Citat:
Ursprungligen postat av
Manskahahusvagn
I mars sa man att Ryssland skulle ha slut i april, i september säger man vid årsskiftet. Vid årsskiftet är antagligen Ukraina en rysk provins.
Det är korrekt att Ryssland inte kommer från slut på granater. Du har oftast fel men då du har rätt så är det så. Det spelar ingen roll vilken OSINT-källa eller svensk överste som säger att ryssarna "håller på att få slut".
Ryssland har en proportionerad tillverkningsindustri för detta scenario där inga sanktioner spelar roll då det är en relativt enkel och förfinad industriprocess.
Gjuta/pressa, svarv och fräs.
Även om Ryssland är lite retarded klarar de dra igång produktionslinjer för dumma granater och producera löjliga mängder. Så du har rätt i att detta påstående är en sådan där hoppfull clickbait.
Skälet till att Rysslands artilleri gör mindre och mindre väsen (bokstavligen) är ett helt annat. Det är att Ukraina under ett par månader har varit framgångsrika i att förstöra de frontnära lagren i kombination med att de skapat en svår försörjningssituation. Detta gör att Ryssland inte får fram samma antal som förut till användning.
Ukraina kommer däremot
inte vara en rysk provins vid årsskiftet.
Realistiskt:
Kherson kommer att vara återtaget, men övriga fronter kommer att ha blivit ännu mer statiska och solida. I övrigt har man börja förhandla om nedan:
- Ryssen "köper" Krim. (d.v.s de får Krim)
- En liten del av östra Ukraina lika så.
- Ryssland drar sig tillbaka Från Mariupol / Zaporizjzja.
- Ukrainas regering byts inte ut av Ryssland. Zelensky sitter tryggt.
- Ukraina får ha hur stark försvarsmakt de vill men de går inte med i Nato
- Ryssland pröjsar någon form av skadestånd i gas för att sanktionerna ska släppas tidigare.
- Ukraina påbörjar EU medlemskap (som kommer ta tid) och tar tillfället i akt att reformera ytterligare
Detta är ungefär hur det kommer sluta. Jag skrev det i en av mina första poster i tråden.
Ingen stridande part kommer få en total militär seger där de får exakt som de vill.
Min punktlista är den rimligaste kompromissen.