2022-09-02, 23:01
Medlem
ronaldo77s avatar
Hur snabbt kommer detta påverka elpriset? Kommer vi se ökade priser redan innan valet 11 september?
Citera
2022-09-02, 23:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Uttryck dig så man förstår så skall jag trycka ihop dig till ett frimärke i mitt svar.

Tough guy. Kryper ner i källaren, blir rädd för Alpha.
Citera
2022-09-02, 23:02
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tavelramskrok
Okey. Ponera att blå vinner valet. Hur ska blå styra upp elen till vintern ?
Kärnkraftverken som det ideligen pratas om lär ju ta några år att bygga.

Så hur länge ska det tröja innan blå styr upp det som nu pågår med allt dyrare el ?
För det finns väl en snabb lösning på problematiken som uppstått ?
Det går inte att få el nog de närmsta åren vad jag förstår, men vi måste ändå börja någonstans.

Det tar minst 7 år innan vi är på banan igen. Då är förutsättningen att vi omgående får en regering som ser till att tillstånd mm omedelbart kommer på plats.

Jan Blom sa det bra;
Du kan inte såga ned en gammal skog, ångra dig nästa dag och fråga "hur får jag en skog här nästa vecka?"

Allt är inte möjligt.

Edit;
Vi började att se skenande elpriser förra vintern, innan Ukraina. Gasbristen, när Ryssland sänkt leveranserna med 29%, har endast försvårat ytterligare.
Senast redigerad av LadySweden 2022-09-02 kl. 23:05.
Citera
2022-09-02, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Vad är det för gnäll jag läser här?
De allra flesta svenskarna ville ha sanktioner mot Ryssland.
Nu har ni det, är ni inte glada nu?

Trodde ni sanktioner skulle vara smärtfritt o inte kosta något?
Då trodde ni fel

Pengarna till er sommarsemester nästa år kommer gå åt till att betala elen och drivmedel denna vinter.
Ni får nog hoppa över semestern nästa år o jobba istället för att ha råd att betala elräkningen.
Men var det inte detta alla ville?
Var lite glada nu för fan.

Nej, jag var aldrig med på sanktionståget. Jag har hela tiden varit för att prata med ryssarna istället för att stänga dem ute.
Tyvärr får jag vara med o betala för er dumhet.

Släpp på sanktionerna så ryssarna kan underhålla sina gasledningar.
Öppna northstream 2.

Kostar det bara semestern är det värt det. Lätt.
Citera
2022-09-02, 23:04
Medlem
enhetlighets avatar
Om Nordstream 1 hålls stängt permanent kommer den tyska ekonomin krascha och orsaka en ny ekonomisk kris i hela Europa. Det är precis vad som kommer att hända, det finns inget "om" egentligen i detta fall, det är Putins sista kort och han kommer att spela det.

Det finns fortfarande hopp att rädda Europas ekonomi och det är att sluta stödja Ukraina ekonomiskt och militärt men det kommer aldrig hända eftersom NATO går amerikanernas ärende.

Ryssland håller på att avmilitarisera sig själv och gör det på det billigaste sätt man kan tänka sig för Nato-länderna, som nu får mala ner hela den ryska armén utan att behöva offra egen personal.

Utöver detta kommer Nato-länderna att se en betydande tillströmning av unga, högutbildade ryssar och unga ukrainare, som kommer att hjälpa till att bekämpa det ihållande problemet med låga födelsetal och en åldrande arbetsstyrka, som nästan alla Nato-länder står inför (ett problem som finns också i Ryssland och Ukraina).

Auktoritära ledare är sina egna värsta fiender. Det är fascinerande att kunna observera deras felsteg i realtid. Det är inte bara Vladimir Putin som undergräver sig själv på nästan alla sätt vid den här tiden, utan också Xi Jinping , som snabbt undergräver Kinas förmåga att agera som världens fabrik (som de desperat måste fortsätta vara på kort och medellång sikt, även på grund av en vansinnigt låg födelsetal som är en tickande bomb).
Citera
2022-09-02, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sunray
Härligt! Nu slipper vi Miljöpartiet och så lämnar vi EU inom ett par år. Sen kan vi börja bygga upp det här landet igen till något bättre.

Är det inte tvärtom? Nu kommer det pratas Putin-priser/gas hela veckan fram till valdagen och Mp kommer att kunna gömma sig bakom det. Vi kommer att få dras med dem i fyra år till.
Citera
2022-09-02, 23:08
Medlem
Old-Crows avatar
Jag är helt övertygad om att detta är vad Ryssland planerat sedan lång tid tillbaka.
Citera
2022-09-02, 23:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ronaldo77
Hur snabbt kommer detta påverka elpriset? Kommer vi se ökade priser redan innan valet 11 september?

Absolut.. Ligger ju systemhotande högt senaste veckan.

Därav gick ju populisten Annie in i SR's debatt ikväll och ville ha det retroaktivt sen 1 september.

Nu börjar det bli knas bland våra kära socialliberaler.
Citera
2022-09-02, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det går inte att få el nog de närmsta åren vad jag förstår, men vi måste ändå börja någonstans.

Det tar minst 7 år innan vi är på banan igen. Då är förutsättningen att vi omgående får en regering som ser till att tillstånd mm omedelbart kommer på plats.

Jan Blom sa det bra;
Du kan inte såga ned en gammal skog, ångra dig nästa dag och fråga "hur får jag en skog här nästa vecka?"

Allt är inte möjligt.

Så blå har alltså ingen lösning på problematiken och ny kärnkraft kan det först bli om 7-10 år. Vad gör vi under tiden mer än att vänta. Någonting måste väl ändå blå ha ?

Från det ena till det andra.
Hade inte Carl Bildt något med Nord stream att göra ?
Citera
2022-09-02, 23:09
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Old-Crow
Jag är helt övertygad om att detta är vad Ryssland planerat sedan lång tid tillbaka.
Givetvis

Det var därför Trump ville stoppa Nordstrream.
Citera
2022-09-02, 23:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tavelramskrok
Så blå har alltså ingen lösning på problematiken och ny kärnkraft kan det först bli om 7-10 år. Vad gör vi under tiden mer än att vänta. Någonting måste väl ändå blå ha ?

Från det ena till det andra.
Hade inte Carl Bildt något med Nord stream att göra ?

3-5 år tar det att greja modulära. Best case scenario.

Vi är nog rätt fkd.
Citera
2022-09-02, 23:13
Medlem
MyJustices avatar
.
Senast redigerad av MyJustice 2022-09-02 kl. 23:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in