2022-09-08, 22:12
Medlem
Kort; har barn som utreds inom sjukvården, på annan ort och vi behöver åka tåg.
Barnet bor med sin andra förälder, jag betalar underhåll, vem ska betala barnets resor?
Citera
2022-09-09, 06:43
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Du hjälper naturligtvis till så att ditt barn kan få vård.
Gäller det andra saker ska såklart underhåll täcka det men du vill väl att ditt barn ska ha det bra?
Citera
2022-09-09, 07:05
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaijano
Kort; har barn som utreds inom sjukvården, på annan ort och vi behöver åka tåg.
Barnet bor med sin andra förälder, jag betalar underhåll, vem ska betala barnets resor?

I detta fall är det ytterst beklagligt att vända sig till juridiken. Det handlar om moral och emotionellt ansvar din snåla tölp. GLHF!
Citera
2022-09-09, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Du hjälper naturligtvis till så att ditt barn kan få vård.
Gäller det andra saker ska såklart underhåll täcka det men du vill väl att ditt barn ska ha det bra?

Trevligt. Jag vill att mina barn ska ha det uruselt och må svinkass. Din clown.

Alltså jag går på existensminimum, tar hand om vårt andra barn och barnet det gäller bor hos sin andra förälder som har heltidslön och andra bidrag för barnet. Kanske är det skäligt att barnets andra förälder betalar det då?
Citera
2022-09-09, 08:48
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Trevligt. Jag vill att mina barn ska ha det uruselt och må svinkass. Din clown.

Alltså jag går på existensminimum, tar hand om vårt andra barn och barnet det gäller bor hos sin andra förälder som har heltidslön och andra bidrag för barnet. Kanske är det skäligt att barnets andra förälder betalar det då?
Hur ska jag kunna veta att du tillhör den tärande skaran men nu informerade du om det och jag får väl rekommendera sterilisering om du inte har råd med barn.
Citera
2022-09-09, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeinKampf
I detta fall är det ytterst beklagligt att vända sig till juridiken. Det handlar om moral och emotionellt ansvar din snåla tölp. GLHF!

Jag tar allt ansvar. Allt. Det är jag som sköter all kontakt m vården, skolan osv. Det är jag som gör saker m barnen, lyssnar när de mår dåligt, ser till att de har kläder. Även om det ena barnet bor hos sin andra förälder så är det ändå jag som tar allt ansvar där med. Annars skulle barnet gå utan kläder, mat och skolan skulle totalt haverera.
Jag valde att utelämna alla detaljer eftersom det enda jag vill ha svar på är om det är skäligt att jag som rent ekonomiskt inte kan betala mer än underhåll, ska göra det ändå. Men så glömmer jag att det här är internet.
Citera
2022-09-09, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Hur ska jag kunna veta att du tillhör den tärande skaran men nu informerade du om det och jag får väl rekommendera sterilisering om du inte har råd med barn.

Vi är två om att ha skaffat barn. Nu står jag med allt ansvar själv.
Citera
2022-09-09, 08:56
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Vi är två om att ha skaffat barn. Nu står jag med allt ansvar själv.
Fast du skrev ju att ett barn inte bodde med dig och då har du väl inte allt ansvar själv?
Citera
2022-09-09, 08:59
Medlem
[quote=Reverend.Camden|81559080]Fast du skrev ju att ett barn inte bodde med dig och då har du väl inte allt ansvar själv?[/QUOTE

Hur menar du?
Jag skrev att jag tar allt ansvar. Hur kan det missuppfattas?
Citera
2022-09-09, 09:48
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:
Jag tar allt ansvar. Allt. Det är jag som sköter all kontakt m vården, skolan osv. Det är jag som gör saker m barnen, lyssnar när de mår dåligt, ser till att de har kläder. Även om det ena barnet bor hos sin andra förälder så är det ändå jag som tar allt ansvar där med. Annars skulle barnet gå utan kläder, mat och skolan skulle totalt haverera.
Jag valde att utelämna alla detaljer eftersom det enda jag vill ha svar på är om det är skäligt att jag som rent ekonomiskt inte kan betala mer än underhåll, ska göra det ändå. Men så glömmer jag att det här är internet.

DU skriver att barnet INTE bor hos DIG utan hos den andra föräldern. Hur ska du ha det? Jag tror inte du förstår dig på ordet ansvar, även om jag är säker på att du fått för dig det. Men för all del, låt inte mig störa i Ert simpla liv. GLHF!
Citera
2022-09-09, 10:55
Medlem
Katzyns avatar
Vad är du ute efter egentligen, någon sorts moraliska råd om vad som är "rätt" som egentligen är irrelevanta eftersom ditt ex ändå inte lär bry sig, eller någon sorts juridisk skattkarta till vad du har rätt att processa om och hur? Om det är det senare tror jag trots allt du har större lycka att söka genom att kontakta myndigheter, använda gratiskonsultation hos jurist eller testa på familjeliv.

Personligen skulle jag nog tyckt att även på existensminimum vore det ovärt att dra igång de långsamma och ev dyra kuggarna i rättssystemet över priset för några tågbiljetter.
Citera
2022-09-10, 08:25
Medlem
Merwinnas avatar
Rent juridiskt behöver du bara betala det lagstadgade underhållet. Sedan tycker jag ändå att umgängesföräldern kan hjälpa till lite mer om det behövs, och om pengarna verkligen går till barnen. D.v.s. om mamman röker, dricker vin och går på krogen t.ex., så ska hon förstås sluta med det först, och på så sätt få loss pengar till tågbiljetterna. Innan hon ber dig om mer pengar.

För övrigt tror jag att man kan få sjukresor betalda av samhället i ett sådant fall. För en medföljande förälder också, upp till en viss ålder på barnet. Tipsa mamman om att kolla upp det!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in