Citat:
Ursprungligen postat av
LaVerdadTodo
Vad jag egentligen menar är att den katastrofala missbedömningen man gjorde i Washington över Rysslands förmåga att klara både ett militärt och ett ekonomiskt krig handlar om direkt inkompetens hos många av USA:s Rysslandsexperter. Inte konstigt då många faktiskt tror på saker som att Trump går i Putins ledband och att Ryssland med sina lömska trollfabriker lyckades stjäla valsegern från Hillary Clinton 2016.
Jag menar också att tyvärr så går våra experter i samma ledband här i Sverige som Malcolm Dixelius, Martin Kragh, Oksanen, Anders Åslund m.fl.
Man hade räknat med att Ryssland skulle drabbas hårt av de massiva sanktionerna man tidigt satte in och även förlora kriget i Ukraina militärt. Och med det skulle det vara slut för Putin i Kreml.
Så blir det uppenbarligen inte. En seger för Ukraina finns bara materialiserat i Twittervärlden och hos ISW och UK MoD samt i tidningsredaktioner och TV-kanaler i väst. Och Ryssland ser ut att överleva det ekonomiska hotet vilket man inte kan säga om de stackars lydstaterna i EU. Och man går mot en avgörande militär seger i Ukraina.
Det kommer säkert att bli svåra år för Ryssland om man kapar förbindelserna med EU. Men det är inget emot vad vi kommer att få uppleva framöver.
Jag menar slutligen att du verkar tillhöra den kretsen av "Rysslandsexperter" som leder oss i fördärvet. Det är sådana som dig med era fantasier om Regime Change i Kreml som för olycka över oss.
Du hänger inte med alls märker jag.
Sanktionerna slår hårt på Ryssk ekonomi i förlängningen. BNP sjunker som en sten och arbetslösheten kommer att skena.
En så länge så har Ryssland hållt upp sin ekonomi genom att stänga börsen, de anställda i de utländska bolagen har fått sina slutlöner och mycket av den tyngre utrustningen funkar fortfarande. Samt att de hyffsat hållit upp sin export av olja och gas.
Men det som kommer under hösten och vintern blir nåt annat.
Många tusen av meddelklassen kommer nu inte få sin lön, när uppsägningstiden från ABB,Siemens, VW med flera går ut. Maskinparken kommer att åldras och kan inte underhållas etc.
Så att din kortsigtiga prognos kommer att sjunka som en sten.
Men åter till ämnet, du propagerar för en stat som invaderar ett grannland, ger dig in i detalj diskusioner som du inte förstår, och misstolkar grovt de artiklar du spenderar hela din dag för att hitta.
Är det inte bättre att du faktiskt tar tag i och förkovra din läsförståelse?? I stället för att gravt vinkla information du hittar på nätet?