2022-09-09, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av home-sapiens
Jag bor i villa, 0 lån, 0 hyra, -6000 SEK i elräkning i augusti. Dock blir sophämtningen 100 kr/år dyrare år 2023. Jag överlever nog också...

Menar det, allt går nog bra för de flesta. Sen är det några få överbelånade som lever månad till månad som kommer ryka. Tragiskt, såklart det är. Förvånade, inte direkt.
Citera
2022-09-09, 21:14
Medlem
Manginazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkblomman
Haha, du är rolig du. Jag överlever trippla hyran med.

Har du det svettigt inför vintern? Du verkar aggressiv!

Inte mitt fel i såna fall. Politikens fel...

Nej, jag har ingen att ta hand om och lever som en vagabond, en kris kommer jag att frodas i.
Citera
2022-09-09, 23:23
Medlem
gratrunkarns avatar
jag har bundet i jättebra kostnad och kommer strida jag har blått bälte i judo
Citera
2022-09-09, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av texashatt
Jag har bott 95% av livet i hyresrätt, så lägg ner bara. Du kan inte tro att man är på ett visst sätt bara för man bor i hus.

Samma här. Visst, bodde under alla år hos morsan som faktiskt köpt sin lägenhet, men under min egen tid där jag bott själv så är det 100% hyreslägenhet.
Citera
2022-09-09, 23:37
Medlem
Wallenstam har förhandlat el-priset för alla sina hyresgäster för hela 2023 nu, kwh-priset blev 3,75kr.

Det blir lite häftigt. Jag och min tjej förbukar 227kwh/månad. Vi slösar rätt ordentligt.
Det blir 800kr mer i månadskostnad för oss. Men 3,75kr/kwh är säkert ett väldigt bra pris för hela nästa år så jag är jättenöjd.

Verkar ju bli 5kr/kwh från November och framåt om man tittar på prognoser.

Sen får vi se 2024 om elpriserna ökar pga inflation osv. Kanske blir några kronor till.
Senast redigerad av Sthlm30 2022-09-09 kl. 23:42.
Citera
2022-09-09, 23:48
Medlem
Plötsligt känns ens egna avtal med 87 öre/KWh (plus en årsavgift) som en väldigt bra deal. Få se om ens elhandelsbolag går i konkurs framöver eller hur det utspelar sig, ingen idé att oroa sig i onödan för något som kanske inte händer. Riva fasta avtal har de enligt vad de säger inga planer på i dagsläget. Man är åtminstone inte en villaägare med massiv förbrukning. Hyran i våra hus kommer formodligen inte att få någon chockhöjning heller eftersom vi betalar själva för vår uppvärmning och kan därmed reglera våra kostnader. Blir det för dyrt, stänga av ett rum helt enkelt. Jag ser iaf ingen anledning till att gnälla om sämre tider bara för att man kanske får anpassa sig lite, men förstår att för curlat folk är dagens situation det värsta de varit med om.

Denna vintern kommer då bli bra mycket billigare än förra när man åkte på en tabbe. En jag känner kommer däremot förmodligen få en hyreshöjning (som han har råd med) en lägenhet där all elen ingår, den ökande elkostnaden kommer nog inte hyresvärden att bära själv i dessa tider. Inte för att jag har en aning om hur hyresvärdens elavtal ser ut. Summa summarum, vi känner ingen direkt oro här för våran del. Partnern ville till och med förra vintern betala mina elräkningar vilket jag avböjde. Det enda man stör sig på är giriga jävlar som EON som har inga anledningar till sina ständiga prishöjning av elnätet, det har öht inget att göra med elpriset. Undrar hur det blir med företagens elavtal dock. De kontorslandskap man sett ha tänt dygnet runt utan personal i får väl tänka sig för nu och spara på elen, och få se hur mycket eller lite julbelysning det blir i år. Man såg redan förra julen att vissa hushåll snålade.
Senast redigerad av Cymbaltazzz 2022-09-10 kl. 00:33.
Citera
2022-09-10, 03:19
Medlem
Om ni inte vill betala elräkningen behöver ni alltså bara hävda force majeure så slipper ni.
Citera
2022-09-10, 06:48
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Market
Om ni inte vill betala elräkningen behöver ni alltså bara hävda force majeure så slipper ni.

Nej. Det finns reglerat i avtalslagen. Du kan ju alltid hävda hardship men bevisbördan ligger på dig. DU är akademiskt underutvecklad.
Citera
2022-09-10, 07:09
Medlem
Kosmos.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cymbaltazzz
Plötsligt känns ens egna avtal med 87 öre/KWh (plus en årsavgift) som en väldigt bra deal. Få se om ens elhandelsbolag går i konkurs framöver eller hur det utspelar sig, ingen idé att oroa sig i onödan för något som kanske inte händer. Riva fasta avtal har de enligt vad de säger inga planer på i dagsläget. Man är åtminstone inte en villaägare med massiv förbrukning. Hyran i våra hus kommer formodligen inte att få någon chockhöjning heller eftersom vi betalar själva för vår uppvärmning och kan därmed reglera våra kostnader. Blir det för dyrt, stänga av ett rum helt enkelt. Jag ser iaf ingen anledning till att gnälla om sämre tider bara för att man kanske får anpassa sig lite, men förstår att för curlat folk är dagens situation det värsta de varit med om.

Denna vintern kommer då bli bra mycket billigare än förra när man åkte på en tabbe. En jag känner kommer däremot förmodligen få en hyreshöjning (som han har råd med) en lägenhet där all elen ingår, den ökande elkostnaden kommer nog inte hyresvärden att bära själv i dessa tider. Inte för att jag har en aning om hur hyresvärdens elavtal ser ut. Summa summarum, vi känner ingen direkt oro här för våran del. Partnern ville till och med förra vintern betala mina elräkningar vilket jag avböjde. Det enda man stör sig på är giriga jävlar som EON som har inga anledningar till sina ständiga prishöjning av elnätet, det har öht inget att göra med elpriset. Undrar hur det blir med företagens elavtal dock. De kontorslandskap man sett ha tänt dygnet runt utan personal i får väl tänka sig för nu och spara på elen, och få se hur mycket eller lite julbelysning det blir i år. Man såg redan förra julen att vissa hushåll snålade.
Ett tips. Undvik att blogposta som en 14-arig flicka. Få, om någon som bryr sig om dina personliga finanser/elräkningar eller hur briljant just du kommer klara vinterns elpriser. Vill du ha en kaka och en klapp på huvudet eller vad är grejen...
Senast redigerad av Kosmos. 2022-09-10 kl. 07:12.
Citera
2022-09-10, 07:43
Medlem
texashatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kosmos.
Ett tips. Undvik att blogposta som en 14-arig flicka. Få, om någon som bryr sig om dina personliga finanser/elräkningar eller hur briljant just du kommer klara vinterns elpriser. Vill du ha en kaka och en klapp på huvudet eller vad är grejen...

Det är den typiskt svenska ” jag klarar mig, det blir värre för andra”.
Du ser den på flashback hela tiden och även i media när folk blir intervjuade om ekonomin.
Det är väl fult att erkänna att man kan få svårigheter helt enkelt.
Citera
2022-09-10, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sthlm30
Wallenstam har förhandlat el-priset för alla sina hyresgäster för hela 2023 nu, kwh-priset blev 3,75kr.

Det blir lite häftigt. Jag och min tjej förbukar 227kwh/månad. Vi slösar rätt ordentligt.
Det blir 800kr mer i månadskostnad för oss. Men 3,75kr/kwh är säkert ett väldigt bra pris för hela nästa år så jag är jättenöjd.

Verkar ju bli 5kr/kwh från November och framåt om man tittar på prognoser.

Sen får vi se 2024 om elpriserna ökar pga inflation osv. Kanske blir några kronor till.

Vi får se. Industrin lär krascha innan vintern är slut, eller så kommer grepp som kommer dra ner priset. För dessa nivåer är inte hållbara, så det kommer att korrigeras på ett eller annat sätt. Masskonkurser eller att man lyfter sanktioner osv.

Just nu är jag kraftigt bearish. Även om utfallsrummet är enormt. 1kr - 15kr beroende på vad som händer.

Men en sak är helt säker, något kommer hända.
Citera
2022-09-10, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orangutangensmamma
Vi får se. Industrin lär krascha innan vintern är slut, eller så kommer grepp som kommer dra ner priset. För dessa nivåer är inte hållbara, så det kommer att korrigeras på ett eller annat sätt. Masskonkurser eller att man lyfter sanktioner osv.

Just nu är jag kraftigt bearish. Även om utfallsrummet är enormt. 1kr - 15kr beroende på vad som händer.

Men en sak är helt säker, något kommer hända.

Googla snabbt och såg att de flesta 1-års fastprisavtal just nu är 8kr/kwh.

Räkneexempel(med årets energiskatt och nätavgifter).
Villa med förbrukning på 25.000kwh/år:
8kr/kwh + energiskatt(2022 är det 0,45kr/kwh) + moms (25%) + nätavgift (1200kr/månad) = 278.000kr/år eller 23.000kr/månad.

Som jag förstår så har staten redan räknat med att folk inte kommer klara kostnaderna och låtet elbolagen kunna låta räkningarna släpa om det krävs, mot ränta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in