2022-09-09, 22:49
  #211765
Medlem
Ev Himars mot Melitopol

Sjukt vad allt händer nu

Vill dock inte att de går för fort så man går i fällor etc
Citera
2022-09-09, 22:52
  #211766
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mashedpotatoe
Vore inte ologiskt om Wagner ger upp. De är professionella och är med för pengarna och för att döda, inte för att bli dödade. De inser det utsiktslösa i den här speciella operationen och har nog gjort det länge.
Ja dom offrar så klart inte sina liv i ett hoplöst krig som detta. Tror minst 50% av dom fega ryska kräken redan flytt antagligen ändå fler.
Citera
2022-09-09, 22:52
  #211767
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
??
Först kom t-72 som är legendarisk.

Sedan t-80 som är en vidareutveckling av konceptet t-64

Sedan t-90 som bygger på t-72

Och nu senast t14. Lägg märke till att det är 0,2 eller 4. Finns ju t-62 och t-34 också

Att detta ska vara så svårt att förstå. I Uralbergen finns det lager på 1000-tals t-90 av m-version. Tusentals t-14 finns också

Finns inga tusentals T-14! De första 100 exemplaren skulle levereras under 2022 för utvärdering och testning, men det mesta tyder på att så inte har skett. Det finns inte en enda T-14 i tjänst idag. Sannolikt blev de för dyra att producera.

https://en.wikipedia.org/wiki/T-14_Armata
Citera
2022-09-09, 22:52
  #211768
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Jag har svårt att se ett krigsslut där Ryssland körs ut ur Ukraina utan att det föregåtts av ett regimskifte.

Får Ukraina för mycket momentum så kommer Ryssarna bli desperata och överväga kärnvapen.
Citera
2022-09-09, 22:56
  #211769
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Voelsen
Inte ens om ryssarna vinner försvinner väl sanktionerna?
Jag förstår inte hur Putin tänkte.
Ja nej, det blev inte så bra det här.
Citera
2022-09-09, 22:56
  #211770
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Får Ukraina för mycket momentum så kommer Ryssarna bli desperata och överväga kärnvapen.

Tror det är mer troligt att Putin blir avsatt innan dess på ett eller annat sätt. Verkar vara många i Ryssland som vänder sig mot Putin nu.

Exempel https://twitter.com/Euan_MacDonald/status/1567897513880862723
Citera
2022-09-09, 22:57
  #211771
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Voelsen
Inte ens om ryssarna vinner försvinner väl sanktionerna?
Jag förstår inte hur Putin tänkte.

Han trodde nog inte väst reaktioner skulle bli så hårda han fick fel information av sin underättelse tjänst.
Ryssland har redan förlorat och det vet putin deras ekonomi står inför en katastrof utan dess like.
Man försöker föra ett ekonomiskt krig mot usa och europa som står för över 50% av världens bnp. Det är som att Vatikanstaten skulle förklara resten av världen krig. Man är chanslösa.
Deta är riktigt korkat av Rysslands och man har ingen chans att vinna kriget varken mot Ukraina eller ekonomiskt mot väst
Citera
2022-09-09, 22:57
  #211772
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Finns inga tusentals T-14! De första 100 exemplaren skulle levereras under 2022 för utvärdering och testning, men det mesta tyder på att så inte har skett. Det finns inte en enda T-14 i tjänst idag. Sannolikt blev de för dyra att producera.

https://en.wikipedia.org/wiki/T-14_Armata
Det mesta annat som stått länge i lager är väl knappt funktionsdugligt heller.
Citera
2022-09-09, 22:58
  #211773
Medlem
HejaFinlands avatar
En video som visar ukrainare som åker över bron från Raihorodok på "ukrainska" sidan av fronten över floden Donets, till Lyman på "ryska" sidan. Ukraina verkar ha brutit igenom där också? Det är nere vid Sloviansk. Det är nära gränsen till Luhanskprovinsen. Har ryssarna lämnat det området?

https://twitter.com/DachiOf/status/1568295709467631617
Citera
2022-09-09, 23:00
  #211774
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Jag har svårt att se ett krigsslut där Ryssland körs ut ur Ukraina utan att det föregåtts av ett regimskifte.

Får Ukraina för mycket momentum så kommer Ryssarna bli desperata och överväga kärnvapen.

Kollektivt självmord alltså? Dom är kloka dom där orcherna minsann...
Citera
2022-09-09, 23:00
  #211775
Medlem
Tvonds avatar
Hur går det idag ? Har inte haft tid följa med i händelserna idag men antar att Rysssvinen avancerar riktning Moskva fortfarande
Citera
2022-09-09, 23:00
  #211776
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Fast det är bara dom som inte förstår national ekonomi som ser det som ett problem. Usa är inte skylldig andra pengar igenkligen utan statskulden skapas till sin egen riksbank när man skapar mer pengar och efter som hela världen handlar i dollar behöver världen extremt mycket av den valutan usas statskuld är inte ett problem. Usa är världens rikaste land dom är rikare än dom 50 nästkomande länderna tillsammans.
Jag kan också en del om nationalekonomi, och jag behövde inte ögna igenom mer än hälften av din post för att förstå både vart du var på väg och att du pratar strunt, som en indoktrinerad daytrader.

USA har inte längre makten att friskriva sig från sina egna finansiella problem bara genom att låta en ökad mängd dollar i omlopp äta upp andras fordringar på dem. Det funkar inte så.

Och för övrigt: det må vara dyrt för USA:s statskassa att föra detta proxykrig genom att skicka vapen för miljarder och slåss till siste ukrainare - men det skulle naturligtvis vara flera gånger dyrare att skicka in egna trupper och låta dem göra jobbet. USA:s armé och andra militära grenar är ju mycket dyrare att hålla i fält per förband än ukrainarna, lönerna är långt högre och utrustningen mera dyr och hi-tech. Det är relativt billigare att knuffa Ukraina framför sig - men ändå dyrt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in