Citat:
Ursprungligen postat av
Saruman
Ukraina är ett demokratiskt land. De ukrainska soldater som dör, gör det för att försvara demokratin. Det har alltid funnits psykopatiska diktatorer, och Putin är bara en i raden. Vi i demokratiska länder behöver stå upp för vår demokrati och skicka hem orcherna till Mordor när de dyker upp. Zelenskyj och det ukrainska folket gör helt rätt. Putin och ryssarna har inga goda avsikter.
Nej, Ukraina är inte ett demokratiskt land efter 2014. Känner du till de allra nyaste medialagarna som parlamentet röstat igenom efter att dom själva gett sig en 70%-ig lönehöjning? Man vill även göra om sina sexlagar för att kunna tjäna pengar på sina kvinnor. Listan på odemokratiska handlingar kan göras lång men du känner till allt detta och vad råskinnen i Ukraina är ute efter. Du är med dom och vi får hoppas att sådana som du aldrig får makten i vårt land. Det är riktigt synd om folket i Ukraina och kön av bilar till de södra delarna växer.
Tyvärr har vår demokrati i väst urholkats och är bara tomma skal där det är enkelt för andra att manipulera resultaten av "folkviljan". Demokratin utvecklades till att bli det perfekta verktyget till att hålla länder svaga och Washington utnyttjar det maximalt. Dags för oss att stärka vår demokrati, självförsörjning och suveränitet gentemot EU och USA, handla och tänka själva så vi i fortsättningen inte hamnar i dessa situationer där vi själva inte kan göra val.
Sen slåss inte det ukrainska folket för vår demokrati utan enbart för att säkra billiga naturresurser och hålla Ryssland nere. Man har redan börjat sälja ut land och industrier i Ukriana och nationalister har inte tid att bråka om det som dom gjorde tidigare. Senare kommer ju det ukrainska folket att förstå varför dom blev utnyttjade, varför dom skulle slåss till sista man för vår "demokrati" då vi bara ser på och glatt hejar vidare.
Vad det gäller Ryssland så säkrar dom troligtvis sitt land och folk i Ukraina och vänder övriga Europa ryggen så du behöver inte oroa dig. Men du kan inte ens då glömma Ryssland utan måste ha krig och konflikt med landet. Varför åker du inte till Ukraina och hjälper dom i kriget då du brinner så starkt för saken undrar man ofta. Jag menar att du också bör kämpa för vår demokrati men du tycker egentligen inte att den är värd att död för, det ska bara ukrainare göra. Själv vill jag bara ha lugn och ro, bedriva handel och förhandlingar tidigare med Ryssland hade inte kostat oss något men andra har andra ideér här i livet. Jag hade gärna velat skona den goda delen av det Ukrianska folket detta. Nu får Ryssland rensa upp i Ukraina efter att vi dumt gett Ryssland och Kina taktpinnen för det blir dom två som dikterar villkoren i framtiden så vi får hoppas dom gör det med omsorg för människor och välvilja. Ur mitt perspektiv är det väst gör så jävla korkat för trots alla brister i vår demokrati så är det det bästa vi har på klotet och det går att göra bättre. Nu har vi tyvärr bevisat för andra länder utanför att demokratier är svaga och korkade och dom följer heller Ryssland och Kinas exempel.