2022-09-06, 19:59
Avstängd
OSS117s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Don.C
T90 må vara ryssarnas nyaste vagn men är bara ännu en uppgradering av gamla sovjetiska vagnar och absolut inte något hypermodernt. Deras nästa generation, T14, har de väl 2-3 stycken av och hela utvecklingen verkar ligga nere.

Av 1012 tanks som är bekräftat förlorade är minst 22 stycken T90 (varav 3 M) (206 tanks har varit i sådant skick att modell inte kunnat fastställas).

Jag tror inte Ukraina är särskilt oroliga över att det rullar in 20-30 T90.
Ja även t-90 saknar väl skydd mot takslående PV-vapen typ Javelin, Stugna och NLAW.

Dessa 30 vagnar blir inte långlivade....
Citera
2022-09-06, 20:01
Medlem
Det är något på gång på charkivfronten nu.
Zelenskyj ska informera om detta i kvällens nyheter.
Citera
2022-09-06, 20:02
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Hoppas verkligen att du får rätt. Jag tror dock inte att han kommer att angripa oligarkerna eftersom han "ägs" av en av de största och enligt reportrar utan gränser själv har många miljoner undanstoppade i utlandet.
Superskurken Putin som tvingar av "sina" oligarker 50% som gör honom till värdens rikaste man?
https://.svt.se/nyheter/utrikes/putin-kan-vara-varldens-nast-rikaste-man
Senast redigerad av Taggad 2022-09-06 kl. 20:05.
Citera
2022-09-06, 20:04
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parklane

Vi lever i spännande tider nu. Misstänker det är massiv fanflykt bland ryssar, dom har tagit stora mängder krigsfångar, alternativt dödat enorma mängder.
Citera
2022-09-06, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Ska vi prata om forna Jugoslavien och är rösterna i Kosovo sanna efter ockupation av NATO? "Demokratierna" i Irak och Afganistan, kan vi lita på folkets röster där? Litar man på rösterna och valen i USA numera?

Putin är lika lite idol som Biden men den första är helt klart smartare eller hur. Både Ryssland och USA leker med ännu korkade ledare än Biden i EU.

Det var ett val av majoriteten på Krim och skulle folk inte trivas så skulle vi se protester eller hur? Men naturligtvis förtrycks folken utanför väst och kan inte protestera eller göra sin röst hörd? Får jag gör min röst hörd utan att bli påhoppad och förtryckt?

Vilket NATO-land hade Ryssland gräns emot? Du måste mena Sovjetländer. Det är nog bättre du går och rullar dig i ditt hat istället.
Och där kom Kosovo in i det hela ja. INNAN jag hade skrivit mitt inlägg. Så, Vad fan vet DU om Kosovo då??? LÄGG AV NU för helvete, för du är ute på hal is din stackars sate. Här sitter du och använder konflikter som format en hel del folk genom tidens gång för din egen agendas skull, och dessutom slapp du allt de innebar. VEM FAN är du till att sitta och spela allan här?? Har du möjligtvis varit medverkande i mr RAYBANS speciella GSU-utbildning? Eller drack du roibos i Kongo? Lägg av nu ok! Det börjar bli lite irriterande med ditt användande utav saker du inte har en jävla aning om. Copy and paste shyte från en liten vrå på andra våningen på St.Görans gör inte att DU fått lov att sitta och fördöma andra här. Du är inbjuden till grillpartyt nästa lördag. Nej, inget behöver tas med, förutom en pamflett som beskriver Ukrainas nöd
Citera
2022-09-06, 20:08
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Vilket NATO-land hade Ryssland gräns emot? Du måste mena Sovjetländer. Det är nog bättre du går och rullar dig i ditt hat istället.
Norge är det första jag tänker på, kanske även USA skall räknas om man ser till vattengräns mellan Ryssland/Alaska. Nordpolen räknas nog som neutralt annars finns gränser även där men då mot Kanada.
Citera
2022-09-06, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Vi lever i spännande tider nu. Misstänker det är massiv fanflykt bland ryssar, dom har tagit stora mängder krigsfångar, alternativt dödat enorma mängder.
Har säkert något att göra med Balakliya.
Citera
2022-09-06, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Jag kan försäkra dig om att jag inte är hjärndöd. Du är dock oerhört naiv om du tror att du ser igenom rysstrollens propaganda och desinformation.

Man ser absolut inte igenom de flesta ryss-trollen – det är bara de mest uppenbara trollen där man förstår att det är ryssar. Rysstrollen spär på polariseringar som redan finns i syfte att söndra. Bilden av Sverige som ett land på randen till kollaps, är helt och hållet skapad av Kreml. Den som lägger sin röst på AfS i söndagens val, gör det eftersom man dirigerats dit av Putins lakejer.

Rekommenderad läsning för dig som tror att du har förmågan att känna igen ryska nättroll:
https://webbdagarna.se/vad-varje-marknadsforare-bor-veta-om-ryska-trollfabriker-blogg/
Ett mycket sansat inlägg av någon som har ett huvud. Tack för att du höjer kvaliteten i denna tråd. Ovärderligt.
Citera
2022-09-06, 20:13
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Vilka då kvällens nyheter?
Citera
Medlem
Citat:
Ryssland har tydligen inte offrat en rubel för att söndra EU, det gjorde vi själva genom att sätta dessa dåraktiga sanktioner. Rysslands intresse är Ukraina och att demilitarisera landet och hjälpa folket i östra och södra Ukraina som fått nog av Kiev-regimen.

Du får väl åka till Ryssland och se själv eftersom du inte tror andra. Åk även till USA och de fattigare delarna och se hur det ser ut där. Lite mer resande i världen och du kommer att få en annan syn på mycket.

Ryssland har satsat stora pengar under många år för att stödja ytterlighetspartier inom EU. Vilket är klarlagt sen länge.
En exttemt liten minoritet av befolkningen i Donbass ville bli en del av Ryssland. Pratar vi södra Ukraina var det väl enbart några enstaka fyllon och kommunister.

Det finns fattiga i USA ja, men har du rest på landsbygden i den asiatiska delen av Ryssland?
Jag besökt bägge länderna och den fattigdom och missär jag sett i Ryssland går inte att beskriva.
Bor du utanför St. Petersburg eller Moskva är det lyx att ha rinnande vatten och eget badrum.
I de städer jag besökt har medelklassen delat badrum och bor som barnfamilj i 2 rum och kök.
Väx upp se dig omkring i världen och försök att se igenom grov propaganda
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:

Var det inte en väg/järnvägslinje österom Kharkov.., som hade betydelse för ryssarnas förmåga.., rent logistkmässigt..för donbass ?

Vill minnas det.
Citera
2022-09-06, 20:15
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Har du en länk till var du hört detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in