2022-09-04, 12:09
Medlem
Lite bakgrund: jag har eg ingen historik av psykiska problem (förutom det ”normala” deppet efter livets motgångar) men de senaste åren har jag haft oförklarliga fysiska problem som jag efter nästan två år hittade orsaken till(akut järnbrist)
Innan jag fick adekvat hjälp dröjde det ytterligare 9 månader av järntabletter som fuckade upp min mage och tarmar vilket medförde ännu mer problem. Men så småningom fick jag hjälp med infusion via en privat klinik

Men då var jag helt knäckt både psykiskt och fysiskt. Så efter lite om och men så hamnade jag på Venlafaxin och Mirtazapin (som läkaren sålde in som ickeberoende framkallande ”insomningstablett” på kvällen för att kunna somna pga att jag var så speedad av Venlafaxinet)
Så sedan i maj har gått på 75mg Venlafaxin och hade nästan inga insättningsproblem. vad jag märkte iaf eftersom jag hade massa konstiga symptom från järnbristen

För 2,5v sen så ville läkaren att jag skulle gå upp på 150 och då jäklar… tror jag fick mer eller mindre full pott på insättningssymptom och insåg även att jag haft en del biverkningar av 75 mg som jag inte märkt eller brytt mig om det. Men nu var de så påtagliga att nu gick de inte att missa:

Muntorr
TRÖTT SOM FAN/orkeslös
SPEEDAD några timmar efter jag tagit tabletten frun trodde jag jag tagit knark)
0 6 lust(i början ökad, sen försvann den sakta utan att jag märkte det)
Ont i huvud(mycket)/nacke/rygg
Stickande känsla runt munnen
Rysningar i kroppen, frossa
Ser dåligt/dimsyn
Plus att jag har blivit fet.
Konstiga minnesförluster, har suttit på möten och efteråt kommer jag knappt ihåg att jag varit på det.

Då började jag läsa på om Venlafaxin och Mirtazapin så vill jag bara sluta innan jag blir helt fast i skiten så för 6 dagar sen så gick jag ner till 75mg igen och symptomen blev mycket mildrare.
Mirtazapin har jag redan fasat ut, nu vill bli av med Venlafaxinet oxå(har telefonuppföljning på fredag med läkaren, men jag vill vara förberedd och jag har inte längre speciellt höga tankar om hans kompetens… att jag vänder mig till flashback är väl ett lysande bevis på det &#128514

Efter att ha läst lite så fick jag reda på att varje 75mg kapsel innehåller små tabletter med 12,5mg Venlafaxin
Så jag tänker mig att trappa ner 12,5mg/5 dagar
Är det en bra plan eller?
Citera
2022-09-04, 12:28
Moderator
Morfar-52s avatar
Flyttar

Drogrehabilitering --> Psykiatri och psykofarmaka
/Moderator
Citera
2022-09-04, 12:41
Medlem
Farbaute666s avatar
Minskad sexlust är en vanlig biverkning med Venlafaxin tyvärr... Jag står på 75 mg själv, men tror att jag egentligen ska ligga på 37,5, ska diskutera min medicinering med min husläkare på tisdag.

Sömnen är ju jätteviktig för hälsan, det blir nästan prio 1. Men att blir speedad av Venla är inget jag känner till. När på dagen tar du den, jag tar på morgonen.
Citera
2022-09-04, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 07enoon
Lite bakgrund: jag har eg ingen historik av psykiska problem (förutom det ”normala” deppet efter livets motgångar) men de senaste åren har jag haft oförklarliga fysiska problem som jag efter nästan två år hittade orsaken till(akut järnbrist)
Innan jag fick adekvat hjälp dröjde det ytterligare 9 månader av järntabletter som fuckade upp min mage och tarmar vilket medförde ännu mer problem. Men så småningom fick jag hjälp med infusion via en privat klinik

Men då var jag helt knäckt både psykiskt och fysiskt. Så efter lite om och men så hamnade jag på Venlafaxin och Mirtazapin (som läkaren sålde in som ickeberoende framkallande ”insomningstablett” på kvällen för att kunna somna pga att jag var så speedad av Venlafaxinet)
Så sedan i maj har gått på 75mg Venlafaxin och hade nästan inga insättningsproblem. vad jag märkte iaf eftersom jag hade massa konstiga symptom från järnbristen

För 2,5v sen så ville läkaren att jag skulle gå upp på 150 och då jäklar… tror jag fick mer eller mindre full pott på insättningssymptom och insåg även att jag haft en del biverkningar av 75 mg som jag inte märkt eller brytt mig om det. Men nu var de så påtagliga att nu gick de inte att missa:

Muntorr
TRÖTT SOM FAN/orkeslös
SPEEDAD några timmar efter jag tagit tabletten frun trodde jag jag tagit knark)
0 6 lust(i början ökad, sen försvann den sakta utan att jag märkte det)
Ont i huvud(mycket)/nacke/rygg
Stickande känsla runt munnen
Rysningar i kroppen, frossa
Ser dåligt/dimsyn
Plus att jag har blivit fet.
Konstiga minnesförluster, har suttit på möten och efteråt kommer jag knappt ihåg att jag varit på det.

Då började jag läsa på om Venlafaxin och Mirtazapin så vill jag bara sluta innan jag blir helt fast i skiten så för 6 dagar sen så gick jag ner till 75mg igen och symptomen blev mycket mildrare.
Mirtazapin har jag redan fasat ut, nu vill bli av med Venlafaxinet oxå(har telefonuppföljning på fredag med läkaren, men jag vill vara förberedd och jag har inte längre speciellt höga tankar om hans kompetens… att jag vänder mig till flashback är väl ett lysande bevis på det &#128514

Efter att ha läst lite så fick jag reda på att varje 75mg kapsel innehåller små tabletter med 12,5mg Venlafaxin
Så jag tänker mig att trappa ner 12,5mg/5 dagar
Är det en bra plan eller?
Om jag vore du så skulle jag satsa på en längre tids uttrappning för att undvika obehag.

Dessa tabletter är extremt beroendeframkallande och riktigt jävliga att sluta med trots att de inte är narkotikaklassade eller går att missbruka.

Trappar du ut för fort så kommer du få avtändningen ifrån helvetet, även ifrån en så låg dos om det vill sig illa.

Inte konstigt att du var speedad förresten när läkaren mixar Venlafaxin med Mirtazapin en kombination känd under smeknamnet California rocket fuel.
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2022-09-04 kl. 13:43.
Citera
2022-09-04, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Om jag vore du så skulle jag satsa på en längre tids uttrappning för att undvika obehag.

Dessa tabletter är extremt beroendeframkallande och riktigt jävliga att sluta med trots att de inte är narkotikaklassade eller går att missbruka.

Trappar du ut för fort så kommer du få avtändningen ifrån helvetet, även ifrån en så låg dos om det vill sig illa.

Inte konstigt att du var speedad förresten när läkaren mixar Venlafaxin med Mirtazapin en kombination känd under smeknamnet California rocket fuel.
Vad är en lång tid? Jag är lite dålig på drog och tablettmissbruk🤣
Om man går ner 12,5 i veckan så är det 6v är det snabbt eller långsamt?
Citera
2022-09-04, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farbaute666
Minskad sexlust är en vanlig biverkning med Venlafaxin tyvärr... Jag står på 75 mg själv, men tror att jag egentligen ska ligga på 37,5, ska diskutera min medicinering med min husläkare på tisdag.

Sömnen är ju jätteviktig för hälsan, det blir nästan prio 1. Men att blir speedad av Venla är inget jag känner till. När på dagen tar du den, jag tar på morgonen.
På morgonen
Citera
2022-09-04, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 07enoon
Vad är en lång tid? Jag är lite dålig på drog och tablettmissbruk🤣
Om man går ner 12,5 i veckan så är det 6v är det snabbt eller långsamt?
Det beror på hur känslig du är, vi har alla lite olika hjärnkemi.

Personligen så trappade jag ut Venlafaxin relativt snabbt utan obehag typ din modell men jag vet de som har haft ett riktigt helvete att trappa ut just Venlafaxin och den abstinensen är inte att leka med, värre än alla andra SSRI / SNRI preparat.

Har du otur blir det något i stil med en Bensodiazepin eller Opiatavtändning men testa dig fram och känn hur det känns och mår du riktigt dåligt så gå långsammare fram för att slippa onödigt obehag.

Venlafaxin är fruktansvärt vanebildande.
Citera
2022-09-04, 16:24
Medlem
preben1969s avatar
Jag har maxdos 300 mg, får fruktansvärda utsättnings symtom, har missat att förnya recept ngr ggr och varit utan ngr dagar ibland, fy fan så dåligt jag mått, vågar fan inte sluta ta dom, lär väl trappa ner i 6 månader i så fall...
Citera
2022-09-04, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Det beror på hur känslig du är, vi har alla lite olika hjärnkemi.

Personligen så trappade jag ut Venlafaxin relativt snabbt utan obehag typ din modell men jag vet de som har haft ett riktigt helvete att trappa ut just Venlafaxin och den abstinensen är inte att leka med, värre än alla andra SSRI / SNRI preparat.

Har du otur blir det något i stil med en Bensodiazepin eller Opiatavtändning men testa dig fram och känn hur det känns och mår du riktigt dåligt så gå långsammare fram för att slippa onödigt obehag.

Venlafaxin är fruktansvärt vanebildande.
Nu har jag som sagt inte så mycket erfarenhet av droger men jag knaprade citodon i några månader och hade inte några problem att sluta, trappade sv under en vecka sen var jag kvitt de

Känns lite surt att spendera mer tid att avsluta skiten än jag gick på den.
Borde ju gå att backa ett steg om man nu skulle gå för fort fram?
Citera
2022-09-04, 18:17
Medlem
Fattar inte att din doktor säljer in Mirtazapin som en icke vanebildande sömntablett och samtidigt ger dig Venlafaxin! Den senare är extremt svår för vissa att sätta ut och många blir fast livet på den!
Jösses vilken inkompetent läkare.
Citera
2022-09-04, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaNiin21
Fattar inte att din doktor säljer in Mirtazapin som en icke vanebildande sömntablett och samtidigt ger dig Venlafaxin! Den senare är extremt svår för vissa att sätta ut och många blir fast livet på den!
Kommer ihåg psykiatrikern som skrev ut Venlafaxin som godis till sina patienter.

När han själv gick in i väggen så fick han Venlafaxin själv som patient och den artikeln han skrev om sina egna erfarenheter av utsättning av Venlafaxin var ingen rolig läsning.

Nu är han extremt försiktigt med att förskriva just Venlafaxin till sina egna patienter.

Sen kombinationen Venlafaxin och Mirtazapin dvs California rocket fuel gör dig mer speedad än värsta tjackisen och ordineras typ bara till patienter som är så utmattade av depression så att de mer eller mindre bara ligger i sängen hela dagarna och inte har ork till att göra något annat än att sova.
Citera
2022-09-04, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaNiin21
När jag började på Venlafaxin sa han dessutom att det bara var att byta till nått annat SSRI/SSNI om jag inte var nöjd… gissar stt det inte är så ”bara”
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in