2022-09-05, 13:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Magica-Lazio
Johan Pehrson verkar apatisk och väldigt grå vid intervjuer. Men han är anledningen till att jag kommer rösta på L efter alla debatter. Fattar inte hur de kan haft sådana puckon som Jan Björklund och namko Sabuni tidigare. Johan känns som en klassisk liberal partiledare.

Perfekt för oss urbana medelklassväljare med ett så bra alternativ detta valet. Jag står fast vid att jag hoppas på S/M/L majoritets regering. Blir mitten politik av det hela.

Det kommer det att bli. MA kommer att vinna med minsta möjliga marginal (givet siffrorna), och kommer sedan att söka sig mot UK tillsammans med AL. JP ansluter så småningom. Där har vi den kommande samlingsregeringen.

Helt klart det bästa som kan hända Sverige.
Citera
2022-09-05, 13:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Det kommer det att bli. MA kommer att vinna med minsta möjliga marginal (givet siffrorna), och kommer sedan att söka sig mot UK tillsammans med AL. JP ansluter så småningom. Där har vi den kommande samlingsregeringen.

Det här måste väl ändå vara ett av de mest osannolika scenarierna som kommer att ske. M kommer ju försvinna under S tyngd i såna fall. Även om jag själv hade tyckt det var bra.
Citera
2022-09-05, 13:35
Avslutad
Sverigedemokraterna stabilt på 20%+ vid en sammanvägning av mätningarna.

Novus idag:

SD 20,0% (+0,2)
Citera
2022-09-05, 13:39
Medlem
Nej detta är inte avgjort! Absolut inte! Det brukar vara så att det är S som har dom flesta soffliggarna, dom är för slöa för att rösta.

SD-folket är motiverade.

Oavsett detta, fy fan vad tråkig den där Johan Persson är, jag tål inte att se honom. Hellre då Nooshi som är som en vanlig tjej med tuttar.

Jag litar inte alls på opinionsinstituten detta året. Hoppas vi kan lita på att valet blir hederligt.
Citera
2022-09-05, 13:40
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magica-Lazio
Johan Pehrson verkar apatisk och väldigt grå vid intervjuer. Men han är anledningen till att jag kommer rösta på L efter alla debatter. Fattar inte hur de kan haft sådana puckon som Jan Björklund och namko Sabuni tidigare. Johan känns som en klassisk liberal partiledare.

Perfekt för oss urbana medelklassväljare med ett så bra alternativ detta valet. Jag står fast vid att jag hoppas på S/M/L majoritets regering. Blir mitten politik av det hela.

Har du inte fattat att globalisterna gör allt vad dom kan för att avskaffa medelklassen, inte bara i Sverige, utan också i övriga Europa?

Kanske går det upp ett ljus för dig lagom till våren 2023, när massarbetslösheten slår till på allvar, och den överbelånade medelklassen inte längre kan betala räntorna på sina lån, gäller särskilt den urbana medelklassen i storstäderna. Inflationen biter sig fast och skatterna höjs. Vilken klass tror du kommer att få ta notan?
Citera
2022-09-05, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krimkoll
Sverigedemokraterna stabilt på 20%+ vid en sammanvägning av mätningarna.

Novus idag:

SD 20,0% (+0,2)

Bra men jag gillar inte sammanvägningar. Det blir ju inte helt aktuella siffror. Jag har tippat SD på 20,3% men jag tycker mig ha sett en rörelse nedåt. Men det kanske lyfter igen efter slutdebatterna.
Citera
2022-09-05, 13:42
Medlem
Magica-Lazios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro

Precis, bra mycket bättre än alliansen som var för högerviktat. Blir det S/M/C/L så blir det förmodligen strax höger om mitten (vilket är i princip L politik). Det kan räcka med bara C eller bara L för majoritet för S/M. Jag är helt säker på att det blir både bättre med L för att C drar mer åt höger än M i många frågor därför har jag farhågor med en sådan regering, L är mer socialt samvete än vad C är.

1. Nej till S/M/C i majoritet
2. Ja till S/M/L i majoritet
3. Tveksam till S/M/C/L

Vi får väl se. Sjunker C och L ökar. Och ett av alternativen räcker för majoritet för M+S så handlar det bara om förhandlingar i slutändan. Onödigt med 4 partier om 3 räcker för majoritet.
Senast redigerad av Magica-Lazio 2022-09-05 kl. 13:49.
Citera
2022-09-05, 13:42
Medlem
Vad brukar SVT:s vallokalundersökning ha för felprocent?
Citera
2022-09-05, 13:50
Medlem
Nu har plötsligt Vänstersidan 51.2% hos novus.

Högern 48.2%

Så såg det inte ut imorse det var jämnare då. Efter deras uppdatering.

Således har dom justerat sina siffror 2 gånger idag.

Centern bland annat ökat 0.8% till.

https://www.svt.se/datajournalistik/val2022/valjarbarometer-dag-for-dag/
Citera
2022-09-05, 13:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Heymid
Vad brukar SVT:s vallokalundersökning ha för felprocent?

VALU träffar på intet sätt helt rätt, i valu 2018 blev det flera procentenheter fel, underskattade S och M med 2%, överskattade SD med 2%, överskattade V och KD med 1% och fått MP, C och L hyfsat rätt.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Opinionsunders%C3%B6kningar_inf%C3%B6r_riksdagsval et_i_Sverige_2018#SVT:s_vallokalunders%C3%B6kning
Citera
2022-09-05, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lloydfabege
VALU träffar på intet sätt helt rätt, i valu 2018 blev det flera procentenheter fel, underskattade S och M med 2%, överskattade SD med 2%, överskattade V och KD med 1% och fått MP, C och L hyfsat rätt.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Opinionsunders%C3%B6kningar_inf%C3%B6r_riksdagsval et_i_Sverige_2018#SVT:s_vallokalunders%C3%B6kning
Ja, visst kan det vara en felmarginal som ger utrymme för att blocket med färre röster ändå vinner?
Citera
2022-09-05, 13:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Heymid
Ja, visst kan det vara en felmarginal som ger utrymme för att blocket med färre röster ändå vinner?

Ja, exakt. I VALU 2018 så ser du att VALU prognostiserade att Alliansen blev 0,2% större än rödgröna men så blev det alltså inte, utan rödgröna blev 0,4 större. Små skillnader. Det är ju _rätt_ bra tippat ändå får man ändå erkänna men när det är så små skillnader mellan blocken blir det i princip omöjligt att veta vilka som leder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in