Citat:
Ursprungligen postat av
SiamGnome
Att M och KD säger att de vill beror ju kanske på att de behövde inte ta ansvar. Men vi får se vad de säger efter de sitter i regeringen. Det är alltid lättare för oppositionen att säga saker man vill men egentligen inte är så bra.
Det är bra att det snabbutreds. Det betyder väl att regeringen ringer ÖB som ber sina logistiker titta på det och sen säger ÖB ja eller nej beroende på om det minskar Sveriges försvarsförmåga för mycket eller inte
Sverige ska först och främst se till sina intressen. Det kan vara helt rätt utifrån dem att skicka Archer till Ukraina. Jag skulle och säkert försvaret skulle vilja se Archer verka i realistiksmiljö dvs i ett krig. Men det får inte för mycket försämra vår försvarsförmåga.
Jag har redan ringt Bidén och fått klartecken.
Jag är rätt säker på att BAE Systems är ännu mer intresserad än den svenska Försvarsmakten av att få Archer deployad i skarp miljö, jag kommer inte ihåg men de kanske har kvar några i malpåse av den där leveransen till Norge som aldrig blev av?
Sen vore det väl förjävligt om de fyra nya partierna i regeringsalternativet, där alla uttalat sig positivt att skicka offensiva vapen till Ukraina, inte kan komma överens om att skicka ett dussin Archer. Kan jag tycka.