2022-09-10, 01:05
Medlem
raskenss avatar
Rysskt kompani som blir helt utslaget och flyr ut i skogen och ringer hem till fruarna och ber om hjälp

https://twitter.com/FriaUkraina/status/1568262042682855424?t=Q0BcdoWatNTKJ5cPMl8SvQ&s=19
Citera
2022-09-10, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Rysshatet finns p.g.a personer som du. Just det, du är en av orsaken till att folk hatar ryssar.
Bortförklaringar om "special operationer, gör det för att rädda världen mot ondskefulla makter" yada yada. Ren jävla kommunismsmörja, samma skit har pågått år ut och år in.
Även svenskar som stödjer rysslands aktioner kan dra åt helvete och dö långt ute i skogen.

Ingen här tror på ert skitsnack, förstår du inte det?

Tvärt om. Jag tror många ser det precis som jag och andra här i tråden. Men det är få som vågar/orkar ta en debatt med de hatiska, just för att statsmedierna driver på i hetsen.
Varför ska man ta risken att utsätta sig för den ”skitstormen” när man inte behöver? Om Svensson skulle ställa sig upp på fikarasten och be folk skänka en femhundring till folket i LPR så de kan köpa in drönare eller mörkersikten, hur tror du det skulle spelas ut?

Jag förstår de som håller käft. Jag personligen behöver inte bry mig ekonomiskt, och jag är beredd att tappa några Facebook-vänner. Men det har jag ännu inte sett röken av, efter att ha tydligt tagit ställning i den här frågan i min bekantskapskrets så är det ingen som gjort eller antytt ett skit. Visst blir det frågor, visst finns det de som blir upprörda. Men det brukar inte hålla i sig särskilt långt efter att vi stött och blött argumenten ett tag. De flesta har inte reella grunde för sina upplevda ”hatkänslor”, det är baserat på ett falskt ”konsensus” i media, och när man diskuterar det så är det inget där att vara upprörd över av det som ryssarna gör i Ukraina, tvärt om så finns det anledning att vara stöttande och bidra till att detta får ett snabbt slut.
Ukraina kommer bli uppdelat. Ukrainarna själva vill det. Kiev vill det inte. USA vill inte heller det. Ok, så varför ska vi gå runt och vara sura på varandra för att vi antingen vill se USA expandera och få möjligheter att plundra Ryssland, eller motsatsen, att EU fortsatt hade kunnat låta oss få mer samarbete med Ryssland?
Det var helt okej att leva med det växande symbios-förhållandet under 2021. Varför ska vi lida för att USA inte vill att vi ska handla rysk gas istället för att hänga kvar i USA’s oljeimperium?
Varför ska vi lida för att USA har överbelastat sin ekonomi och sin Dollar?

Hat är ett maktmedel. Precis så som rädsla är ett maktmedel.
Fred är bra för folket, dras inte med i krigsivern. Ett lands styre är aldrig mer maktfullkomliga än de är under krigstider.
Senast redigerad av Iloveyousomuchfun 2022-09-10 kl. 01:11.
Citera
2022-09-10, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Jag tror nog att målet är att binda upp de ryska trupperna i Kherson så länge som möjligt. Givetvis ingick det i planen när UAF utannonserade en offensiv mot Kherson att ryssarna skulle skicka dit så mycket förstärkningar som möjligt. Det är ju just detta som har möjliggjort framgångarna i öster.

Jag tror inte att vi kommer att få se en full offensiv mot Kherson. UAF är nöjda med att ha ryssarna där de är och de lär snarare försöka svälta ut dem och så småningom få dem att dra sig tillbaks frivilligt. Om UAF:s framgångar i öster fortsätter så kommer ryssarnas problem bli så stora att det kommer att vara rätt meningslöst att ha dem kvar i norr om Dnepr.

Tycker de borde informera ryssarna vid Kherson att de kan få bastu och grillkorv om de ger sig. Det är bara att inrätta några fångläger och skicka in förnödenheter från väst. Tror många av ryska grabbarna skulle uppskatta det. Låt de sen ringa till sina kompisar som inte har gett sig än. Blir snöbollseffekt.
Citera
2022-09-10, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveyousomuchfun
Det var Ukraina som besköt fängelset där DPR förvarade några av de som satt som krigsfångar efter att de kapitulerat i Azovstal. De ville hindra att dessa läckte information, och det hade blivit känt att några av dessa valt att tala ut om krigsbrott begångna av Ukrainas trupp.

Ryssarna har varit helt öppna med detta, och dessutom bjudit in press osv. till ruinerna för granskning.

Såg de inte ganska utmärglade ut redan vid kapitulationen? Det verkar inte som att ryssarna svälter sina POW’s. Tvärt om. Inga knivar i ögat heller.
Jo, du har dina bortförklaringar. Vilka sköt ner MH-17 förresten?
Citera
2022-09-10, 01:14
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Det förutsätter att den ryska befolkningen vet hur det ligger till. Men den bild de får presenterat för sig är att USA vill anfalla Ryssland och använder Ukraina ”som proxy”. Det är därför det är så viktigt för de ryssar som är betalda av Putin för att chatta på nätet, att försöka sprida bilden av att det är ett proxykrig med USA.
En totalitär diktatur, som Ryssland i stort sett har blivit, kan lura i sin befolkning vad som helst. Nordkoreanerna hatar exempelvis USA eftersom de tror att amerikanerna äter barn. Putin styr media och kan lura i ryssen vad han vill.

Absolut är det så, men jag menade nog lite mer hur folk på högre positioner i samhället och kanske framförallt inom tex militären och FSB ser på att Putin har skämt ut Ryssland och just nu håller på att förlora ett krig. Skulden för varför det har gått åt helvete måste hamna nånstans och eftersom Putin i praktiken är en ren diktator så är han också ansvarig för det som har skett.
Citera
2022-09-10, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Lend lease går igång nästa månad. Ukraina kommer bli starkare o ryZZland svagare med tiden.

Ukraina går mot en arme med NATO standard o ryZZen backar till sovjetisk nivå då de har förlorat mycket materiel.

ryZZen är körd.....

Ukraina har varit nära statsbankrutt i flera år om man räknar bort de mängder med pengar som pumpats in från väst, både av regeringar och av diverse privata företag. Den militära konflikten har gjiort att man i reala termer nu är bankkrutt, landet ansökte nyligen om att få frysa sina betalningar till sina långivare - ett finare sätt att säga att man inställer betalningarna, vilket är exakt vad som brukar menas med "defaulting on your debt" (när Ryssland hamnade i en liknande situation i juni var den teknisk, framkallad av västs konstrande med betalningssystemet, men för Ukraina är det en realekonomisk krasch).

USA vill förstås hjälpa Ukraina att köra kriget vidare, men det går naturligtvis inte att helfinansiera ett helt lands krigsekonomi och civila hushållning via lend-lease, i praktiken kommer det att bli rätt selektivt. Den armé som Ukraina träget byggde upp med västs stöd under åtta år efter 2014 är i praktiken närmast förstörd, all materiel och en stor del av manskapet från den tiden är borta, så man får försöka starta om igen med de resurser man har kvar plus nya gåvor, mitt under brinnande krig. Det är inte en plan som kommer att fungera.
Citera
2022-09-10, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mashedpotatoe
Jo, du har dina bortförklaringar. Vilka sköt ner MH-17 förresten?
Ja, vilka var det? …
Som att jag för att få dig att inse hur onda USA kan vara fråga vilka det var som släppte en atombomb på staden Hiroshima. Och Nagasaki?

Ska vi ta en funderare vad som fanns att vinna på att skjuta ner ett civilt flygplan då? Vems ”vinnande” schackdrag kan det ha varit?
Citera
2022-09-10, 01:18
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Tror det är mer troligt att Putin blir avsatt innan dess på ett eller annat sätt. Verkar vara många i Ryssland som vänder sig mot Putin nu.

Exempel https://twitter.com/Euan_MacDonald/status/1567897513880862723

Nja. Det är nog det enda exemplet. Om Putin mot all förmodan ryker (det måste börja gå ordentligt mycket sämre på krigsfronten först) så kommer vi läsa om det när det redan skett. Någon bubblande missnöje kommer inte gå att observera.
Citera
2022-09-10, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveyousomuchfun
Det var Ukraina som besköt fängelset där DPR förvarade några av de som satt som krigsfångar efter att de kapitulerat i Azovstal. De ville hindra att dessa läckte information, och det hade blivit känt att några av dessa valt att tala ut om krigsbrott begångna av Ukrainas trupp.

Ryssarna har varit helt öppna med detta, och dessutom bjudit in press osv. till ruinerna för granskning.

Såg de inte ganska utmärglade ut redan vid kapitulationen? Det verkar inte som att ryssarna svälter sina POW’s. Tvärt om. Inga knivar i ögat heller.

Hahah snälla, är det därför ircc fortfarande inte fått komma dit? Dom var knappast så utmärglade kolla här:
https://www.reddit.com/r/ukraine/comments/x1pqd9/this_is_what_captivity_does_to_people_footage/&ved=2ahUKEwiOiPWV64j6AhXJmIsKHfk5C4kQjjh6BAgIEAE& usg=AOvVaw2oFlo9svSoZLFnspfe0hXN
Citera
2022-09-10, 01:19
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Kollektivt självmord alltså? Dom är kloka dom där orcherna minsann...

Nja. Inte mot väst. Men taktiska kärnvapen i Ukraina.

Ryssland, under nuvarande regim, kan inte backa ur Ukraina.
Citera
2022-09-10, 01:21
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Men snälla nån.
Själva ryssland hotas inte. Så glöm kärnvapen.

Men snälla du. Så klart dom inte kommer starta något kärnvapenkrig mot väst. Det blir hot och någon varningsbomb för att få slut på kriget.
Citera
2022-09-10, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Verkar som rysstrollen har vaknat nu. Bonnier som är styrt av judar va? Den gamla klassiska konspirationsteorin. Att ni rysstroll aldrig ger upp.
Vad har judarna med det här att göra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in