2022-09-02, 22:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Vad göra i nuläget?
Sluta med den absolut vettlösa marginalprissättningsmodellen.
Sätt ett pristak om cirka 70 öre per KWH(detta innebär mer än nog vinstpåslag för producenter)
Vidta den oundvikliga elransonering som obönhörligen tillhör livsnödvändig vara på marknad med permanent efterfrågeöverskott.
Om nödvändigt(och varför inte?)..nationalisera elproduktionen.

Så..problem löst och NazzePutin sitter fortfarande med diare i sin åldermansblöja.

Ryzzland tillåts ICKE att vinna kriget i Ukraina.

Svårare än så här är det inte.

Ryssland har naturtillgångarna. Enda chansen att vinna mot Ryssland är att försöka ta över dessa.

Men go for it.
Citera
2022-09-02, 22:46
Avslutad
Vi såg det inte komma. Vi ska tillsätta en utredning. Vi jobbar på bred front för en lösning. Vi… to late…to poor power of action.

Till råga på allt blev just alkoholen dyrare
Citera
2022-09-02, 22:47
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Definiera ”nu”.

Vi kommer hamna i ett bättre och bättre läge de närmsta åren. Och med bättre menar jag mindre beroende av Ryssland.
Citera
2022-09-02, 22:48
Medlem
BAB7s avatar
Så går det när man lägger sig i en annan nations interna angelägenheter.

Hade Europa och skurknationen USA inte lagt sig i den pågående militära operationen, så hade vi inte sett de nuvarande energiproblemen för Europas del heller!

Tar nu bara Ukraina sitt förnuft till fånga, så avslutas inte bara allt detta fruktansvärda lidande för alla ukrainska och ryska brödrar och systrar, det innebär också att Europa kan få möjlighet att åter utbyta handel och leveranser med Ryssland och ryska varor och tjänster.
Citera
2022-09-02, 22:48
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TveksamOmMittLand
Jeff. Gå och snurra din jordglob och kolla hur fkn gigantisk stort land Ryssland är.

Det är där naturtillgångarna ligger.

En stor del av väldens naturtillgångar ja. Men det finns fortfarande MYCKET mer naturtillgångar i resten av världen.
Citera
2022-09-02, 22:49
Avslutad
Sveriges reaktorproblem framstår som bleka jämfört med fransosernas.
https://www.france24.com/en/france/20220825-france-prolongs-shutdown-of-nuclear-reactors-over-corrosion-amid-rising-energy-prices
Så isf att exportera el måste de nu importera.
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Vi kommer hamna i ett bättre och bättre läge de närmsta åren. Och med bättre menar jag mindre beroende av Ryssland.
Vi var helt oberoende av Ryssland.
Citera
Medlem
är det inte ett större spel.

inblanda kina och iran, samt vissa delar av nordafrika och saudiarabien. bara för att spela ut.

man ser ju hur logistik linjerna går istället. man köper och säljer samma produkter fast med olika ruter.
att inbilla sig att kineser ryssar är korkade, då är man sheeple.

vad som händer under bordet. är det man inte får höra.
ta tex, nån som har en stadig länk till RU eller sputnik.

när väst invaderade irak eller somalia så fick man uppdateringar varje kvart. men informationsflödet i anexeringen av ukraina så är det endast väst media kontrollerat.
Citera
Avslutad
Detta är bra

-Europa måste nu satsa på sil vind, och eventuellt kärnkraft samman med LNG-terminaler

-samtidigt, besparingar. Har du en sommarstuga, töm vatten, stäng av underhållsvärme
I huset du bor, stäng några rum. Släck lampor, använd ej golvvärme
Citera
2022-09-02, 22:52
Bannlyst
Citat:

Menar du att vi i närtid (50-100) år kommer bli mindre beroende av jordartsmetaller och naturgas, samt kunna fixa käk till Afrika som kommer quadropla sin befolkning till - 50.

Då enligt FN.
Citera
2022-09-02, 22:52
Avslutad
Citat:
Så ”nu” är de närmsta åren. Då tror jag att jag väljer att vänta med att betala för min el när det inträffar.
Citera
2022-09-02, 22:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Behövs inte.
NazzePutin sköt sig själv i pannan iom med invasionen av Ukraina.
Efter detta så är det bara att låta historien ha sin obönhörliga gång.
Nazistregimen Putin är toast..och till och med byfånen Putin börjar inse det.

Förstår inte hur du tänker. Ryssarna sitter på en golden Pussy och du säger att det har noll i värde.

Förstår jag dig rätt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in