Citat:
Ursprungligen postat av
SkogsSaab
Jag börjar allvarligt fundera på vad syftet med den här invasionen var?
Var Putin så lurad av sin egen propaganda att han trodde Ukraina skulle ge upp och överlämna makten till honom och vara glada att bli av med sin ledning?
Eller var det en sista desperat handling för att behålla natten internt.
Att vissa lättlurade personer med grava lässvårigheter går på propagandan som blatteTodo, serbDanne, grabben bakom solbrillorna och vår Veneriska Sjukdom gör det. Men att man kan lura sig själv?
Jag är bara förbryllad.
Tror att de lurade sig själva. Det kan väl lätt bli så i en organisation som är helt toppstyrd. Du kan antingen säga vad Putin vill höra, eller så kan du leta efter ett annat jobb. Ungefär så tror jag.
Man kan jämföra med när Musse skulle invadera Grekland och ja-sägarna bedyrade att dalgångarna löpte på rätt sätt genom bergen så att det skulle bli en baggis att ta sig ned på slätten på andra sidan Grekland. Det visade sig förstås vara skitsnack. Dessutom var grekerna inte alls lätta att slåss emot i bergen.
Samtidigt fanns det förstås evidens för att det skulle gå bra. Kupperna på Krim och i Donbass hade lyckats, och västs reaktioner hade tidigare inte varit väldigt starka.
Givet det vi har sett verkar det dock inte som att Ukraina hade givit upp även om Kiev hade fallit, och med det var nog invasionen dömd att misslyckas från början. Det enda som hade kunnat ändra på det är nog ifall de hade lyckats ta den ukrainska regeringen till fånga.
Det kan mycket väl handla om inrikespolitik, att Putin tyckte sig behöva ett käckt litet krig, men man ska inte bortse från snacket om den ryska världen, där Putin vill leka Lillefar och återbörda Ukraina i den fina fina ryska gemenskapen.