2022-09-04, 20:13
Medlem
bjornhagbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Så är det. Men det gynnar inte landet speciellt mycket. Gas- och oljepengarna hamnar i oligarkers fickor medan ryssarna fortsätter att gå på utedass och dö av tuberkulos.

Och vilka är oligarkerna då månntro.
Citera
2022-09-04, 20:15
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Att Forsmark 1 stängde ner idag känns mer troligt kanske? I kombination med väldigt blygsam vind..

Ser att text-tv förklarar prisuppgången (300 %) med att det blåst för lite.
Enligt analytiker på elföretagen är den största anledningen till prisökningen i norr att det just nu blåser dåligt där - inte leveransstoppet...
Då ska man veta att vindkraft i SE1 motsvarar ungefär 5 % av totala elproduktionen. Skulle bortfall i 5 % motsvara en prisökning med 300 % som kom helt plötsligt på lördag? Har analytikern tagit droger?

Jag påstår att det är en riskpremie som lagts in i avvaktan på att elbörsen ska öppna. Att det kan göras på detta sätt utan någon som helst pågående handel visar bara att elbörsen och handeln med el är långt från en fungerande marknad.
Citera
2022-09-04, 20:18
Medlem
bjornhagbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Utländska företag lämnar Ryssland varje dag om du missat det. Självklart kommer Ryssland ha viss handel med andra länder även i framtiden men fortsätter de på inslagen linje så kommer de ha ytterst få vänner inom några år.

Japp och i Europa går dom i konkurs. Njae många länder som är trötta på city of London maffian. Ryssland har skaffat många nya exportavtal pga sanktionerna. Inte alla länder som är USAs lydhundar visar det sig.

Globalismen och manipulerade världsmarknaden är kanske på sista refrängen.
Citera
2022-09-04, 20:35
Medlem
bjornhagbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Snart är vi elfria

https://youtu.be/7Y3-jEYH9Lo
Citera
2022-09-04, 20:36
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vindruteturkarna
Vadå ”samma mängd”? Hur mycket gas får Europa överhuvudtaget? Ask Putte, jävla vattenskalle. Han kanske skickar dig en kopp.

Du skrev ju själv att Ryssarna kan välja själva om dom ville sälja till Kina eller Europa.

Då ställde jag en retorisk fråga som löd,

"genom vilken gaslesning dom kan exportera samma mängd till Kina som till Europa"

Svaret på frågan är att det finna ingen sån gasledning med en sån kapacitet. Vilket betyder att ditt påstående om att dom kan välja själva faller platt.

Det är Ryssarna som kommer lida för detta när Europa gjort sig oberoende av rysk gas. Nya gasledningar med samma kapacitet som till Europa tar årtionden att bygga.

Årtionden att bygga= en sjuhelvetes massa förlorade intäkter till den Ryska statskassan.

Har poletten trillat ner?
Citera
2022-09-04, 20:40
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Du skrev ju själv att Ryssarna kan välja själva om dom ville sälja till Kina eller Europa.

Då ställde jag en retorisk fråga som löd,

"genom vilken gaslesning dom kan exportera samma mängd till Kina som till Europa"

Svaret på frågan är att det finna ingen sån gasledning med en sån kapacitet. Vilket betyder att ditt påstående om att dom kan välja själva faller platt.

Det är Ryssarna som kommer lida för detta när Europa gjort sig oberoende av rysk gas. Nya gasledningar med samma kapacitet som till Europa tar årtionden att bygga.

Årtionden att bygga= en sjuhelvetes massa förlorade intäkter till den Ryska statskassan.

Har poletten trillat ner?
Och Ryssland blir bara fattigare och fattigare för varje sekund som går...
Citera
2022-09-04, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe

Men nej du har fel, folket klarar dig. De är redan fattiga. Däremot blir vi svenskar fattiga av dyr el.
Citera
2022-09-04, 20:46
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sskrruvdrucken
Men nej du har fel, folket klarar dig. De är redan fattiga. Däremot blir vi svenskar fattiga av dyr el.
Och jag som trodde att Sverige tjänade massor av pengar på svindyr elexport vars vinst ska puttas tillbaka till hushåll och företag... Där ser man.
Citera
2022-09-04, 20:47
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:

Frågar du Rysstrollen\Putinrunkarna så är ju sanktionerna det bästa som kunde hända Ryssland.
Citera
2022-09-04, 20:47
Medlem
Citat:
Och jag som trodde att Sverige tjänade massor av pengar på svindyr elexport vars vinst ska puttas tillbaka till hushåll och företag... Där ser man.

Jag är svensk och äger inget elbolag. Hur tar jag del av dessa pengar?
Citera
2022-09-04, 20:52
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sskrruvdrucken
Jag är svensk och äger inget elbolag. Hur tar jag del av dessa pengar?
Kan rekommendera att följa svenska nyheter. Exakt hur man rent tekniskt ska gå tillväga är inte klart än.
Citera
2022-09-04, 20:54
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Frågar du Rysstrollen\Putinrunkarna så är ju sanktionerna det bästa som kunde hända Ryssland.
Och rubeln har aldrig varit mer stabil än nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in