2022-09-04, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Anledningen till att just MP tappar så mycket i valspurten handlar enligt min mening om debatterna.
MP klarar helt enkelt inte av att hantera kritik mot sina teorier om klimat-katastrof.
Så var det förra valet, och likadant kommer det bli vid detta val.
Vi har tur att det är Stenevi som är det kvinnliga språkröret nu eftersom hon representerar allt som folk tycker illa om med MP. En dryg, självgod, snipig von Oben marinerad i härskarteknik modell "men lilla Jimmie, du förstår inte sånt här".

Det gör att MP drar nitlotten oavsett vilket av språkrören de skickar till en TV-debatt. Den tragikomiskt menlöse Bolund eller den djupt osympatiska Stenevi.

Så än finns chansen att MP faktiskt hamnar på fel sida av spärren när det gäller.

Citat:
Ursprungligen postat av NukeTheWhales
Vi kan jämföra senaste siffrorna (samma som jag postade innan) med undersökningarna före förra valet.

Då ser det ut såhär. Vänstra siffran är dagens (eller senaste) mätning. Mellersta siffran är sista mätning inför valet 2018. Högra siffran, inom parentes, är näst sista mätning före valet 2018.

Senaste mätning - sista mätning 2018 - (näst sista mätning 2018)

Novus - 4,8 % - 5,0 % (5,7 %)
Sifo - 4,8 % - 6,2 % (6,2 %)
Ipsos - 5,7 % - 4,8 % (5,0 %)
Sentio - 4,4 % - 4,4 % (4,7 %)
Demoskop - 5,3 % - 5,3 % (4,8 %)
Skop - 7.6% - 4,9 % (5,7 %)

MP är idag lite lägre än sista mätningarna före valet 2018 hos Novus och Sifo.
Är på samma siffror hos Sentio och Demoskop. (coincidence!)
MP är idag lite högre än sista mätningarna före valet 2018 hos Ipsos och Skop.

Så det är väldigt jämnt och ganska lika förra valet. Valresultat för MP 4,41 %, så Sentio prickade rätt.

MP tappade en del i slutspurten förra valet. Får se om dom gör det den här gången också.

Vi har ändå MP-priser på elen och idioterna tror att lösningen är att bygga mer vindkraft. Alla Sveriges 4400+ vindkraftverk genererar 551 MW nu. Det är inte ens en halv reaktor. Och 3.3% av landets totala produktion. Bygg fler av dom liksom... Och mosa MP i SVT och TV4-debatterna.
Precis, allt det här ser väldigt lovande ut. Sämre utgångsläge hos alla utom Skop, som jag inte ger mycket för. Det finns en anledning till att ingen vill köpa deras OU trots att de försöker varje val.

Ja, Sentio låg på 4,4 även förra gången och fick helt rätt. Blir en rysare.
Senast redigerad av CrispyKreem 2022-09-04 kl. 18:57.
Citera
2022-09-04, 18:52
Medlem
Många av S och MP:s väljare bor väl i hyresätter? De lär inte påverkas nämnvärt av elkrisen?
Citera
2022-09-04, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
Många av S och MP:s väljare bor väl i hyresätter? De lär inte påverkas nämnvärt av elkrisen?

Hur tänker du här?
Alla kommer att påverkas,det är ofrånkomligt..eller trodde du att din hyresvärd ensam tänkte bära de kraftigt ökande elkostnaderna exempelvis,eller alla andra företag.
Detta påverkar alla..och den som lite har är som vanligt mest illa ute.
Citera
2022-09-04, 19:14
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refund
Också bland yngre kvinnor (18-29 år) är stödet cirka 35%.

Nej, 27.36 procent
https://www.svt.se/special/valjarbarometern/
Citera
2022-09-04, 19:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Tyvärr tror jag inte att MPs kärnväljare hör till den kategorin som betalar elräkningen själva.

MP har många välutbildade (och välavlönade) väljare söder om söder (om Stockholm). Jag är bekant med en del via en bekant till min hustru.

Att MP ökar beror på att (S) och Westerberg dragit nazist- och Putin-kortet. Svenskar är extremt fega till sin natur och många högutbildade saknar politisk rationalitet så detta räcker för en del.

Dessa bor inte i hyresrätt som en del i tråden tycks tro.
Citera
2022-09-04, 19:29
Medlem
ziracorns avatar
Annie ställer krav för samarbeta med de borgerliga, kapa banden till SD!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/l3g4Oy/annie-loof-om-att-bli-minister-efter-valet-2022

Hon går verkligen ALL IN, häxan!

Påminner mig om en högstadielärare jag hade för femtielva år sedan. Hon samlade ett gäng grabbar i hennes lägenhet för att kunna bota en klasskompis stamning (genom helande kraft). Gick la sådär... Tokkärring! De finns överallt, galenpannorna...
Citera
2022-09-04, 19:33
Avslutad
Jag hoppas Annie Lööf avgår snart så Centerpartiet kanske kan få en partiledare som inte är lika anti-SD som Ulf och Johan till exempel. Tror ni det går att sudda bort detta? Hon har ju blivit värre än Reinfeldt.
Citera
2022-09-04, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killalot
Jag hoppas Annie Lööf avgår snart så Centerpartiet kanske kan få en partiledare som inte är lika anti-SD som Ulf och Johan till exempel. Tror ni det går att sudda bort detta? Hon har ju blivit värre än Reinfeldt.
Alla söker sin USP. I centerns fall handlar det om att man identifierat X% DN-liberala storstadsväljare vars SD-hat är deras viktigaste fråga och kärnan i deras identitet. Ofta unga tjejer. Ett typexempel är f.d. MUFaren Bodil Sidén som nyligen twittrade "Röstat mot SD" vilket är kod för "Poströstat på C".

Om man släpper dessa väljare går de till S+MP och då kan man inte hitta några nya att ersätta med, eftersom M-väljare inte vill ta i C med tång och L är för litet att kannibalisera på. Så det spelar ingen roll vad Annie eller hennes efterträdare tycker om SD-frågan privat. C kan inte överge positionen.
Citera
2022-09-04, 20:03
Medlem
Sqrbankens avatar
Annie har lika mycket värdegrund som en tröskel.

Med väldigt hög sannolikhet är en trivsam topp-position inom svensk eller eukratisk byråkrati utlovad för hennes (och därmed sitt partis) stöd. Vilket det slutar i kommer att visa sig efter den politiska karriären.

"Mig eller SD" är ett (minst skrivet) svårbemött ultimatum givet opinionsläget och naturligtvis någonting hon vet om. Enbart ihålig retorik för att hålla teatern levande inför väljare och partikamrater.
Citera
2022-09-04, 20:08
Medlem
Refunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Nej, 27.36 procent
https://www.svt.se/special/valjarbarometern/
Tack för rättelsen. I övrigt stämmer mina siffror hyfsat bra. Socialdemokraternas största väljargrupp är pensionerade kvinnor 65+ - en bra bit över 40% röstar på Socialdemokraterna.
Citera
2022-09-04, 20:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn
Annie ställer krav för samarbeta med de borgerliga, kapa banden till SD!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/l3g4Oy/annie-loof-om-att-bli-minister-efter-valet-2022

Hon går verkligen ALL IN, häxan!

Påminner mig om en högstadielärare jag hade för femtielva år sedan. Hon samlade ett gäng grabbar i hennes lägenhet för att kunna bota en klasskompis stamning (genom helande kraft). Gick la sådär... Tokkärring! De finns överallt, galenpannorna...
Hur tänkte hon att hennes lilla skitparti skulle täcka upp för SD:s mandat? Skall hon övertyga MP och V att ingå i alliansen också?
Citera
2022-09-04, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Vi har tur att det är Stenevi som är det kvinnliga språkröret nu eftersom hon representerar allt som folk tycker illa om med MP. En dryg, självgod, snipig von Oben marinerad i härskarteknik modell "men lilla Jimmie, du förstår inte sånt här".

Det gör att MP drar nitlotten oavsett vilket av språkrören de skickar till en TV-debatt. Den tragikomiskt menlöse Bolund eller den djupt osympatiska Stenevi.

Så än finns chansen att MP faktiskt hamnar på fel sida av spärren när det gäller.

Precis, allt det här ser väldigt lovande ut. Sämre utgångsläge hos alla utom Skop, som jag inte ger mycket för. Det finns en anledning till att ingen vill köpa deras OU trots att de försöker varje val.

Ja, Sentio låg på 4,4 även förra gången och fick helt rätt. Blir en rysare.

Helt rätt herr Kräm, vi ger inte upp drömmen om 3,9 procent för MP ännu
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in