2022-09-14, 12:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Att M och KD säger att de vill beror ju kanske på att de behövde inte ta ansvar. Men vi får se vad de säger efter de sitter i regeringen. Det är alltid lättare för oppositionen att säga saker man vill men egentligen inte är så bra.

Det är bra att det snabbutreds. Det betyder väl att regeringen ringer ÖB som ber sina logistiker titta på det och sen säger ÖB ja eller nej beroende på om det minskar Sveriges försvarsförmåga för mycket eller inte

Sverige ska först och främst se till sina intressen. Det kan vara helt rätt utifrån dem att skicka Archer till Ukraina. Jag skulle och säkert försvaret skulle vilja se Archer verka i realistiksmiljö dvs i ett krig. Men det får inte för mycket försämra vår försvarsförmåga.

Jag har redan ringt Bidén och fått klartecken.

Jag är rätt säker på att BAE Systems är ännu mer intresserad än den svenska Försvarsmakten av att få Archer deployad i skarp miljö, jag kommer inte ihåg men de kanske har kvar några i malpåse av den där leveransen till Norge som aldrig blev av?

Sen vore det väl förjävligt om de fyra nya partierna i regeringsalternativet, där alla uttalat sig positivt att skicka offensiva vapen till Ukraina, inte kan komma överens om att skicka ett dussin Archer. Kan jag tycka.
Citera
2022-09-14, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
I närheten? Väster om Oskilfloden? CNN och liknande stora mediehus är ofta väldigt oprecisa och mer generella.
Det var reportrar som fick komma till staden. Tror det handlade om att det var artilleribeskjutning och sånt. Det var nog inte intensiv pågående markstrider, annars hade de inte fått komma dit. Skulle dock inte förvåna mig att nån slags rysk styrka finns kvar på östra sidan av floden, så länge inte Ukraina fortsätter offensiven dit. Det skulle inte förvåna mig om Ryssland har försökt skicka dit trupp, vad de nu lyckades skrapa ihop, just eftersom staden är så viktig. Sen måste det funnits några soldater/säkerhetsstyrkor i staden som då tagit sig till östra sidan av floden när Ukrainarna kom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Invektiv72
Jag har redan ringt Bidén och fått klartecken.

Jag är rätt säker på att BAE Systems är ännu mer intresserad än den svenska Försvarsmakten av att få Archer deployad i skarp miljö, jag kommer inte ihåg men de kanske har kvar några i malpåse av den där leveransen till Norge som aldrig blev av?

Sen vore det väl förjävligt om de fyra nya partierna i regeringsalternativet, där alla uttalat sig positivt att skicka offensiva vapen till Ukraina, inte kan komma överens om att skicka ett dussin Archer. Kan jag tycka.

De kommer lyssna på försvaret. De vill inte hamna i en debatt där de försämrar Sveriges försvarsförmåga.
Citera
Medlem
Citat:
Det där är Donbasfronten, öst, inte "syd".

Båda enligt kartan

Men jag kanske varit för negativ

Citat:

e ukrainska styrkorna fortsätter sin framryckning även i Luhansk-regionen. Detta enligt den ryska nyhetsbyrån Tass.

Tass har talat med Andrej Marotjko som är militär befälhavare i den självutropade Folkrepubliken Luhansk, det område som separatisterna kontrollerat i Luhansk-regionen sedan 2014. Det var där frontlinjen gick när kriget började den 24 februari.

Och nu närmar sig ukrainska styrkor samma frontlinje, säger Marotjko.
Citera
2022-09-14, 12:05
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Är det inte locket på igen från Ukraina? Det är så jag förstått.

Jag håller med det är locket på, något är på gång igen, slava ukraina
Citera
2022-09-14, 12:05
Medlem
OSS117s avatar
Citat:
Eller när han står på den ryska flottbasen vid Sevastopol i Krim.
Eller iklädd orange overall i en bur på Guantánamo!😂😂
Citera
2022-09-14, 12:08
Medlem
HejaFinlands avatar
Angående tidigare diskussionen så kan man se här hur ryssarna lämnat stridsvagnar på vägarna lite här och där i Kharkiv. Jag läste också att man var förvånade över att många är nyare modeller som ryssarna börjar få allt mer ont om.
https://twitter.com/antiputler_news/status/1569967317072617472
Citera
2022-09-14, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Nu har ryssarna satt igång med plundring från områden dom flyr från. Är man förvånad ?

https://m.facebook.com/GeneralStaff.ua/posts/pfbid0aWC1A281CFdqdEyjztxqZrwdyVP21LLaThpsv96E3FF9 MdhNpAQG2Ak9BmpE6LFBl

Ryssland lever fortfarande i medelåldern på alla möjliga sätt.
Om dom inte hanterar politiska motståndare med öppna fönster i 6. våningen så plundrar dom precis så som var sedvana i medelålderns krig.
Ryssen lär sig aldrig.
Citera
2022-09-14, 12:10
Medlem
Citat:
Enligt artikeln så ska mycket gå att använda. Plus det går att plocka ut reservdelar. Dessutom hörde jag en intervju med en Ukrainsk överste som sa Ryssarna levererar mycket material till oss nu.

https://podcast.silverado.org/ (Like Ants to Wet Sugar: How Ukraine Won The Battle of Kharkiv )

Tanks lär de behöva eftersom väst vägra skicka moderna.
Sen behöver vitryska frivilliga nåt att åka på när de ska hem på semester.
Citera
2022-09-14, 12:11
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
Så den mäktiga ryska armen måste efter 6 månaders krig börja köpa vapen av Nord-Korea och Iran? Märkligt, ryssälskarna i denna tråd har ju sagt att Ryssland kan producera mängder av allt. Jag tror Ryssland enbart var ett luftslott, eller fakta säger att så var det.
Den ryska björnen visade sig vara ett uppstoppat museiföremål.
Citera
2022-09-14, 12:11
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mashedpotatoe
Det var reportrar som fick komma till staden. Tror det handlade om att det var artilleribeskjutning och sånt. Det var nog inte intensiv pågående markstrider, annars hade de inte fått komma dit. Skulle dock inte förvåna mig att nån slags rysk styrka finns kvar på östra sidan av floden, så länge inte Ukraina fortsätter offensiven dit. Det skulle inte förvåna mig om Ryssland har försökt skicka dit trupp, vad de nu lyckades skrapa ihop, just eftersom staden är så viktig. Sen måste det funnits några soldater/säkerhetsstyrkor i staden som då tagit sig till östra sidan av floden när Ukrainarna kom.

ja det jag försökt luska i är var Ryssland gjort nya försvarslinjer, kanske har de det redan öster om Oskil? Då kan inte Ukraina återta hela Kharkivprovinsen för gränsen går längre österut.
Citera
2022-09-14, 12:12
Bannlyst
Citat:
De kommer lyssna på försvaret. De vill inte hamna i en debatt där de försämrar Sveriges försvarsförmåga.

Vi får avvakta och se.

Enligt vissa aktörer så har vi redan skickat Archer. Men det är väl en skröna förstås...

(FB) Svenska artillerisystemet Archer i hemlighet i Ukraina? Försvarsmakten tiger.

https://twitter.com/Existenzse/status/1518900635659341825

Citat:
"...verkligheten är att vi idag inte har förband och personal nog för samtliga 48 Archer. Sverige har därmed möjligheten att avvara Archer till Ukraina...

https://cornucopia.se/2022/07/sverige-har-mojligheten-att-avvara-archer-till-ukraina-betyder-inte-att-vi-gjort-det/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in