2022-09-12, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnceUponACreek
Nej de pratar inte om det för att de är stressade. Så fungerar det i Ryssland, att om någon drar ur pluggen, så motarbetas det fort som fan, men vid minsta brist i att lyckas med detta så faller allt. Detta är inget som ens behöver funderas över, oavsett hur mycket det påstås vara motsatsen eller ej. Ryssland är Ryssland, och så även denna gång. Jag skall såklart inte sitta här och få det till att låta som om att det är JAG som påstår att det inte kommer bli någon mobilisering på NÅGOT plan (SOC eller allmän), men jag har tillräckligt med luft under vingarna till att säga det som en liten personlig viskning. Partiell mobiliering (SOC sådan) finns inte längre heller, ty det är där tänkarna och de "farliga" motståndarna skulle kunna resa sig. Detta vet herr Putin, och därför ligger hans focus just nu på helt andra saker. Skammen är redan ett faktum, så nu handlar det om att undvika att behöva möta detta motstånd öga mot öga. Kommer inte bli mycket officiellt sett från denne man från idag och framåt.

Gör det? WWI Ryssland förlorade slaget vid Tannenberg 1914 och fortsatte till 1917. WWII vet vi vad som hände första sex månaderna av Barbarossa. Adolf ökända ord "Det är bara att sparka in dörren så kommer hela den ruttna strukturen falla ihop ..." Det fick Adolf äta upp med en kula i huvudet.
Citera
2022-09-12, 21:34
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Förhandla om att ge upp - vad är detta för jävla blaj.

Antingen kapitulerar man

Eller så flyr man

Eller så fightas man till sista man
Det handlar om att soldaterna dels inte vill slåss mera, men samtidigt kunna åka hem utan att straffas av Ryssland för "whatever brott Putin bestämmer sig för att alla som inte slåss till döden" är skyldiga till..

Det är en prekär situation, därav allt förhandlande.
Citera
2022-09-12, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Enligt kamrat Drozd så är det Washingtonpropaganda och lögn att Ryssland köper ammunition från Belarus, Nordkorea och Iran.
Vilken attans tur att vi har både siffror och handlingar som redovisar motsatsen. Ja, det är extremt barnsligt att sitta och hävda motsatsen med lite gissningar och förhoppningar som underlag, men han håller väl hårt i hästen han aldrig kunde tämja.....sig själv
Citera
2022-09-12, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Gör det? WWI Ryssland förlorade slaget vid Tannenberg 1914 och fortsatte till 1917. WWII vet vi vad som hände första sex månaderna av Barbarossa. Adolf ökända ord "Det är bara att sparka in dörren så kommer hela den ruttna strukturen falla ihop ..." Det fick Adolf äta upp med en kula i huvudet.
helt riktigt och varför blev det som det blev (tack och lov jag skulle inte vilja leva under Adolf) för han trodde att han var den bästa feldherren och hörde inte på sina generaler. Samma sak gör Putin
Citera
2022-09-12, 21:38
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Han får se till att ha något intressant i väskan
Ritningarna till Sarmat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Det handlar om att soldaterna dels inte vill slåss mera, men samtidigt kunna åka hem utan att straffas av Ryssland för "whatever brott Putin bestämmer sig för att alla som inte slåss till döden" är skyldiga till..

Det är en prekär situation, därav allt förhandlande.

Men dom är ju betalda HitMans - kriminella mördare - själv skulle jag säga
OK men det kostar schnablarna o ztenarna - kapa dom själva så ni blir snällare
så får ni åka hem.

De säljer mord, lemlästning, våldtäkter o plundring mot betalning - no mercy for these'
mercenaries

Alt är rättegång o lååångaa straff
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
nja, men allt från 24 och uppemot 35 någonstans, det är fantastiska maskiner. Gå in och se på youtube. helt enkelt.

Nu brer du allt på finns 16 individer (10 test och 6 serie) vilka inte är någonstans nära klara för strid.
Citera
2022-09-12, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Vad? Du och jag har ingen anledning att gå in i diskussion om varken eller, men det jag påpekar är något som är så långt ifrån världskrig och vad någon gjorde 1943. Den referensramen behövs inte och är överhuvudtaget inte gällande i denna konflikt. Varför jag sade att Ryssland är alltid Ryssland ligger långt långt utanför historiska krig....oavsett stenåldern eller WW1/2. Vad som pågår nu har inget som helst gemensamt med vad som hände i Leningrad eller Hitlers bunker. Självmordet skulle isåfall vara den enda gemensamma faktorn
Citera
2022-09-12, 21:43
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Jag börjar allvarligt fundera på vad syftet med den här invasionen var?
Var Putin så lurad av sin egen propaganda att han trodde Ukraina skulle ge upp och överlämna makten till honom och vara glada att bli av med sin ledning?
Eller var det en sista desperat handling för att behålla natten internt.
Att vissa lättlurade personer med grava lässvårigheter går på propagandan som blatteTodo, serbDanne, grabben bakom solbrillorna och vår Veneriska Sjukdom gör det. Men att man kan lura sig själv?
Jag är bara förbryllad.

Tror att de lurade sig själva. Det kan väl lätt bli så i en organisation som är helt toppstyrd. Du kan antingen säga vad Putin vill höra, eller så kan du leta efter ett annat jobb. Ungefär så tror jag.

Man kan jämföra med när Musse skulle invadera Grekland och ja-sägarna bedyrade att dalgångarna löpte på rätt sätt genom bergen så att det skulle bli en baggis att ta sig ned på slätten på andra sidan Grekland. Det visade sig förstås vara skitsnack. Dessutom var grekerna inte alls lätta att slåss emot i bergen.

Samtidigt fanns det förstås evidens för att det skulle gå bra. Kupperna på Krim och i Donbass hade lyckats, och västs reaktioner hade tidigare inte varit väldigt starka.

Givet det vi har sett verkar det dock inte som att Ukraina hade givit upp även om Kiev hade fallit, och med det var nog invasionen dömd att misslyckas från början. Det enda som hade kunnat ändra på det är nog ifall de hade lyckats ta den ukrainska regeringen till fånga.

Det kan mycket väl handla om inrikespolitik, att Putin tyckte sig behöva ett käckt litet krig, men man ska inte bortse från snacket om den ryska världen, där Putin vill leka Lillefar och återbörda Ukraina i den fina fina ryska gemenskapen.
Citera
2022-09-12, 21:46
Medlem
mobeltasss avatar
Nej, NU kanske man inte vill ockupera Ukraina. Men frågan, när man svängde i den frågan?
Putin blev uppenbarligen själv ett hot mot sin egen befolkning. Det var ingenting som Ukraina behövde stå för.
Verkligheten har ju mer blivit tvärtom än vad Putin ville åstadkomma med sin operation. Innan var läget mer eller mindre lugnt. Nu känner sig nog Ryssland mer hotat än någonsin… återigen, på grund av Putin själv.

Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Var i inlägget som du svarade på skrev jag något om en vinst?

Poängen är att Ryssland kan mobilisera och förklara krig om de anser sig hotade, och skulle de förlora kriget så kommer de att använda kärnvapen. Tesen är att Ryssland inte kan förlora. Frågan är om de kan vinna. Och hur den vinsten i så fall ser ut.

Faktum är att man inte vill ockupera Ukraina, utan bara säkerställa de ryssvänliga områdena i Ukraina. Och att Ukraina inte utgör ett miltärt hot i framtiden. Lyckas man med det har man vunnit. Det däremellan blir någon slags kompromiss.
Citera
2022-09-12, 21:48
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Men dom är ju betalda HitMans - kriminella mördare -
Fast de kanske har hjärntvättats till att tro att de kämpar för något ädelt. Då måste vi avprogrammera dem först innan vi kan förhandla med dem, och det tar alldeles för mycket resurser i anspråk, så förhandlingar it is.
Citat:
själv skulle jag säga OK men det kostar schnablarna o ztenarna - kapa dom själva så ni blir snällare
så får ni åka hem.
Jag hade lekt Vlad Tepes och spetsat dem på pålar, fast med trubbiga pålar så att de dör av törst efter 3-5 dagar istället för att dö av penetrerade organ. En påle var 30'e meter längs gränsen till Ryssland skulle passa bra som Rysskrämmor sen för att avskräcka nya försök till invasion.
Citat:
Alt är rättegång o lååångaa straff
Är de illegala kombatanter?
Citera
2022-09-12, 21:49
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Enligt kamrat Drozd så är det Washingtonpropaganda och lögn att Ryssland köper ammunition från Belarus, Nordkorea och Iran.

Jag vet lika lite som du om det är sanning eller lögn att Ryssland köpt ammo från Nordkorea, jag tror gärna på det när handfasta bevis presenteras. Men i avsaknad av bevis utgår jag på goda grunder att det är propaganda för att få fårskocken att förknippa Kreml med mardrömsdiktaturen NK.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in