2022-09-11, 07:58
Medlem
lyktstolpes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Bra sammanfattning av läget ifrån en ameriksnsk källa. Killen har tidigare jobbat med strategiska amerikanska kärnvapen. Men sedan ägnat sig åt ekonomi och investeringsr. Sedan den ryska storinvasionen av Ukraina så har han rapporterat om utvecklingen.

Klippet innehåller kandke delar ni inte sett: Ukraunska soldater som hittar ett stort förråd med rySSk ammunition och utsvultna ukrainska fd krigsfångar som utväxlats som får kakor, (nästan lite WW2 vibbar). Konsekvenserna över att Ukraina, (förmodligen), tagit befälhavaren för hälften av de rySSka styrkorna i Ukraina till fånga.
https://youtu.be/bihU0FLH9To

Denys rapport. Han påprkar, riktigt, att det kommande höstvädret kommer( tyvärr) att påverka kommsnde ukrainsks offensiva operationer.
https://youtu.be/jm7cGVvYAW8

Det enda som kan stoppa en framgångsrik offensiv fär man använder sig av modern manöverkrigföring är:

Framgångsrika fientliga anfall emot flankerna, (förmodiligen inte aktuellt här).

Uttröttade soldater.

För utdragen logistik

Dåligt väder och svåra terrängförhållande. Läs leriga vägar.

Synd att inte den ukrainska offensiven med modern manöverkrigföring startade för två månader sedan!

Men som vi sett:

Det hinner hända mycket på mindre än en vecka!

Slava Ukraini!

Tror tajmingen är viktig, det var först nu de kunde trycka på såhär. Underrättelseinfo från väst har varit viktig. Det finns säkert flera anledningar till varför nu. Bland annat ryska ekonomin beräknades klara göra ett krig tills fram till slutet av augusti.
Citera
2022-09-11, 07:59
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Jasså. Du verkar verkligen hysa känslor till Ukraina. Har du någon koppling dit? Jag har det inte, och jag är fan i mig inte beredd att frysa och gå hungrig bara för att ”äga” Putin. Energisituationen är politikens fel och politikens skyldighet att fixa.

Ukrainas sak är inte min.

Och vadå tillsammans? Räkna inte med mig. Men tyvärr lär det väl hamna på skattesedeln
”Räkna inte med mig” Ha ha och vad ska du göra då din stolle? Flytta till dina kamrater i Ryssland?

Bor du här i väst kommer du inte undan våra elpriser som till största delen är skapade av våra egna politiker. Putins del är av mindre orsak.

Men ju snabbare Ukraina vinner kriget så finns det ju chans att väst kan börja ta bort en del sanktioner som drabbar även väst.
Citera
2022-09-11, 08:01
Medlem
lyktstolpes avatar
Här har ni frameyckningarna av Ukraina på karta, senaste dagarna:

https://twitter.com/nexta_tv/status/1568827314049359872?s=20&t=fZW8iouJCsPx4Rh_uv9hyg
Citera
2022-09-11, 08:02
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ja om man tror att Putte ska fortsätta sitt fälttåg ända tills han kommer till Atlanten kan jag väl förstå att man känner krigarglöd. Men det är inget scenario jag tror är det minsta troligt

Jo, hade Putler bara möjligheten, så skulle han göra det! Den ryska cancersvulsten hade den möjligheten i öster och nådde Stilla havet, inklusive att norpa områden ifrån Kina när det landet var försvagat! Det är ingen tillfällighet att den ryska cancersvulsten lade under sig så mycket territorium att RySSland blev världen största land räknat i landyta. Därför måste Putler stoppas i Ukraina!

Slava Ukraini!
Citera
2022-09-11, 08:05
Medlem
Nej, det är klart han nöjer sig om vi ger honom Sudet och då får vi fred i vår tid.

Tvärtom borde han stoppats i Georgien 2008.
Citera
2022-09-11, 08:14
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ja om man tror att Putte ska fortsätta sitt fälttåg ända tills han kommer till Atlanten kan jag väl förstå att man känner krigarglöd. Men det är inget scenario jag tror är det minsta troligt
Ser mera ut som att Putin tänker fortsätta sitt fälttåg tills ryska soldater står med ryggen mot stilla havet.
Citera
2022-09-11, 08:37
Medlem
Delphinuss avatar
Tydligen 400 döda lever i går. 18 tanks. Detta plus alla tillfångatagna soldater och kvarlämnade tanks.
Citera
2022-09-11, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noone1
Rysslands policy är att en attack mot Ryssland som hotar staten innebär användning av kärnvapen. De har 6 000.

Så nej. Ukraina kommer inte gå över gränsen.
Nej gå över gränsen till Ryssland med reguljär trupp och med en allt mer pressad Putin i Moskva tror jag inte ens Ukraina diskuterat för vad vinner man på det. Troligen skulle stödet från väst då också vara i fara. Ukraina har ju vårt fulla stöd så länga Kiev återtar av Ryssland ockuperat Ukrainskt territorium.
Citera
2022-09-11, 08:40
Medlem
Tillssons avatar
Två Su-25 på låg höjd.

https://twitter.com/islamicworldupd/status/1568821487922196484
Citera
2022-09-11, 08:44
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Sedan krigets början har det varit ett valspråk som översatt är "Allt är Ukraina". De menar att 1991 års gränser gäller. Detta har sagt av alla försvarsgrenar på alla nivåer konstant upp till presidenten. Det finns ingen förhandlingsmån. Frankrike och andra (Tyskland, gamla amerikanska diplomater som var med på Sovjets tid etc.) inbillade sig det i början men i Ukraina, i hela det ukrainska samhället, finns det inte och har aldrig funnits. Det narrativet är ett uppifrån perspektiv från utomstående i andra länder. "Mark för fred". Att andra skall ge bort delar av Ukraina mot fred med Ryssland för att de skall rädda ansiktet etc. Ukraina har sagt till Frankrike att vilken fransk provins tänker de sig att ge bort för fred med Ryssland? Saknar helt relevans och är extremt nedlåtande som att stormakter skall förhandla bort delar av länder. Precis den världsordning Putin förespråkar. Och jag tror faktiskt ingen människa kan besluta det för den ukrainska armén kommer fortsätta att kriga mot Ryssland oavsett vad USA, FN eller t.o.m. Ukrainas president säger. Azov och andra kommer aldrig att lägga ned vapnen vem som än kräver det.

USA visste det under lång tid. Vissa trupper var vid Ukrainas gräns nästan ett år innan. Ingen militärövning varar i flera månader och där alla trupper bara bor är där utan att göra något.

Vi måste vara realistiska här. Tyskland och Frankrike kommer inte vara med och diktera några villkor, i synnerhet Tyskland efter försöket att sälja ut Ukraina bakvägen. USA bestämmer och sedan har UK, Polen, Finland och Baltstaterna en plats vid bordet när dom vuxna i Europa ska diskutera.
Citera
2022-09-11, 08:45
Medlem
donald12s avatar
Tre orcher sätter sig i en bil o kör iväg .. En lyckas klättra ut genom rutan o de två andra brann troligen upp.

https://www.reddit.com/r/CombatFootage/comments/xaof6b/russian_servicemen_trying_to_escape_the_shelling/?utm_medium=android_app&utm_source=share
Citera
2022-09-11, 08:48
Medlem
donald12s avatar
Morgonens siffror på orchernas förluster.

Bra nivå på orchernas stridsvagnsförluster o APV.

The total combat losses of the enemy from 24.02 to 11.09 were approximately:

personnel / about 52,650 (+400) persons were liquidated / persons were liquidated,
tanks ‒ 2154 (+18) units,
armored fighting vehicles / APV ‒ 4617 (+33) units,
artillery systems – 1263 (+4) units,
RSZV / MLRS – 311 (+0) units,
anti-aircraft warfare systems ‒ 162 (+0) units,
aircraft – 242 (+3) units,
helicopters – 213 (+1) units,
UAV operational-tactical level – 902 (+4),
cruise missiles ‒ 216 (+1),
ships / boats / warships / boats ‒ 15 (+0) units,
vehicles and fuel tanks – 3445 (+19) units,
special equipment ‒ 117 (+1).

The enemy suffered the greatest losses in the Kharkiv and Donetsk directions.

#stoprussia #BELIEVE inZSU
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in