2022-09-09, 13:21
  #211285
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Öppen fråga till proryssarna i tråden - hur känns det att Ukraina nått fram till Kupiansk.

Sen undrar jag också varför ni alla blev helt tysta samtidigt, över en dag försvann ni.

Nu är det nästan tråkigt när vi alla är ukrainasupporters i tråden.

Tyder bara på en sak - deras agerande på FB är samordnat av någon som bestämmer narrativet.

Jag kan bara prata för mig själv men jag har aldrig träffat på någon etnisk svensk med pro-ryska åsikter (underlag: från mycket ytlig till djup diskussion med ca 200-300 personer på 7 månader). Ett par invandrare, 3-4 stycken, har uttryckt svagt stöd för Ryssland men då har det handlat om USA-hat i botten och ej ett helhjärtat Ryssland-stöd. Det är detta som inte går ihop för mig, hur kan ett så oroportionerligt stort antal pro-ryssar vara aktiva på FB när det ute i verkligheten finns noll svenskar med dessa åsikter.
Citera
2022-09-09, 13:21
  #211286
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Connyloppa
Dom har bara bytt tråd.. nu sitter dom och spyr ut sin hjärndöda dynga i "Ukrainas motoffensiver gick bra, eller inte?"

Finns de en sådan tråd :-)
Citera
2022-09-09, 13:22
  #211287
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Just det att Ukraina bara kan driva ryssen tillbaka över gränsen men inte själva gå över den är ju tyvärr ett problem för Ukraina. Ironiskt nog är det ju lättare att driva ett krig om man har möjlighet att driva det så långt det behövs i det fall motståndaren inte ger sig. Men nu måste man ju stanna vid en linje på kartan. Så när Ukraina pressat tillbaka ryssen över gränsen är det Ukraina som måste prestera ett hållbart slut på kriget. Vill man inte ha en lång fortifierad "Berlinmur" längs hela den långa gränsen är det nog risk att Ukraina dessvärre måste ge ryssen något i utbyte mot ett fredsavtal. Jag gissar på att det blir Krim som Ryssland får behålla, alternativt att Krim ges en status som halvt självständig stat i "fri association" med antingen Ryssland eller Ukraina (ungefär som Puerto Rico).
Ukraina behöver inte avstå någonting.
Även efter det att Ukraina kastat ut Ryssen finns sanktionerna kvar, de finns kvar till dess att Ryssen förhandlat fram en fred.
Och ja, det kommer antagligen att byggas en bevakad gränd mot Ryssland.
Citera
2022-09-09, 13:24
  #211288
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Själva staden kan vara välförsvarad och kostsam att ta. Dom borde gå runt den på södra sidan och skaffa sig ett brohuvud där så dom kan bryta alla transporter till Izium. Söder om stan finns förorten Kupyansk Vuslovyi, den är antagligen mera lättintaglig och både järnväg och huvudväg söderut går rätt igenom.

Osinovo ligger rakt söder om Kupyansk och bryter alla transporter till Izium.....

Ukrainian forces have liberated the towns of Prystin, Boldyrivka, Senok, Poidunivka, Osad'kivka, Tamarhanivka, Stinka, Prokopivka, Osynovo and Sadove south of Kup'yans'k.
Citera
2022-09-09, 13:24
  #211289
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Connyloppa
Dom har bara bytt tråd.. nu sitter dom och spyr ut sin hjärndöda dynga i "Ukrainas motoffensiver gick bra, eller inte?"

Det förklarar saken. I den tråden huserar redan de frälsta sektmedlemmarna.
Citera
2022-09-09, 13:31
  #211290
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Här gick det lite snett när ryssarna skulle ta sig över en flod:
De där vagnarna borde Ukraina kunna bärga och använda.
Citera
2022-09-09, 13:31
  #211291
Medlem
tenebriss avatar
Är det här ryssen som retirerar, tar det skrot de har kvar och åker hemåt? https://twitter.com/wartranslated/status/1568192282204987399?cxt=HHwWjoCzhc6kq8MrAAAA
Citera
2022-09-09, 13:34
  #211292
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Frågan är väl först Moldavien och sen vad som kommer att hända i Vitryssland

Om Ryssland nu åker på riktigt stryk och måste lämna Ukraina så kan man undra om Georgien, Moldavien och Vitryssland blir blir tuffa nog att ge Putin och ryssen et rejält piss off.
Putin kan omöjligt leva länge efter något sånt.
Men det mest intressanta är vad som händer på sikt i Ryssland om dom förlorar i Ukraina.
Att Putin har drömmen om ett Ryssland som skal vara världens främsta nation så är inte den gemene ryss ett dugg bättre. Förlorar dom nu så ligger viljan till hämnd och pyr från St. Petersburg till Vladivostok.
Citera
2022-09-09, 13:35
  #211293
Medlem
Citat:

Har ukrainska styrkor lycklats tillfångata en rysk general? Det är i alla fall vad många ukrainare hoppas och spekulationerna är i full gång på ukrainska sociala medier och mediesajter.

Ukrainska styrkor uppges ha tagit en rysk överstelöjtnant tillfånga i den pågående ukrainska motoffensiven i Charkiv-regionen.

https://www.expressen.se/nyheter/senaste-nytt-om-invasionen-av-ukraina/

Skulle detta vara sant så är det en bra fångst av Ukraina.
Fånga en rysk befälhavare är nog inte helt fel
Blir nog inte champange och rysk kaviar i lilla cellen för detta avskum!
Citera
2022-09-09, 13:36
  #211294
Medlem
Delphinuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenebris
Är det här ryssen som retirerar, tar det skrot de har kvar och åker hemåt? https://twitter.com/wartranslated/status/1568192282204987399?cxt=HHwWjoCzhc6kq8MrAAAA

Första klippet ser ut att vara en sommardag. Skuggorna antyder också att bilarna kör österut.
Citera
2022-09-09, 13:38
  #211295
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenebris
Är det här ryssen som retirerar, tar det skrot de har kvar och åker hemåt? https://twitter.com/wartranslated/status/1568192282204987399?cxt=HHwWjoCzhc6kq8MrAAAA
Fan, svastikan är borta på bilarna nu?

Vad handlar det om?
Citera
2022-09-09, 13:41
  #211296
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emtor
Om Ryssland nu åker på riktigt stryk och måste lämna Ukraina så kan man undra om Georgien, Moldavien och Vitryssland blir blir tuffa nog att ge Putin och ryssen et rejält piss off.
Putin kan omöjligt leva länge efter något sånt.
Men det mest intressanta är vad som händer på sikt i Ryssland om dom förlorar i Ukraina.
Att Putin har drömmen om ett Ryssland som skal vara världens främsta nation så är inte den gemene ryss ett dugg bättre. Förlorar dom nu så ligger viljan till hämnd och pyr från St. Petersburg till Vladivostok.

Men ryssarna har redan den inställningen. Bättre med ett svagt Ryssland som vill ha hämnd än ett starkt Ryssland som vill det. Den fria välden har inget att förlora. Att vara Ryssland till lags försökte man med 1991-2014 och det ledde bara till att de kunde bygga upp sin armé.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in