2022-09-09, 11:54
Medlem
Ryssarna gör nog ett tappert försök att pusha tillbaka offensiven i Kharkiv. Svårt att bedöma styrkan i den och om Ukraina kan hålla det de tagit.

Men om ryssarna misslyckas har de en svår sits. Då är nog bästa lösningen att ge upp kriget helt i Kharkiv-regionen, inklusive Izium.
Också släppa Kherson och dra sig tillbaka öster om floden, eftersom de ändå inte kan nå Odessa.

Sen fokusera helt på Donbas.
Då är vi helt tillbaka i samma situation som 2014, en köttkvarn i Donbas tills man till slut förmodligen landar i en vapenvila.
Citera
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
Känns som det försvunnit en massa rysstroll ur tråden sista tiden. Dom som jobbade åt Kreml och satt med översättnignsprogram och spred.en massa dynga. Spärrade?
Verkligen. Också en intressant signal.
Citera
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Känns som det försvunnit en massa rysstroll ur tråden sista tiden. Dom som jobbade åt Kreml och satt med översättnignsprogram och spred.en massa dynga. Spärrade?
Det verkar enligt Reddit vara stökigt i deras Telegram-kanaler. De väntar nog på direktiv

Efter kriget hoppas jag på en best of i humorforumet med citat ur den här tråden.
Citera
2022-09-09, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Gnälla på västs vapenleveranser som saknar betydelse och samtidigt importera detsamma från Nordkorea.

Det är trots allt kanske inte Natos proxykrig mot Ryssland. Utan Ukrainas (som provocerade Ryssland till sin "militära operation") proxykrig mot Nordkorea.

Kanske snart en rysktrolls sanning nära dig.

Det kanske är Nord-Korea som driver proxykrig mot Nato via korkade orcher?
Citera
2022-09-09, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Jag är övertygad om att det har bestämts från Västhåll att detta skall bli en stor näsbränna för Ryssland.
En av sådan art att det avskräcker från liknande vanvettsprojekt i framtiden.
Jag tror sålunda att Ryssland till slut inte kommer tillåtas att ha kvar något i Donbas samt Luhansk.
Krim må möjligen vara en aning mera diskutabelt,men efter ett krig så är det segraren som dikterar villkoren.och ingen maktspelare i Väst har någonsin erkänt Rysslands överhöghet på Krim..så jag tror inte att Ryssland kan behålla något här heller till slut.

Att en förlorande ockupationsmakt minimum måste dra sig tillbaka helt inom sina egna och generellt erkända gränser måste nog ses som ett minimikrav när den ryska förlusten är helt realiserad.
Jag tror inte att Ukrainas befolkning är beredda på att gå med på något mindre än det.

Det är för farligt att låta ryssarna behålla Krim. Utan Krim hade de aldrig kunnat invadera Kherson och Zaporozhzhia.
Skulle Ukraina ändå ge upp Krim så måste halvön avmilitariseras helt, dvs ingen rysk militär där alls, och Kerchbron måste rivas.
Citera
2022-09-09, 12:00
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Det är exakt därför som jag kommer för resten av mitt liv hata allt ryskt och alla som stöder något som är ryskt. Dom är nazister ut i fingertopparna.

När sovjetunionen föll ihop så var det fantastiskt, men det grumlades ganska fort av alla oligarker och maffian som tog över. När Putin kom så var hans enda bedrift att monopolisera maffian. Förtrycket bara ökade och ökade. Det säkraste är nog att slå en järnridå runt Ryssland. Befolkningen kan inte skylla ifrån sig dom bär en del av ansvaret.
Citera
2022-09-09, 12:01
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Jag hoppas och ber för att Nato tillhandahåller Ukraina med satellitbilder som visar ryska truppansamlingar. Ingenting i modern krigföring kommer undan en satellitbild.

Om nu Ukraina förses med satellitinformation så vet de nog ganska så exakt var ryssar har trupper och inte och hur de flyttar runt dem. Det bör vara så och jag hoppas att det är så. I varje fall så visar denna offensiv att Ukraina har ett övertag i strategisk information över Ryssland. Det är så förbannat viktigt.

Jag gissar på att Ukraina får en massa olika underrättelse ifrån väst, och troligen goda råd, om t.ex moder manöverkrigföring. Märkligt att rySSarna är så pissiga, med tanke på att de har tillgång till bl.a satelliter.

Slava Ukraini!
Citera
2022-09-09, 12:03
Medlem
HejaFinlands avatar
Den här videon borde de visa i hela Ryssland. Ryssland har skapat ett krigiskt folk som kommer strida till slutet. Undrar om man kan stoppa dem från att fortsätta in i Ryssland när de slängt ut ryssarna ur Ukraina?
https://twitter.com/ameswicksniper/status/1567861805413793794
Citera
2022-09-09, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Här i väst så kallar vi en invasion för en invasion och ett krig för ett krig.
Självklart. Varför vill du så kryptiskt påpeka detta, ska jag förstå det som att du tycker att USA invaderar eller att Ryssarna gör det?
Berätta i så fall gärna varför. Vi har ju inte en omröstning i tråden, vi diskuterar.

(Jo, jag fattar, men det bidrar ju väldigt lite till trådens fortskridande att skriva som du gör, det blir ju bara ett tyckande utan innehåll)

Interventions kallade USA många av sina senare engagemang, lååångt från sina egna gränser. Så i sak så har du ju helt fel
Citera
2022-09-09, 12:06
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Jag hoppas och ber för att Nato tillhandahåller Ukraina med satellitbilder som visar ryska truppansamlingar. Ingenting i modern krigföring kommer undan en satellitbild.

Om nu Ukraina förses med satellitinformation så vet de nog ganska så exakt var ryssar har trupper och inte och hur de flyttar runt dem. Det bör vara så och jag hoppas att det är så. I varje fall så visar denna offensiv att Ukraina har ett övertag i strategisk information över Ryssland. Det är så förbannat viktigt.

De får information i realtid, även från alla signalspaningsplan som flyger 24/7 i Östeuropa och Svarta Havet. Även Sverige bidrar med ett sådant flygplan. Det är mycket svårt för Ryssland att göra något i hemlighet. Satelliterna har dock en svaghet och det är mulet väder.
Citera
2022-09-09, 12:07
Medlem
Citat:
Känns som det försvunnit en massa rysstroll ur tråden sista tiden. Dom som jobbade åt Kreml och satt med översättningsprogram och spred en massa dynga. Spärrade?

Verkligen! Kreml var kanske inte nöjda med deras arbetsinsats eller så avvaktar de nytt manus😉
Citera
2022-09-09, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noone1
Ryssarna gör nog ett tappert försök att pusha tillbaka offensiven i Kharkiv. Svårt att bedöma styrkan i den och om Ukraina kan hålla det de tagit.

Men om ryssarna misslyckas har de en svår sits. Då är nog bästa lösningen att ge upp kriget helt i Kharkiv-regionen, inklusive Izium.
Också släppa Kherson och dra sig tillbaka öster om floden, eftersom de ändå inte kan nå Odessa.

Sen fokusera helt på Donbas.
Då är vi helt tillbaka i samma situation som 2014, en köttkvarn i Donbas tills man till slut förmodligen landar i en vapenvila.

Problemet är att norra ryska fronten är beroende av järnvägsknuten i Kupyansk. Skärs försörjningslinjerna av kommer det att bli svårt att fortsatt hålla linjerna norr om Ukrainas i Donbass (Izium-Lyman-Severodonetsk). Sannolikt försörjs även ryska armén i norra Donbass genom den här järnvägen. En lyckad ukrainsk offensiv mot Kupyansk försvårar alltså rysk offensiv i Donbass.

https://mobile.twitter.com/Djshaw62/status/1567480290259468289
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in