2022-09-08, 21:52
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Jo jag kom på det sedan. Men den är lång och bred den där floden med namnet Osk....något. Den går i nord-sydlig riktning och stänger in ryssarna i Izium längre söderut. Ska de dra sig neråt Lyman?

det finns en bro över floden öster om Izium som de kan fly över. Vid en ort som heter oskil men det finns en flod till nära Izium så de får nog skynda sig om de inte skall bli instängda. Det kan hända att de flesta redan har stuckit och vi ser små upprensningar nu. Ukraina är hemliga med detaljerna.
Citera
2022-09-08, 21:54
Medlem
Tvonds avatar
Skapligt bara att lyfta på den imaginära hatten för ett väl utfört arbete av UAF hittils

Citat:
Zelensky: Armed Forces have liberated over 1,000 square kilometers of Ukrainian land since Sept. 1.

President Volodymyr Zelensky said the Ukrainian military has already liberated dozens of settlements as part of the ongoing counteroffensive in Kherson and Kharkiv oblasts.

Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Alla ryssråttor har försvunnit från tråden sedan några dagar tillbaka. Inte ens HepatitCat-X har något vitsigt att komma med längre. Luften har gått ur dem totalt.
Serben Daniel va inne å trolla Med nån länk idag

Å han som leker spanjor retardo ville sätta pengar hur kriget skulle gå
Citera
Medlem
donald12s avatar
Storyn hur Ukraina kunde skjuta HARM antiradar missiler från sina MIG 29....

https://youtu.be/eKljpfkkrBk
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Ja, jag håller med om att det är svårt att tro på detta. Men det finns nu multipla källor som säger samma sak. Ytterligare en:

https://www.kyivpost.com/russia/local-st-petersburg-deputies-urge-putin-be-removed.html

De tjänstemän som skrivit under denna begäran om att åtala Putin för förräderi bör absolut inte gå nära några öppna fönster den närmsta tiden. Eller pågår det något bakom kulisserna i Ryssland? Har de fått nog av Dåren i Kreml?

Tillägg: Lite extra pikant att de som begärt Putlers avsättande är från hans egen hemstad St Petersburg. Måste svida lite för Vladolf.......
Det kokar lite nu ja, och från personer som håller väldigt högt anseende och är förbannat svåra att "tvätta bort" till och med för en inavlad Itkursk-bo. Det är detta som all energi går åt till för stunden inom Ryssland. Det talas inte om, och det görs allt för att gömmas eftersom att det är det reella hotet som skådas för hela etablissemanget. Men Ja, det har startat, och enda räddningen är gammal hederlig kommunistisk agenda till att stävja och stoppa det....med andra ord, omöjligt.
Citera
2022-09-08, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Men det går inte med 250’ i Ukraina totalt till 1000 km front. Jag har tidigare uppskattat att man då kan ha max 150 man/km front. Om man sprider ut dem på 4 eller fler linjer på 6 km djup, då blir det 30-40 man och 2-3 pansarfordon per km i varje linje. Det går ju inte, för de skulle inte ens se varandra.

Man håller inte hela bredden. Det är vad du missar i dina analyser. Sen består djupet av 4-5 linjer. Men flera av dem är tomma. Det innebär att man retirerar bakåt till linje 4-5. sen går man till motanfall.

Ukrainarna gör samma sak.
Citera
2022-09-08, 21:56
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Det var som fan! Du kanske inte gillar Putler, trots att dina inlägg handlar om att "Ukraina inte har en chans att vinna". Kom ihåg att militära bedömmare ifrån väst trodde att "Kyiv skulle falla eller vara omringat inom 3 dygn".

Tilläggas skall att det toapappret är lite för dyrt för mig. Men onekligen en speciell känsla att torka sig med det! Men när Putler väl, likt Mussolini hänger upp och ner i en lyktstolpe, så beställer jag hem en rulle för att kunna fira, på toan också!

Slava Ukraini!

Jag är inget större Putin-fan, det är bara ett löjligt epitet man får klistrat på sig om man ifrågasätter Washingtons och Kievs vansinniga agerande sedan statskuppen 2014. Jag har en viss förståelse för Rysslands agerande även om jag självklart inte hurrar över invasionen eller sitter och gottar mig åt ukrainska soldaters död (Azov, Högra Sektorn, Aidar och liknande ultranationalister undantagna).

Putin är auktoritär med vissa diktatoriska tendenser, men man måste ändå acceptera honom som Rysslands legitime ledare eftersom han har en stor majoritet av ryssarna bakom sig. Putin är inte värre än Erdogan, Bolsonaro, Duterte eller Trump som jag ser det, oavsett vad den massiva propagandan säger. Det Washington pysslar med - försök till regimväxling i Kreml - är totalt livsfarligt enligt mig.
Citera
2022-09-08, 21:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Det är en fråga om tid..och den kan vara kort eftersom allt går som det måste gå.
Putin är dead man walking sedan 24 Februari 2022..och vi vet ju hur det till slut går för kräk som Putin.
En fängelsecell alternativt ett rep..eller kula.
Vladimir Putin har drivit Ryssland till avgrundens rand,och det är alldeles självklart att det finns personer i nyckelpositioner som inser detta.
Framtiden är ljus för Ukraina.För nazistregimen Putin så är den nattsvart

Hade han fått inta ukraina utan att "vi i väst är bäst" hade lagt sig i hade han kunnat sitta länge.

Jag vill gå så långt som att säga att i mångt och mycket hade ett fredligt samgående av Ryssland och Ukraina varit möjligt genom förhandlingar om inte krigshökarna fått luft under vingarna
Citera
2022-09-08, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Som någon sa på en annan sajt att St Petersburg är nog den mest demokratiskt orienterade delen av Ryssland vilket gör det svårare för Putin och hans anhängare att "gå på" undertecknarna av förslaget till Duman.
För stunden sitter faktiskt hans värsta fiender i Moskva och inte i Petersburg. En mycket effektiv hantering utav Staden(Moskva), inkl allt från sjukvård till infrastruktur har bedrivits de senaste 7 åren, och med ett utomordentligt lyckat resultat. Där ligger mr Putins rädsla eftersom att detta inte har varit med hjälp eller påverkat utav honom eller hans parti
Citera
2022-09-08, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Jag är inget större Putin-fan, det är bara ett löjligt epitet man får klistrat på sig om man ifrågasätter Washingtons och Kievs vansinniga agerande sedan statskuppen 2014. Jag har en viss förståelse för Rysslands agerande även om jag självklart inte hurrar över invasionen eller sitter och gottar mig åt ukrainska soldaters död (Azov, Högra Sektorn, Aidar och liknande ultranationalister undantagna).

Putin är auktoritär med vissa diktatoriska tendenser, men man måste ändå acceptera honom som Rysslands legitime ledare eftersom han har en stor majoritet av ryssarna bakom sig. Putin är inte värre än Erdogan, Bolsonaro, Duterte eller Trump som jag ser det, oavsett vad den massiva propagandan säger. Det Washington pysslar med - försök till regimväxling i Kreml - är totalt livsfarligt enligt mig.
Om du nu inte gillar Putin utan är här för att beskriva ditt missnöje gentemot oss amerikaner, så har du likförbannat hamnat i fel tråd. Simpelt visst?
Citera
2022-09-08, 22:01
Medlem
Sgt.Blands avatar
Släpptes en bild nyss som visar på att Izyum är nära för UAF. Vet dock inte exakt plats på var bilden är tagen.

https://twitter.com/ThomasVLinge/status/1567960336342327296
Citera
2022-09-08, 22:01
Medlem
HejaFinlands avatar
Fler befriade människor, nu i Balakliia. Läste att ryssar retirerar norrut till Schechenkove så de verkar ha kontrollen norr om Balakliia-Kupiansk. Ukraina kanske viker av söderut mot Izium istället?
https://twitter.com/WarMonitor3/status/1567953426998333441
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in