2022-09-04, 13:40
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Om M samarbetar med S så kommer M att hamna runt 5 procent och aldrig mer ta sig över den siffran. KD lär förintas som parti. Förbjuds SD startas ett nytt som lär få 40 procent. Kristersson och Busch är naturligtvis medvetna om detta scenario.
Räkna med att Kristersson avgår efter två förlorade val i rad. M-ledare brukar avgå när de förlorat i val, att Kristersson satt kvar efter 2018 var ett trendbrott men det håller inte i längden.
Vem kommer efter? Santesson? Knappast troligt, vi kan fan inte ha en läspande partiledare.
Citera
2022-09-04, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
SD stog på över 21% igår på SVT, och nu är det nere på 19.8%.

Någon som vet vad är det som gjorde att SD plötsligt sjönk 1 hel procent över en natt?
19,8%-21% är helt inom ramen för normal variation.

Med det sagt skulle jag dock inte bli förvånad om det på själva valdagen blir ett strömhopp tillbaka till M, större än det som skedde förra valet, och så pass omfattande att M blir större än SD i slutändan.

Ty man får komma ihåg att detta blir det första val då SD inte står helt ensamma och isolerade. Det första val där man kan säga "en röst på X är en röst på SD". Man kan rösta på SD by proxy. Vilket såklart sänker tröskeln för att fega ur och rösta på M eller KD. Å andra sidan kommer valsedlarna att vara dolda i årets val. Å tredje sidan finns det potentiella issues med det som kan göra det ännu svårare att rösta på SD än vad det var när sedlarna låg öppet.
Citera
2022-09-04, 14:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Tycks bli väldigt jämnt, och återigen än jävla röra.

Troligtvis vinner de röda med mycket liten marginal….

Sen hur de ska komma överens, ja det återstår att se.

Med lite valfusk igen så blir det så.
Citera
2022-09-04, 14:44
Medlem
Durochmolls avatar
Hoppas trenden för L fortsätter och att de sakta sjunker ner under 4%. Jag har aldrig förstått varför folk stödröstar. KD får ju tydligen också en del stödröster från M, precis som sossar och vänsterpartister försöker rädda kvar MP.
Citera
2022-09-04, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
19,8%-21% är helt inom ramen för normal variation.

Med det sagt skulle jag dock inte bli förvånad om det på själva valdagen blir ett strömhopp tillbaka till M, större än det som skedde förra valet, och så pass omfattande att M blir större än SD i slutändan.

Ty man får komma ihåg att detta blir det första val då SD inte står helt ensamma och isolerade. Det första val där man kan säga "en röst på X är en röst på SD". Man kan rösta på SD by proxy. Vilket såklart sänker tröskeln för att fega ur och rösta på M eller KD. Å andra sidan kommer valsedlarna att vara dolda i årets val. Å tredje sidan finns det potentiella issues med det som kan göra det ännu svårare att rösta på SD än vad det var när sedlarna låg öppet.

Beroende på hur ihärdiga alla skjutande och rånande valarbetare är så bör det finnas en hel del väljare som tycker att ett hopp från s eller mp till sd blir för långt, men mycket väl kan tänka sig ett SD lighet, alltså kd eller m
Citera
2022-09-04, 14:51
Medlem
ronaldo77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
Som påpekats många gånger är det viktiga den övergripande trenden när man beaktar alla mätningar. Just nu verkar det vara målfoto.

http://pollofpolls.se/

S+V+C+MP = 49,4%
M+SD+KD+L = 49,4%
Värt att notera att M+SD+KD+L har en uppåtgående trend och S+V+C+MP har en nedåtgående trend.
Citera
2022-09-04, 15:01
Medlem
Poor.Boy.Valentines avatar
Nån som blir mer övertygad om dagliga mätningars relevans efter att ha sett detta svängande mönster?

https://twitter.com/PerRosencrantz/status/1566358984411549697

Den får gärna utveckla varför i så fall.
Citera
2022-09-04, 15:14
Medlem
Haddock93s avatar
Det som jag tycker är skrämmande är hur vi ser etablerade partier direkt stå och anklaga oppositionen för att vara ett hot mot demokratin OCH att vi ser det samtidigt i både Sverige och USA som snart har val. Har ni någonsin sett liknande i västvärlden?

Biden höll precis ett tal som ger åtminstone mig kalla kårar.. känns inte makten väldigt desperata? Och vad gör ett desperat djur som blivit omringat? De blir våldsamma.

Lite den känslan jag får av vårat etablissemang, de börjar bli farliga.

https://youtu.be/tSGTlrA0BfE

Jag hoppas verkligen inte att det går så långt men börjar bli oroad på riktigt över samhällsutvecklingen.
Citera
2022-09-04, 15:26
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Det som jag tycker är skrämmande är hur vi ser etablerade partier direkt stå och anklaga oppositionen för att vara ett hot mot demokratin OCH att vi ser det samtidigt i både Sverige och USA som snart har val. Har ni någonsin sett liknande i västvärlden?

Biden höll precis ett tal som ger åtminstone mig kalla kårar.. känns inte makten väldigt desperata? Och vad gör ett desperat djur som blivit omringat? De blir våldsamma.

Lite den känslan jag får av vårat etablissemang, de börjar bli farliga.

https://youtu.be/tSGTlrA0BfE

Jag hoppas verkligen inte att det går så långt men börjar bli oroad på riktigt över samhällsutvecklingen.
Och du anser att Trump vann valet baserat på hur du känner.
Citera
2022-09-04, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Räkna med att Kristersson avgår efter två förlorade val i rad. M-ledare brukar avgå när de förlorat i val, att Kristersson satt kvar efter 2018 var ett trendbrott men det håller inte i längden.
Vem kommer efter? Santesson? Knappast troligt, vi kan fan inte ha en läspande partiledare.
Det ansågs väl inte ens att Kristersson hade förlorat valet. Hade L och C stannat kvar så hade det kunnat bildas en borgerlig regering.

Om han förlorar det här valet så kommer han att avgå, men det blir inte på valnatten utan först när en ny regering har bildats. Så länge vi inte har en regering så finns det fortfarande en möjlighet att det blir en Kristersson-regering i någon konstellation.
Citera
2022-09-04, 15:46
Moderator
v50s avatar
Skop:s senaste mätning utförd mellan 2022-08-31 - 2022-09-03 som jämförs med den dagen före

S: 31,1% (+0,2)
V: 7,3% (-0,8)
MP: 7,6% (+1,0)
C: 8,3% (+0,2)

SD: 18,0% (-0,8)
M: 16,6% (+0,4)
L: 5,4% (-0,1)
KD: 5,4% (+0,3)

Övriga 0,5% (-0,2)

S+V+MP+C 54,3% (+0,6)
SD+M+KD+L 45,4% (-0,2)

https://skop.se/main/wp-content/uploads/2022/09/SKOPs-Valjarbarometer-3-september-2022.pdf
Citera
2022-09-04, 15:47
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Var är SKOP?

Den kom till slut men den var ovanligt sen den brukar publiceras på morgonen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in