2022-09-10, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillPu
Ryzzpropagandas beskrivning av läget vid Kharkiv:

"Ukrainare anfaller fegt och ryssarna drar sig heroiskt tillbaka".

En propagandakanal skriver:
Mountains of corpses of Ukrainian militants - such is the price of failed counterattacks of the Armed Forces of Ukraine near Donetsk

The 100th brigade and the 11th regiment of the NM of the DPR successfully repelled attempts by Ukrainian militants to recapture their positions near Donetsk. For two days, the command of the Armed Forces of Ukraine sent to the slaughter of militants of the 56th brigade and units attached to it, which suffered heavy losses in the dead, wounded and surrendered. Almost 40 bodies of Ukrainian nationalists were left lying near the Donetsk ring road beyond Peski. The wounded, abandoned to die, preferred to surrender to the servicemen of the NM DPR

En annan:
Citat:
⚡Russian troops 𝗮𝗯𝗮𝗻𝗱𝗼𝗻𝗲𝗱 Izyum
Citera
2022-09-10, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gomersgotoground
Enligt proryska telegram har ryssarna lämnat både Izyum och Lyman. Bron över Oskilfloden i Kupyansk är sprängd. Frågan är var de tänker sätta upp nya försvarslinjer?

Spekulation: längs med P07 och P66 vägen dvs Kupyansk-Svatove-Kreminna. I så fall måste man gräva ner sig i byarna öster om den här vägen.

Jag tror att Ukraina är nöjda om man kan avancera till Oskil floden och återta Oskil, Lozove och Lyman. Återstår att se om den även finns en ukrainsk stöt norrut längs med Oskil-floden.
Från Lyman är det bara 3-4 mil till staden Luhansk
Citera
2022-09-10, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Länge sen jag följde tråden, men nu verkar det för första gången i kriget som att Ukraina faktiskt har lite framgång. Jag söker mig givetvis direkt till Older than Edda för information (det är också han som hela tiden rapporterat från området där Ukraina nu avancerar).

https://t.me/vysokygovorit

Ja det är förstås en minimal framgång att knäcka ryssarna i Kupyansk och Izium... När avancerade ryssarna så här mycket på 3-4 dagar?
Citera
2022-09-10, 12:26
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Länge sen jag följde tråden, men nu verkar det för första gången i kriget som att Ukraina faktiskt har lite framgång. Jag söker mig givetvis direkt till Older than Edda för information (det är också han som hela tiden rapporterat från området där Ukraina nu avancerar).

https://t.me/vysokygovorit
Vi ska nog inte förminska den framgång Ukraina hade i början av kriget genom att förhindra en ockupation och övertagande av Kiev som uppenbarlien var Rysslands mål.

Ryssland mötte ett starkt motstånd och fick helt enkelt backa tillbaka.

Efter det har det inte hänt så värst mycket. Ryssland har terrorbombat städer som befunnit sig långt ifrån fronterna.

Nu när Ukraina går till motanfall så visar dom än en gång på framgång.

Vi kan hoppas att Transnistrien faller också och ett inbördeskrig drar igång i ett skadeskjutet Ryssland som ingen förutom de andra kommunistländerna vill ha något med att göra.
Citera
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiddieoxo
Du bjuder verkligen på kvalitet framför kvantitet.

haha, eller hur. Denna konflikt i UA kommer att stanna i UA, det är ingen "Bush crusade" ryssarna är ute på, inget tyder ju på det. Det är bara foliehattar som menar att Ryssen är på väg mot fler europeiska länder efter UA. Jag bor och verkar i sverige som pursvensk vill låte denna konflikt vara och koncentrera mig på svenska problem och välgång, inte blanda oss i något som vi inte har med att göra eller kan påverka.
Citera
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Kollar man på https://liveuamap.com/ nu så ser man vilket djävla stort område som Ukraina har befriat under sin offensiv, fan helt otroligt att lyckas med det på så få dagar.

Lend and lease har inte ens kickat in, tänk om de haft det i ryggen också, då hade fan Moskva varit slutdestinationen
Underbara nyheter.
Dålig koll på Lend and lease
Är det klart när första leveransen av Lend and lease kommer?
Senast redigerad av Taggad 2022-09-10 kl. 12:29.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Och?
Ryssland går inte under om Putin avsätts.
Snarare tvärtom.

Det beror ju lite på vem som tar över och vilka förändringar som genomförs. Att Väst ska släppa på alla sanktioner och upprätta normala förbindelser med Ryssland för att Putin avgår tror jag inte på.
Citera
2022-09-10, 12:29
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Härligt.
Dålig koll på det
Är det klart när första leveransen av Lend and lease kommer?

Månadsskiftet september/oktober är vad jag vet och har läst om

Om det går så här bra innan dess då djävlar blir det åka av när de får nya godsaker
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Från Lyman är det bara 3-4 mil till staden Luhansk

Nja det är väl snarare 15 mil och däremellan ligger Severodonetsk/Lysychansk och Popasna dvs sannolikt (men vem vet nu) starka ryska linjer.
Citera
Medlem
Vad som är intressant är att de ryska nazisterna (även här på FB) verkligen försöker göra allt för att tona ner betydelsen av bla förlusten av Izyum och snart Lyman.

De ryska nazisterna kastade in ALLT och tryckte på med allt de hade i 6 månader, till en gigantiskt kostnad bara för att torska det mesta på 4(!) dagar.

Men hey, allt går enligt planerna. Izyum, Lyman och allt annat som man har torskat de senaste dagarna saknar helt betydelse...................
Citera
Medlem
Enl Gregg vill ryssen förhandla nu.
https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440
Citera
2022-09-10, 12:30
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Har inte helt koll på allt undrar när kickas lend&lease igång?
Kan bara tänka mig skillnaden det blir från hur det är nu till lend&lease kommit igång

Jag tror inte lend/lease gör så stor skillnad i ett kort perspektiv, men det kommer bygga upp nya ukrainska trupper från grunden, kanske med stridsflyg och allt. Efter några månader kommer det ge Ukraina helt nya brigader med full utrustning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in