2022-09-13, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anktalare
Fast varför röstar SD konstant i riksdagen för M politik, nu senast gemensam budget med dem. Hoppas att lille tuffe Uffe får till det med SD så väljarna ser vilket högerparti SD egentligen är, och de är definitivt inget S parti från 60-talet bara för att de runkar till Tage Erlander och folkhemmet.
Ja. För några år sedan förklarade SD att de var för att sälja svenska välfärden för riskkapitalistbolagen. Nu har de även svängt i frågan om arbetskraftsinvandring. Trots att just det är den största invandringen till Sverige just nu så svamlar SD om indiska ingenjörer och thailändska bärplockare men blundar för att merparten av dessa arbetskraftsinvandrare varken är indiska ingenjörer eller säsongsarbetare från Thailand. I stället är de arbetskraft som vi inte har behov att importera från Irak, Syrien osv, till exempel som städare eller restaurangbiträden. Och när de väl fått uppehållstillstånd och kommit hit så brukar de söka asyl i stället för att jobba. Just nu är det endast S och V som vill få tillbaka reglerna om arbetskraftsinvandring som gällde före 2008, dvs att det är bara i bristyrken som vi kan ta in arbetskraftsinvandrare.
Senast redigerad av nantale 2022-09-13 kl. 22:11.
Citera
2022-09-13, 22:16
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onaniprodukt
Jag tror SD kan tänka sig att stå utan ministerposter i utbyte mot ett stort politiskt inflytande i deras hjärtefrågor. Jag tror dessutom att SD gynnas av att inte sitta i regering (det är ett missnöjesparti after all).

Och det är precis där som problemet ligger i.

L kommer väl knappast att gå med på återvandring, gryningsräder och visitationszoner i ghetton.
Citera
2022-09-13, 22:22
Medlem
Utan SD ingen regering för Uffe. SD kan nog tänka sig stå utanför regering om deras politik får utrymme. Uffe kommer inte släppas fram utan SD, det bör han veta.

Om högern inte löser detta så kommer vi troligtvis få se regeringskaos 2.0 och om det vill sig jävligt illa 4 år till med sosseri.
Citera
2022-09-13, 22:28
Medlem
Draken55s avatar
Kristersson bör skapa en M/KD regering
och SEN tillkännage att den regeringen innehåller ett par ministrar från L och SD
Men det ska vara en M/KD regering i grunden
Alla nöjda
Citera
2022-09-13, 22:29
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OsynligTejp
Tror inte riktigt SD:s kärnväljare kan acceptera att ledningen är så taktisk och nedtonade som krävs för att accepteras av resterande partier i en högerregering.

Har väldigt svårt att se L acceptera ministerposter för SD, eller så mycket SD-politik som krävs för att få SD att passa ministerposter i en högerregering.

Ser ärligt talat inte hur Ulf Kristersson ska kunna få ihop en stabil blåbrun regering.
Hans alternativ är troligen rätt begränsade, S skulle ju knappast acceptera en blocköverskridande majoritetsregering med S+M+C med just UK som statsminister, även om ett sådant alternativ känns osannolikt oavsett.

Han kommer möjligtvis få uppdraget av talmannen, men jag tror att han kommer få kasta in handduken rätt snart.

Samma skit kommer drabba Magda om hon skulle försöka. C vill inte jobba med V eller vise versa. S vill egentligen inte ha med MP.
S är störst men till sin hjälp har de bara en massa skitpartier som de måste lyssna på för att få igenom någon av deras frågor.

Så vilka som än försöker bilda regering så kommer det bli svårt.
Citera
2022-09-13, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Samma skit kommer drabba Magda om hon skulle försöka. C vill inte jobba med V eller vise versa. S vill egentligen inte ha med MP.
S är störst men till sin hjälp har de bara en massa skitpartier som de måste lyssna på för att få igenom någon av deras frågor.

Så vilka som än försöker bilda regering så kommer det bli svårt.

Ja, inte tusan skulle det bli lätt för Magdalena heller, men om SD tar mer plats i en högerregering än L kan leva med tror jag ändå att hon har något bättre chanser.
Citera
2022-09-13, 22:42
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OsynligTejp
Ja, inte tusan skulle det bli lätt för Magdalena heller, men om SD tar mer plats i en högerregering än L kan leva med tror jag ändå att hon har något bättre chanser.

Jag är inte så säker om jag ska vara ärlig. C och V kommer inte bli lätta att göra nöjda och båda behövs. MP vill man inte ens ha med men är tvungen att bjuda in då de annars finns risk för kaos.
Det som gör att det kan gå är att alla i den rödgröna delen vill hålla SD långt borta även om S och SD har liknande politik i många frågor.
Citera
2022-09-14, 10:53
Medlem
ConspiracyEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anktalare
Fast varför röstar SD konstant i riksdagen för M politik, nu senast gemensam budget med dem. Hoppas att lille tuffe Uffe får till det med SD så väljarna ser vilket högerparti SD egentligen är, och de är definitivt inget S parti från 60-talet bara för att de runkar till Tage Erlander och folkhemmet.
Jag har inte följt exakt alla röstningar i riksdagen, så jag vet inte om de har röstat mer med M än med S. Men jag vet att de vid många tillfällen har röstat med S, framförallt när det har handlat om välfärd. De är betydligt närmare 60-talets S än vad S är idag. Om Tage Erlander och Per Albin Hansson hade levt idag, kan jag nästan garantera att de hade varit med i SD, eller i varje fall röstat på SD.
Citera
2022-09-14, 11:06
Medlem
ConspiracyEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
SDs röstare är sannolikt inte bostadslösa. Även om de kan vara fattiga och oroa sig för att deras hyreslägenheter kommer att lyxrenoveras och att då inte kan bo kvar. SD kommer inte bry sig om dem. Oaktat vad SD tidigare röstat för spelar det ingen roll idag. SD är nu Uffes knähund och de frågor som SD vill påverka nu är frågor som rör invandring av utomeuropeiska människor och och hur de som redan bor här kan fås att återvända.
Nej, inte bostadslösa. Men det är idag otroligt svårt att hitta en ledig lägenhet. Mycket svårare än vad det var när jag var ung, dvs på 90-talet. Idag bor svenskar hemma hos sina föräldrar betydligt längre än vad de gjorde förr, och många föräldrar sätter sina spädbarn i bostadsköer då det tar väldigt lång tid att hitta en.

På 70 och 80-talet var det hur enkelt som helst att hitta en ledig lägenhet i Sverige. Det kryllade av dem. Med tanke på att svenskar skaffar få barn, och att den svenska populationen därmed krymper lite smått hela tiden, behöver du inte vara en matematiker för att räkna ut att det är tack vare invandringen som bostadsbristen existerar. Vi har fortfarande inte många hemlösa människor i Sverige. Men vi har fler än förr. Vi har tom en del pensionärer som är hemlösa. Det är just pensionärerna som får de största konsekvenserna av massinvandringen. Det är deras pensioner som det sparas in på, och det är deras boenden som görs om till migrant-boenden. Detta beror på två saker. För det första kan pensionärer inte göra mycket motstånd i form av demonstrationer och upplopp, och för det andra kan de heller inte rösta i många val till. Hur som helst är det riktigt skamligt, vidrigt, och äckligt att prioritera människor som inte ens är födda i Sverige, framför de som har byggt upp Sverige. Hur de som står bakom detta kan sova om natten, kan jag inte förstå.
Citera
2022-09-14, 11:11
Medlem
SD måste vara tuffa mot adoptionsuffe - bestämma straffrätten + migrationsministerposten.

Annars går vi till S o skapar en stark regering
Citera
2022-09-14, 13:21
Medlem
Det är mycket märkligt att Jimmie Åkesson inte vill bli stadsminister. Trots att de är SD är större än M.
Är det så att SD är skraja för att misslyckas, saknas kompetens, tror man inte på sin egen politik?
Eller kanske är det bara enklare att bara sitta bredvid, utan ansvar, och kritisera alla andra partier?
En konstant opposition oavsett valresultat?
Då blir det i så fall en clownregering där Kristersson blir springpojke åt SD. Vilket inte är trovärdigt.
Därför blir det nog omval väldigt snart.
Citera
2022-09-14, 13:36
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jarrelka
Det är så roligt med alla Sverigedemokrater som tror att de vunnit något. Det är omöjligt för Sd att sitta i någon regering. Även om M och Kd går med på det så kommer aldrig L att göra det. L går då över till andra sidan och vi får Magdalena som statsminister igen. Denna valperiod kommer inte skilja sig från förra när det kommer till sd.

Problemet (och troligen lösningen framöver) är ju att SD inte riktigt går att släppa fram i stor skala (dvs, i proportion med sitt röstetal) förrän man byggt upp ett politiskt förtroendekapital via sina tongivande toppkandidater.

Det gäller ju att inse att exakt samma dilemma finns på andra sidan, S vill inte (prestigemässigt) släppa in V i regering, och C kommer inte att medge detta. Ingen av C och S vill heller ha Mp i regering.

I praktiken kommer det dock att skilja avsevärt, eftersom synen på I&I, försvaret och kriminalpolitiken förenar, ekonomipolitiken blir en pragmatisk överlevnadsfråga, sjukförsäkring och arbetslöshetsförsäkring behöver inte nödvändigtvis ändras. (Jimmie m fl kommer troligen inte heller att på något vis motsätta sig villkor av typen "då måste vi ha ordentlig fusk-kontroll").
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in