2022-09-07, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Nordkorea är extremt korrumperat och styrs av en liten maktelit.

Men de har säkert en hel del kanoner av modell äldre.
Ingen behöver milimeterprecision när det finns många ukrainska soldater och deras posteringar att sikta på med feta laddningar. De stryker med som grävlingar i alla fall.

Rimligen har kanonerna transporterats till Ryssland via Kina - järnvägen är ju det enda rimliga alternativet och att ta dem direkt till Vladivostok sjövägen från Nordkorea hade inneburit en del logistiska risker. Men med järnvägen Peking-Mongoliet - Irkutsk är det inga problem och dessutom snabbare. Det leder till två slutsatser:

1) Kina är helt införstått med denna stödinsats från NK och hjälper aktivt till. De tänker inte backa från att stötta Ryssland.

2) Beslutet bör ha tagits för en tid sedan, inte som en direkt respons på de senaste dagarnas häöndelser vid sydfronten. Det tar minst en vecka att frakta de här kanonerna på tåg från Nordkorea till södra Ryssland.
Citera
2022-09-07, 08:09
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WonDash
Patetiska ryssar som är påväg att skapa ett nytt Tjernobyl och samtidigt håller arbetarna på kärnkraftverket som gisslan och vägrar låta dom träffa sina familjer pga dom ej har kompetensen att driva det själva. Patetiskt och desperat

Det djävliga är att förutom att skita ner europa (med att skapa ett nytt tjernobyl)..., så kommer det även ge miljömuppar/politiker i europa "vatten på kvarn", med att inte bygga ut kärnkraften i europa. Om något skit sker dvs..

Blir nästan lite konspiratorisk, att Putin skulle låta någon "olycka" ske.
Senast redigerad av Snapcount 2022-09-07 kl. 08:12.
Citera
2022-09-07, 08:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Ok så nu teleporterar ryssar sig över floden eller vad då 🤔 "ingen strategisk betydelse " största bron i hela regionen är lite som att Normandie inte heller hade någon strategisk betydelse i andra Världskriget
Kanske det!

Eller så har man alternativa rutter som det aldrig pratas om i pro-ukrainska kanaler eller hos UK MoD.

Vad vet jag?

Det enda jag vet är att ryssarna inte har några planer på att lämna.
Citera
2022-09-07, 08:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Ja, den alternativa försörjningsleden är en pråm som lastar 9 lastbilar åt gången och sedan skall åka ca 1 km ut genom en kanal och över floden. Det krävs ingen större kunskap om logistik för att förstå att detta försämrar försörjningsituationen för de 10 000-tals trupperna norr om floden. Som referens kan man ta att en enda haubits kan skjuta upp ett lastbilslass på en dag.

Men du verkar leva i fullständig förnekelse om att det är ett problem med en >500 m bred flod utan fungerande broar. Tidigare hävdade du att man slagit pontonbroar över, men då är det märkligt att det finns satellitbilder från slutet av augusti som visar en färja vid platsen för järnvägsbron, tycker du inte?

Vad vi andra ser är en person som ständigt flyttar målstolpar och tar nya positioner när påståenden visat sig inte stämma. Hur var det med de ukrainska amfibiattackerna mot kärnkraftverket som du påstått hänt upprepade gånger? Kan du nu medge att det var en propagandalögn?
Men nu har bron varit högst begränsad användningsbar sedan de ukrainska attackerna börjat.

Och som sagt, det finns inga som helst tecken på att ryssarna tänker lämna.
Citera
2022-09-07, 08:14
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Det existerar bara i OSINT-familjens fantasi. Någon sådan har aldrig publicerats.

Är du läskunnig? Jag medgav att det inte finns någon sådan publicerad tidsplan, men att den fanns inofficiellt/opublicerad och att det är uppenbart. Du förstår vad det betyder?
Eller är det så att ni bränner era få hjärnceller av att ta del av den ryska propagandan att ni inte ens kan ta till er enkel text? Svårt föra någon som helst vettig diskussion då. Men det är ju inte heller er agenda.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Det djävliga är att förutom att skita ner europa (med att skapa ett nytt tjernobyl)..., så kommer det även ge miljömuppar/politiker i europa "vatten på kvarn", med att inte bygga ut kärnkraften i europa. Om något skit sker dvs..

Blir nästan lite konspiratorisk, att Putin skulle låta någon "olycka" ske.
Varför sa man inte det i rapporten. Vad hindrade dem att säga att Ryssland var skyldigt till det?

Skulle tro att det räcker med en kompass och karta för att på plats få en uppfattning var det har skjutits ifrån.
Citera
Medlem
Fria fantasier. Valet ställs in pga säkerhetsläget men allt går enligt plan.
Produktionen går för högvarv men man ska köpa gammalt skit från NK

Lögn säger serben, redan grönt ljus från Kina säger nazisten.
Ingen läser ens manus längre.

Den bästa är "broar har ingen betydelse i krig". Jag som tittar om band of brothers känner inte igen detta....
Citera
2022-09-07, 08:16
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Kanske det!

Eller så har man alternativa rutter som det aldrig pratas om i pro-ukrainska kanaler eller hos UK MoD.

Vad vet jag?

Det enda jag vet är att ryssarna inte har några planer på att lämna.

Du påstår en sak men svara vad vet jag dags att logga ut kanske Ryssarna behöver inte ha några planer på att lämna det gör de endå i svart säck en ca 400 st per dag. Alternativa rutter består av någon enstaka pråm känns som en kraftig nedgradering jämfört med en 4 filig bro tycker du inte de själv
Citera
2022-09-07, 08:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Är du läskunnig? Jag medgav att det inte finns någon sådan publicerad tidsplan, men att den fanns inofficiellt/opublicerad och att det är uppenbart. Du förstår vad det betyder?
Eller är det så att ni bränner era få hjärnceller av att ta del av den ryska propagandan att ni inte ens kan ta till er enkel text? Svårt föra någon som helst vettig diskussion då. Men det är ju inte heller er agenda.
Jag har inte sett någon sådan plan helt enkelt.

Och det är ganska uppenbart att det inte finns någon anledning till brådska för Putin. Tvärtom ju längre det drar ut på tiden desto hårdare slår det mot EU och NATO framförallt.

De sekundära objektiven i Putins plan.
Citera
2022-09-07, 08:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Du påstår en sak men svara vad vet jag dags att logga ut kanske Ryssarna behöver inte ha några planer på att lämna det gör de endå i svart säck en ca 400 st per dag. Alternativa rutter består av någon enstaka pråm känns som en kraftig nedgradering jämfört med en 4 filig bro tycker du inte de själv
Det är väl det jag säger. En fungerande bro skulle underlätta.

Men uppenbarligen är försörjningen inte ett oöverkomligt problem då ryssarna inte signalerat på något sätt detta. Tvärtom ser man truppförstärkningar på väg mot regionen.
Citera
2022-09-07, 08:20
Medlem
Citat:

Och det är ganska uppenbart att det inte finns någon anledning till brådska för Putin. Tvärtom ju längre det drar ut på tiden desto hårdare slår det mot EU och NATO framförallt.

Nu börjar vi ringa in problemet.
Kan du sätta dig in i hur ointressant det är för andra vad du sett och inte sett?

Du ser INGA fördelar för Ryssland att ha avslutat kriget i mars april någon gång nu när kapaciteten uppenbarligen finns?
Citera
2022-09-07, 08:21
Medlem
polagoms avatar
Citat:

Svårt att se hur ett utdraget krig är något som Putin mår gott av. Kanske på något sjukt sett mentalt då han fortfarande föreställer sig som ledaren som erövrade Ukraina mm.
Men kriget kostar på flera olika sätt för Ryssland och det finns så klart en gräns för vad de har råd med, i pengar, trupper, etc.

Sen är det också så att kriget kostar multum för Europa, och tills vi har ersatt Rysslands oljor och energi på andra prisvärda sätt så mår inte väst bra av det heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in