en vända till och tänka till själva. Dessutom har vi ett enormt stort kritiskt tänkande och litar inte på vad någon säger oavsett vad han/hon heter utan riktiga bevis. DET KALLAS ATT HA HÖGT IQ.

Sen är det ju enkelt att bara kolla på videos som den som jag postade igår, där material från flera olika höghöjdsballonger SOM ÄR RIKTIGT HÖGT UPP visar en helt platt yta åt alla håll. Och det är riktiga privata filmer inget nasa cartoon CGI skit. Med fish eye lens på kameror det är så dom får till krökningen så jorden ser rund ut när dom fake flyger runt.
Citera
2022-09-15, 08:30
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newstyle
Ääää ni snackar skit. Vi accepterar inte bara naturlagar eller krafter för att någon säger att det nog är så. Eller tar gift på att någon "påhittad eller äkta" vetenskap från 1400-talet hade rätt i sina beräkningar då för väldigt längesedan och att det inte får ifrågasättas nästan för då skriker folk rakt ut KONSPIRATIONSTEORI BUUUUUUU.

Nej vi gillar nog att dra tankarna en vända till och tänka till själva. Dessutom har vi ett enormt stort kritiskt tänkande och litar inte på vad någon säger oavsett vad han/hon heter utan riktiga bevis. DET KALLAS ATT HA HÖGT IQ.

Sen är det ju enkelt att bara kolla på videos som den som jag postade igår, där material från flera olika höghöjdsballonger SOM ÄR RIKTIGT HÖGT UPP visar en helt platt yta åt alla håll. Och det är riktiga privata filmer inget nasa cartoon CGI skit. Med fish eye lens på kameror det är så dom får till krökningen så jorden ser rund ut när dom fake flyger runt.

Det är skrattretande hur du i ena stycket påstår dig ha ett ’enormt stort kritiskt tänkande’, bara för att i nästa stycke hänvisa till youtubeklipp du svalt med hull och hår. Du har ju faktiskt ingen aning om vad det är för kameraobjektiv som används eller vilken höjd det är filmat på.

Är det ett påstående från 1400-talet att stjärnhimlen ser ut att rotera och olika håll på norra respektive södra halvklotet?
Senast redigerad av Clay Allison 2022-09-15 kl. 08:33.
Citera
2022-09-15, 09:09
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:

Om du anser dig ha ett högt IQ så borde du vara kapabel till att själv utföra mätningar, försök och experiment.
Vad anser du vara fel med Eratosthenes sätt att beräkna jordens omkrets?
Citat:
Metod för att mäta jordens storlek
Utan tvekan är det främsta skälet till Eratosthenes berömmelse bestämningen av jordens storlek. För detta uppfann och tillämpade han en trigonometrisk metod utöver de redan introducerade begreppen latitud och longitud, för vilket han även förtjänat titeln geodesins fader. Som referens visste han att solen mitt på dagen vid sommarsolståndet stod rakt i zenit i staden Syene (dagens Assuan). Samtidigt kastades en skugga från en obelisk i Alexandria, rakt norr om Syene, som visade att solen stod 7,2 grader från zenit. Eftersom denna vinkel är 1/50 av cirkelns omkrets, så måste jordens omkrets vara 50 gånger större än avståndet mellan Syene och Alexandria. En löpare fick mäta upp detta till drygt 800 kilometer och resultatet blev mycket nära det rätta värdet 40 000 km för hela omkretsen. (Enligt denna första gradmätning skulle jordens omkrets vara 250 000 stadier eller 39 360 km).
Om detta är fel borde du kunna tala om vad Eratosthenes gjorde fel i sina beräkningar.
Om du inte kan påvisa något fel kan man utgå från att jorden är sfärisk.
Citera
2022-09-15, 09:14
Medlem
Citat:
Det är skrattretande hur du i ena stycket påstår dig ha ett ’enormt stort kritiskt tänkande’, bara för att i nästa stycke hänvisa till youtubeklipp du svalt med hull och hår. Du har ju faktiskt ingen aning om vad det är för kameraobjektiv som används eller vilken höjd det är filmat på.

Är det ett påstående från 1400-talet att stjärnhimlen ser ut att rotera och olika håll på norra respektive södra halvklotet?

Ja all information som.inte visar lögnen att vi befinner oss på en rund snurrande boll med krökt vatten rumtom susande fram i rymden är bara påhitt o konspirationsteori jag vet att ni tycker det.

Samtidigt som ni tror på skrattretande filmer från nasa inspelade i poler och holywood studios och som uppenbart är fake. Sen har ni mage att kalla folk som söker sanningen om vilka vi är, vart vi egentligen kommer ifrån och vart vi befinner oss på riktigt för massa löjligt som plattisar och konspiratörer. Kom igen varför är ni så rädda för den riktiga sanningen om mänskligheten?

Vi kommer från apor och vi går runt på en rund snurrande boll någonstans i yttre rymden hahahaha...
Citera
2022-09-15, 09:22
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:

Ja men dom påstår ju att dom har vetenskapligt besläktade bevis på sitt vansinne. Skulle vara kul att höra en flat-idiot förklara, jag har inte hört någon sådan person än men det kan vara underhållande kanske?

Gravitationen finns inte påstår de..
Citera
2022-09-15, 09:35
Avslutad
Citat:

Är du, eller är du inte, med på principen att ett klot kan vara för stort för att kurvatur ska synas på 30 km höjd över klotet ifråga?

Oavsett vad du tror om jordens storlek. Tror du att ett klot åtminstone i teorin kan vara för stort för att krökningen ska synas på 30 km höjd?

Eller tror du att krökning alltid syns på den höjden hur stort klotet än må vara?
Citera
2022-09-15, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Om du anser dig ha ett högt IQ så borde du vara kapabel till att själv utföra mätningar, försök och experiment.
Vad anser du vara fel med Eratosthenes sätt att beräkna jordens omkrets?

Om detta är fel borde du kunna tala om vad Eratosthenes gjorde fel i sina beräkningar.
Om du inte kan påvisa något fel kan man utgå från att jorden är sfärisk.

Du vet inte vad högt IQ betyder det bevisar du nu.

Vet du hur man söker information på nätet? Om du gör det så kan du hitta videos på under 5 min där man gör experiment med laser på väldigt långa avstånd och bevisar att det inte finns någon krökning av jordytan vi befinner oss på. Alltså ingen curvature som lögnarna påstår och som är ett måste för en rund jord.

Lycka till med sökningen efter sanningen
Citera
2022-09-15, 09:49
Avslutad
Citat:

Vet du hur man söker information på nätet? Om du gör det så kan du hitta videos på under 5 min där man gör experiment med laser på väldigt långa avstånd och bevisar att det inte finns någon krökning av jordytan vi befinner oss på. Alltså ingen curvature som lögnarna påstår och som är ett måste för en rund jord.

Hur stor är jorden?
Citera
2022-09-15, 10:09
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Intelligenskvot
Jag är fullt kapabel att hitta information på nätet. Hur tror du annars att jag hittade texten om Eratosthenes.
Men min fråga handlade inte om laserexperiment. Har du förresten själv lyckats utföra något experiment?
Hur var det nu då med att hitta fel på Eratosthenes beräkningar av jordens omkrets? Nog klarar du med din höga IQ av att hitta var han räknade fel.
Jag påstår fortfarande att om du inte kan påvisa något fel är det bekräftat att jorden är sfärisk. Punkt Slut.
Citera
2022-09-15, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Hur vet man egentligen att Jorden är platt?
nja, riktigt platt ar jorden inte dar finns en upphojd “kant” -tank tallrik, hall vatten pa den och den fylls med vatten, tank sen en boll och hall vatten pa den och det rinner av......
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in